Inlägg från: Anonym (Ateisten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ateisten)

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Äktenskap är ett juridiskt och ekonomiskt kontrakt som parterna ingår med varandra, reglerat enligt lag. Det borde särskiljas helt från all religion. Vill man sen låta sig vigas inför någon Gud så ska man få göra det men det kan man göra separat.

Själv blir jag mer och mer nöjd med mitt beslut att gå ur Sv kyrkan för ett antal år sen, särskilt efter kyrkans senaste utspel där man sparkat en biskop för att ha haft en otrohetsaffär. Hallå, det är 2022? Inte 1822.

Ytterligare ett bevis på kyrkans rigida och dömande attityd mot människor. Otrohet är fel men att få sparken var väl magstarkt i dagens samhälle.

• Anonym (Ateisten)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-02 11:03:02 följande:

Jag är troende kristen, och därför gick jag också ur Sv K ett tag, men jag gick med igen för att förändra. Jag sitter i kyrkofullmäktige för Frimodig Kyrka, som vill kasta ut partipolitiken.

Vi är eniga i sakfrågan - lägg det juridiska på kommun eller stat.

Sen vad gäller Visby så vet jag inte om det var rätt eller fel beslut av ansvarsnämnden. Å ena sidan finns risken att det blir en sämre biskop, med exempelvis liberalteologisk profil. (Jag vet dock ej vilken teologisk profil den avsatte biskopen har.) Å andra sidan handlar det om trovärdighet som biskop, inte otroheten i sig. Så nej, det handlar inte om dömande, utan om trovärdigheten relaterat till det budskap biskopen är satt att vara med och fömedla.

Mycket möjligt, men det rimmar oavsett illa ur ett arbetsrättsligt perspektiv i ett modernt samhälle. Det profilerar inte direkt kyrkan som modern, varför inte återinföra dödsstraff för äktenskapsbrott när man ändå är igång?
  • Anonym (Ateisten)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-02 13:48:53 följande:
    Nu missförstod du mitt inlägg. Jag skrev INTE att det var rätt att avsätta biskopen. TVÄRTOM är jag kritisk/tveksam till det, DÄREMOT så ur ett arbetsrättsligt perspektiv så måste ju prästlöftena gälla som en del av ett avtal, så det lär inte finnas någon domstol som underkänner ansvarsnämndens beslut.

Ok. Såg på ett annat hmmm, lite större forum där saken diskuterats mer i detalj att problemet bottnar i att han brutit mot sina löften, och löftena är grunden i yrket, och med brutna löften kan han inte utföra yrket, och måste därför sparkas.

Ungefär så förklarades det. Tycker ändå det blir konstigt, var dras gränsen mellan privatliv /arbetsliv? Hur hanteras en prälle som är sambo /ogift, lever i öppen relation, swinger? Är dom per automatik blockade från yrket? 

Även människor med mindre traditonell syn på relation och samliv kan ju ha en stark tro. Vad sänder avskedandet för signaler till dom? Att dom som avviker från mallen inte är välkomna?

Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige