Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag valde då att "Samfunden bör själva avstå vigselrätten".

Jag personligen anser ju att det juridiska skall ju staten ta hand om. Så kan de olika religiösa samfunden ta hand om det andliga.

Jag själv är ateist och när jag var gifte mig så sa jag ifrån att jag inte ville ha en kyrklig vigsel. Han jag skulle gifta mig frågade ju mig varför och då sa jag ifrån. Jag är ateist och och det skulle kännas fel för mig att stå och lova något inför någon jag inte tror på, och jag tycker även det är respektlöst mot de kristna (annan gud/gudar religion) att jag som ateist gifter mig kyrkligt (eller i en annan religiös samfund tillägnad någon gud/gudar).
    Min make var också ateist, men han ville ändå ha en kyrklig vigsel. Dock han köpte min motivering och vi gifte oss i rådhuset. Så jag delar TS åsikt om att det är hyckleri att man som  ateist gifter sig i kyrkan.

Så som jag ser det så anser jag att det inte bli några "problem" med vigseln. Det som vill ha en kyrklig vigselgudstjänst kan ju ha det ändå. Så kan de ju välja själva vilken dag de anser är deras riktiga bröllopsdag.

Som en sidonotering, jag skall även ha en borgerlig begravning. Av samma skäl som med giftermålet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige