• Thu 20 Jan 2022 16:15
    5031 visningar
    11 svar
    11
    5031

    Fråga till kvinnor: Jämställdhet

    Tänkte kolla hur jämställt ni har det i relation med respektive.

    Min man tar verkligen jättestor ansvar, han gör det mesta faktiskt.
    Tar hand om barn, vab, skjutsar, lämnar, hämtar.
    Jobbar, handlar mat, lagar mat, städar, betalar räkningar, händig. Ja allt.
    berättar jag det för mina väninnor blir det avundsjuka.


    Jag erbjuder mig att hjälpa till, men han säger att du behöver inte. 


    Hur har ni det?

  • Svar på tråden Fråga till kvinnor: Jämställdhet
  • Thu 20 Jan 2022 16:39
    #1

    Nog för att det är uppfriskande att höra om ett förhållande där mannen tar mest, men varför överlåter du allt på honom? 

    Vi har grundinställningen att vi ska dela. I praktiken svänger det lite. Jag tar mer hämtning/lämning (pga pendling), han lite mer vabb senaste åren. Jag har (tyvärr) majoriteten av projektledning samt koll på barnens kläder, fsk osv. 

  • Gameof­throne­s
    Thu 20 Jan 2022 16:46
    #2

    Har nog som du.

    Fast jag vill laga mat. Jag gör det. Hemlagad pasta, nudlar etc. Jag är händig fixar bilarna liksom som min man. Byter däck, fixar stenskott etc. 

    Jag städar mer än gärna tycker om det. Men han gör det när man säger till eller han bara gör det. Det uppskattas. 

    Vi hämtar och lämnar barnen. Skola / träningar etc. 

    Men nu är jag inte du. Du frågar mig när han är kanske uppe ngt såsom städa. Och han säger det behövs inte. För han kanske tycker att det ha borde gjorts innan han kommer hem? 

    Eller så har du enkelt som mig. =) 

    Men jag lyfter på arslet. Sitter inte stilla och frågar. 

  • Thu 20 Jan 2022 17:29
    #3

    Vem planerar i familjen? Vad barnen ska ha för aktiviteter, läser veckobrev och ser till att läxorna blir gjorda i tid, kontrollerar barnens klädstorlek, vad som passar och vad som behöver köpas inför ny säsong? Köper julklappar till barnen och släktingar, håller reda på deras födelsedagar, styr upp semestern i form av vart ni ska åka, när och hur samt bokar det? Planerar helgaktiviteter och barnens kompisträffar, handlar present och kort inför barnens kompisars kalas, styr upp barnens egna kalas med inbjudningar och dekorationer? Kommer med idéer till hemmet och inhandlar möbler, inredning eller köksprylar?

    Det är nämligen vanligt att det är jämställt kring just det praktiska, men att styra upp och faktiskt tänka, det får kvinnor fortfarande stå för. Sedan är det kanske inte direkt jämställt om mannen i förhållandet gör allt, snarare definitionen på ojämställt.

  • Thu 20 Jan 2022 18:05
    #4

    Det där låter mer som att du får fullservice och det är knappast jämställdhet, även om det säkert är trevligt.

    Jag vill att vi delar på sysslor så att båda får ungefär lika mycket fritid och tid att träna på, det är jämställdhet för mig.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Gameof­throne­s
    Fri 21 Jan 2022 05:37
    #5

    Du lurar nog din partner? Asså, blir arg på såna människor som du. Utnyttjar situation. Du vet vad som ska göras ändå så frågar du?

    Vi båda vab.

    Båda handlar efter situation.

    Planerar tillsammans, men det är jag som planerar. Han tycker inte om det. Och det accepterar jag. 

    Städa båda och alla i familjen mest jag för jag tycker om det.

    Hämtar och lämnar barn båda gör det. 

    Etc. 

    Större grejer måla, lacka, tvätta bilarna, fixa bil generellt. Båda. Men jag gör det mer än gärna. Jag tycker om och fixa. 
    Kunnat bilar sen barnsben. Typ.

