Anonym (V) skrev 2022-01-20 04:37:08 följande:
Plötsligt extremt nedstämd vid mens
Jag har haft flera depressioner tidigare, och visst har jag ångest ibland, men det har varit hanterbart under de senaste åren.
Nu när jag fick mensen häromdagen blev jag väldigt nere. Jag brukar känna av när mensen ska komma. Brukar bli mer känslig och nedstämd, men denna gången var det annorlunda. Jag kände svår ångest, tappade livsgnistan och orkade inte göra någonting under flera dagar. Hur kunde det bli så? De flesta som har problem med måendet kring mensen brukar ju märka av det tidigare. Jag är 30 år. Någon som upplevt liknande?
Hej, jag brukar också känna mig mer nedstämd och ha oro, ångest under mensdagarna... Andra månader har varit att jag känt det dagarna innan mensen kommer men nu är det tvärtom... Jag har varit mer pressad och stressad denna perioden så det kanske hänger ihop.... Sedan är det så att under mensen är ju testosteron och östrogen som lägst och ökar när mensen är slut....därför man känner sig piggare då och mer jämn i humöret.... Östrogen påverkar serotoninet som är bland annat glädjehormonet i kroppen...
Du kanske har en tillfällig period med mycket intryck och känslor...sedan brukar det bli värre hormonellt 30 + .... tyvärr.... !