• Anonym (Ts)

Mascara tips

Jag letar efter ny mascara och tacksam för tips. Det jag söker är en vattefast mascara(cyklar i ur och skur till jobbet). Jag har känsliga ögon och kontaktlinser. Har trott att jag inte kan ha linser längre för jag blir så röd och irriterad. Nu misstänker jag att det är mitt smink istället eftersom jag även blir irriterad i ögonen utan linser. Har använt max factor vattenfasta mascara länge som jag tycker är jättebra och sitter hela dagen alltid. Dock får jag gnugga och gnida med sminkborttagning vilket mina ögon verkligen inte gillar. Så nu har jag tittat på tubmascaror som verkar smälla mot ögonen. Vill inte köpa en massa och testa så ge mig gärna era tips tack! 

• Svar på tråden Mascara tips
  • Gameofthrones

Lyko's egna mascara, märket är bra rekommenderar 
    Essence, rekommenderar 
    MakeupMekka,.
    Clinique- high impact, rekommenderar varmt 

Max factor - Volume infusion 

• Gameofthrones

MakeupMekka är väldigt pigmenterade. Men bra tror inte att de har för känsliga ögon 

• Anonym (Clinique)
    Gameofthrones skrev 2022-01-20 12:04:46 följande:

Lyko's egna mascara, märket är bra rekommenderar 
    Essence, rekommenderar 
    MakeupMekka,.
    Clinique- high impact, rekommenderar varmt 

Max factor - Volume infusion 

Instämmer på clinique där. Även om jag inte tycker den är dubbelt så mycket bättre än andra i lägre prisklass. 

Om det bara är att du gnuggar ögonen vid borttagning kan ju en icke-vattenfast av din favorit vara ett bra alternativ

• Gameofthrones
    Anonym (Clinique) skrev 2022-01-20 12:07:32 följande:

Instämmer på clinique där. Även om jag inte tycker den är dubbelt så mycket bättre än andra i lägre prisklass. 

Om det bara är att du gnuggar ögonen vid borttagning kan ju en icke-vattenfast av din favorit vara ett bra alternativ

Har du provat ha ögonfrans serum och en mascara som du tycker är ok?

Jag har inte nån direkt favorit jag är den som provar allt för känslig hy/ fransar eller inte.
  • Gameofthrones

Bare minerals, 
    Clarins, 
    Lancomè  hypnose är den som jag återkommer till 

• Anonym (Lisso)

Jag har superkänslig hy och klarar inte av majoreten av det smink som finns, särskilt inte sånt som ska vara nära ögonen. Lancome, Isadora, Max factor, alla dom går fetbort. Har provat så många som jag blivit röd och svullen vid franskanten av.
    Har hittat Cliniques "Lash power mascara" som funkar, har använt den i tre år nu. Den är vattenfast men släpper vid varmt vatten så den är lätt att tvätta bort, behöver inte gnugga som en dåre. 

• Gameofthrones

Tata Harper kör ekologiskt smink. She us sooo lovley! 

Hon är underbart med sitt. Jag köper bara dagkräm. Men det kostar därefter. 

Inga konstigheter i produkterna

Skincity har endel av hennes produkter. 

• Anonym (Ts)

Tack för alla bra tips. Den måste tåla regn som sagt eftersom jag cyklar varje dag till jobbet oavsett väder. Vill helst egentligen inte ha vattenfast så det inte är så svår att få bort. Mina ögon verkar inte tåla makeupremover vid ögonen heller, blir jätteröd i ögonen. Så därför blir problem om man måste ha vattenfast men inte tål removern. Har hittat micellar vatten som är snällare mot ögonen men då får man gno och känns som hälften av ögonfransarna följer med. Har kollat på flera av era tips, superbra. Tack! Cliniques lash power blir jag sugen på att testa t ex, verkar uppfylla mina behov med känsliga ögon, slippa remover men ändå hålla för regn. 

• Anonym (Lisso)
    Anonym (Ts) skrev 2022-01-20 16:59:00 följande:

Tack för alla bra tips. Den måste tåla regn som sagt eftersom jag cyklar varje dag till jobbet oavsett väder. Vill helst egentligen inte ha vattenfast så det inte är så svår att få bort. Mina ögon verkar inte tåla makeupremover vid ögonen heller, blir jätteröd i ögonen. Så därför blir problem om man måste ha vattenfast men inte tål removern. Har hittat micellar vatten som är snällare mot ögonen men då får man gno och känns som hälften av ögonfransarna följer med. Har kollat på flera av era tips, superbra. Tack! Cliniques lash power blir jag sugen på att testa t ex, verkar uppfylla mina behov med känsliga ögon, slippa remover men ändå hålla för regn. 

Jag behöver inte använda speciell makeup-remover till Cliniques Lash power mascara, jag brukar bara spola upp varmljummet vatten, så baddar jag liksom bort mascaran genom att fylla händerna med vatten och för upp mot ögonen. Funkar strålande!