    Usch! 

  • Fri 21 Jan 2022 06:35
    #6

    Jag lever I ett ojämställt förhållande. Min make gör mest. Alltid. Det beror på att han har en lat fru! Vi har levt tillsammans i 28 år. Träffades vid tjugo fyllda. De första tio åren dammsög jag i den första gemensamma lägenheten runt sju?åtta gånger. Han är pedant-inte jag. 


     

  • Gameof­throne­s
    Fri 21 Jan 2022 06:53
    #7
    Dethärärmittnamn skrev 2022-01-21 06:35:58 följande:

    Jag lever I ett ojämställt förhållande. Min make gör mest. Alltid. Det beror på att han har en lat fru! Vi har levt tillsammans i 28 år. Träffades vid tjugo fyllda. De första tio åren dammsög jag i den första gemensamma lägenheten runt sju?åtta gånger. Han är pedant-inte jag. 


     


     Det Cool där är en annan sak. =) 

    Jag tror inte att TS är lat.
  • GGN
    Fri 21 Jan 2022 16:34
    #8

    Jag tycker vi är helt jämställda. Vi gör inte hälften var av allt, vi är duktiga på olika saker. Han går oftare och handlar, jag är för lat... Han tar hand om disken och kattlådan. Klättrar på stegar, eftersom jag inte vågar.
    Själv är jag bättre på att planera mat (men vi lagar lika ofta) och jag är den som alltid kör (han avskyr att köra bil) och är projektledaren. Exempelvis är det jag som kollar upp nu hur vi ska göra när bolånet ska läggas om.
    Räkningarna sköter sig själv med autogiro och tvätten är nog 50/50.
    Han har dammat typ två gånger på tio år men jag har nog gått ut med sopor och återvinning lika många gånger, så vi är väl kvitt där...

    Vi har inte diskuterat denna uppdelning, det har bara blivit så och båda verkar vara nöjda. Har aldrig varit några gräl, bara att man påpekat saker. Jag fick en pik för att jag inte såg att kattlådan behövde städas på ett par veckor så han fick ta det varje gång, och de gånger jag inte sett soppåsen och klivit över den blir han inte heller så glad...

  • Sat 22 Jan 2022 12:44
    #9

    40% sambo


    60% jag

    beror på att jag jobbar på hemmaplan och han jobbar borta mån-tor 

    men när han är hemma så är det delat.

  • Sat 22 Jan 2022 12:54
    #10
    Un1x skrev 2022-01-20 16:15:29 följande:
    Fråga till kvinnor: Jämställdhet

    Tänkte kolla hur jämställt ni har det i relation med respektive.

    Min man tar verkligen jättestor ansvar, han gör det mesta faktiskt.
    Tar hand om barn, vab, skjutsar, lämnar, hämtar.
    Jobbar, handlar mat, lagar mat, städar, betalar räkningar, händig. Ja allt.
    berättar jag det för mina väninnor blir det avundsjuka.


    Jag erbjuder mig att hjälpa till, men han säger att du behöver inte. 


    Hur har ni det?


    Så ni har det alltså inte så jämställt hemma om din man gör allt och du ingenting?
  • Gameof­throne­s
    Sat 22 Jan 2022 16:34
    #11

    Haha, det här va en trolltråd eller en allvarlig tråd?

    Men iallafall TS. 

    Jag tror fortfarande att du frågar när du ser din sambo håller just på att laga mat, städa du frågar mitt i allt när man är upptagen. Du är bara självisk och vet nog precis vad du jdin sambo?!? - frågar bara 

    Gör som alla andra här i tråden. Då är det jämställdhet.

    Har du någonsin meckat bil, tvättat bil? - det gör vi båda här hemma.
    Har du vab nångång?- båda här gör det. 
    Har handlat nångång under erat förhållande? - det gör vi tillsammans, var för sig.

    Nä det här va en dum tråd faktiskt. 

Svar på tråden Fråga till kvinnor: Jämställdhet