Forskningsfonder som skickar brev med inbetalningskort - bu eller bä?
Ja, vad tycker ni? Senaste brevet var frän Hjärnfonden med ett bifogat inbetalningskort.
Är det ett bra sätt att få in pengar till forskningen?
Ja, vad tycker ni? Senaste brevet var frän Hjärnfonden med ett bifogat inbetalningskort.
Beror ju på hur det ser ut...
Ser det ut som en bluff-faktura. Dvs det ser ut som vanlig faktura som du måste betala annars får du fogden på dig så ska avsändaren piskas, steglas och rådbråkas.
Är det väldigt tydligt att det är frivilligt bidrag och något du inte behöver betala så är det okej. Men eftersom det är en faktura ska saken vara VÄLDIGT tydlig.
Har också fått sådan från Hjärnfonden och andra men kan inte påstå att de ser ut som fakturor alls. Finns inget som tyder på att det skulle vara en räkning utan tycker det är hur tydligt som helst att det är en förfrågan om man vill donera pengar till dem, varken mer eller mindre. Och så länge det framgår tydligt har jag inga problem med det. Men det finns bluffar där förening/företag gör sitt bästa för att det ska se ut som räkningar och endast i något extremt finstilt framgår det att det inte är det, det ser jag som rent bedrägeri.
Ja jag tycker det är bra. Då kan jag själv välja belopp och när jag har lust att skicka pengar. Jag tycker inte alls om månadsavdrag, jag vill ha full kontroll över mina pengar.
Beror ju på hur det ser ut...
Ser det ut som en bluff-faktura. Dvs det ser ut som vanlig faktura som du måste betala annars får du fogden på dig så ska avsändaren piskas, steglas och rådbråkas.
Är det väldigt tydligt att det är frivilligt bidrag och något du inte behöver betala så är det okej. Men eftersom det är en faktura ska saken vara VÄLDIGT tydlig.
Många organisationer gör väl så. Jag brukar få fina julkort från någon organisation och så står det att man gärna får betala in en gåva som tack, men det är helt frivilligt.