Jag har utan problem använt den i ösregn utan att den försvinner, men rent spontant tänker jag att om jag hade cyklat till jobbet i ösregn hade jag inte velat ha smink öht och hade nog sminkat mig när jag kommit fram istället (jag använder bara lite ögonbrynspenna och mascara så att pipa in på jobbtoaletten och fixa till det hade inte varit någon big deal, men om man sminkar sig mycket mer så kan jag förstå att man inte vill mejka sig på jobbet). 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lisso) skrev 2022-01-20 17:12:35 följande:
    Jag behöver inte använda speciell makeup-remover till Cliniques Lash power mascara, jag brukar bara spola upp varmljummet vatten, så baddar jag liksom bort mascaran genom att fylla händerna med vatten och för upp mot ögonen. Funkar strålande!

Jag har utan problem använt den i ösregn utan att den försvinner, men rent spontant tänker jag att om jag hade cyklat till jobbet i ösregn hade jag inte velat ha smink öht och hade nog sminkat mig när jag kommit fram istället (jag använder bara lite ögonbrynspenna och mascara så att pipa in på jobbtoaletten och fixa till det hade inte varit någon big deal, men om man sminkar sig mycket mer så kan jag förstå att man inte vill mejka sig på jobbet). 
    Låter bra. Jag sminkar mig inte så mycket till vardags men mascara vill jag ha. Även om jag skulle ta på det när jag kommer till jobbet så ska jag hem i regn ibland och även på jobbet är jag utomhus lite varje dag och sen är man ute i andra ärenden i regn, lek med barnen osv. Så den ska tåla det helst utan att kladda ut och behöva bättras på under dagen. 
  • Anonym (EL)

Jag har ögon som är väldigt känsliga för mascara och har svårt även för sådana som ska vara allergivänliga men har upptäckt att de mascaror som har den där funktionen att de tvättas bort med varmt vatten funkar bra för ögonen + håller i regn (har visserligen inte testat att cykla i regn med den). Kommer inte ihåg vad "typen" kallas men Estee Lauder har i alla fall minst 2 stycken.

www.esteelauder.se/produkt/637/68489/produkt-katalog/makeup/oegon/mascara/sumptuous-rebel/length-lift-mascara

www.esteelauder.se/produkt/637/3513/produkt-katalog/makeup/oegon/mascara/double-wear/zero-smudge-lengthening-mascara

När den ska tas bort så tar man varmt vatten bara och gnider ögonfransarna med fingrarna så försvinner den. Och jag upplever den som helt smulfri och vattenfast i vardagen. Har haft med andra märken innan också så det finns en del på marknaden. 

• Anonym (EL)
    Anonym (Lisso) skrev 2022-01-20 14:48:49 följande:

Jag har superkänslig hy och klarar inte av majoreten av det smink som finns, särskilt inte sånt som ska vara nära ögonen. Lancome, Isadora, Max factor, alla dom går fetbort. Har provat så många som jag blivit röd och svullen vid franskanten av.
    Har hittat Cliniques "Lash power mascara" som funkar, har använt den i tre år nu. Den är vattenfast men släpper vid varmt vatten så den är lätt att tvätta bort, behöver inte gnugga som en dåre. 

Ja det är den typen jag har också, Hade Cliniques tidigare men min favorit där försvann och då sökte jag mig vidare till Estee Lauder istället (med en mellanlandning i hypade Blinc som var totalt värdelös, både i att den visst smulade och knappt syntes att man hade på den). 
  • KittyK80

Vet inte om den finns i Sverige, men det finns en billig mascara från Rimmel som heter Scandaleyes (kanske finns att köpa på nätet om inte i butik). Jag hade samma problem och tycker att den är jättebra. Den är inte vattenfast, men den lägger som ett enhetligt lager. När man sköljer ansiktet i varmt vatten, glider den av som typ spindelben. Det blir alltså inte kladdigt, så den är jättelätt att tvätta bort. Man kan liksom dra mascaran av fransarna. Däremot håller den för regn och rinnande ögon. Bara med varmt vatten som den sköljs bort.

• Anonym (K)

Max Factor är absolut bäst, jag har haft den i evigheter. Går bort till 95 % med babyolja. Jag brukar även ha vaselin på fransarna under natten så är det sista borta på morgonen. 

• Anonym (K)
    Anonym (Lisso) skrev 2022-01-20 17:12:35 följande:

Hur funkar den mascaran vid tårar då, klarar den det?
  • Anonym (Lisso)
    Anonym (K) skrev 2022-01-21 19:41:39 följande:
    Hur funkar den mascaran vid tårar då, klarar den det?
    Haha ärligt talat så vet jag inte för jag gråter inte särskilt ofta. Försöker minnas om jag gråtit med mascaran på... det har jag nog någon gång, men har inte gnidit mig i ögonen och då har den suttit kvar. 
  • Anonym

Jag använder Lancome defencil . Den är inte vattenfast men det är inga problem, sitter jättebra.
    Köp en dyrare mascara , de är bättre. Det behöver inte vara vattenfast för att det ska funka i vardagen.
    Sminka dig när du kommer till jobbet? Om du bara tar några tag med en mascaraborste å är det snabbt gjort

Svar på tråden Mascara tips