• Anonym (Vad kostar en middag?)

Vad kostar det att bjuda på middag?

vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn som ska bjuda en annan familj med lika många barn och vuxna på middag. Det serveras någon öl innan middagen och dricks vin till maten (de vuxna). Det serveras ?festmat?, dvs inte falukorv men detta kan vara kycklinggryta eller vad som helst som känns lite roligare än måndagsmat, dvs inte ryskkaviar. Det serveras även efterrätt- glass, kladdkaka eller liknade. 

vad hade ni budgeterat för en sådan middag? 

• Svar på tråden Vad kostar det att bjuda på middag?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Vad kostar en middag?) skrev 2022-01-20 23:52:58 följande:
    Vad kostar det att bjuda på middag?

vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn som ska bjuda en annan familj med lika många barn och vuxna på middag. Det serveras någon öl innan middagen och dricks vin till maten (de vuxna). Det serveras ?festmat?, dvs inte falukorv men detta kan vara kycklinggryta eller vad som helst som känns lite roligare än måndagsmat, dvs inte ryskkaviar. Det serveras även efterrätt- glass, kladdkaka eller liknade. 

vad hade ni budgeterat för en sådan middag? 

Du vet inte vad mat och dryck kostar? 

Men skriv upp alla ingredienser du ska köpa samt vilket vin och öl, så kanske någon vänlig själ kan räkna åt dig. 
    Anonym (xxx) skrev 2022-01-21 00:05:17 följande:
    Du vet inte vad mat och dryck kostar? 

Men skriv upp alla ingredienser du ska köpa samt vilket vin och öl, så kanske någon vänlig själ kan räkna åt dig. 
    Jag menade inte på kronor och ören. Vi har gäster ganska ofta men har aldrig räknat på vad det egentligen kostar. Maten skiljer sig från gång till gång. Så tänkte att det var intressant att höra vad folk uppskattar kostnaden  för en vanlig middag med vänner. 
    jag tänker att en vanlig bjudning borde se ganska lik ut hos de allra flesta och därför nyfiken hur på folk budgeterar  för det. 
  • Aniiee

Jag brukar räkna med 100 kr per skalle om det inte ska vara något supertjusigt. Då brukar det finnas lite marginal också. 

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Vad kostar en middag?) skrev 2022-01-21 00:13:39 följande:
    Jag menade inte på kronor och ören. Vi har gäster ganska ofta men har aldrig räknat på vad det egentligen kostar. Maten skiljer sig från gång till gång. Så tänkte att det var intressant att höra vad folk uppskattar kostnaden  för en vanlig middag med vänner. 
    jag tänker att en vanlig bjudning borde se ganska lik ut hos de allra flesta och därför nyfiken hur på folk budgeterar  för det. 

Svaret är: hur långt är ett snöre? 

Aniiee skrev 2022-01-21 00:18:44 följande:

Jag brukar räkna med 100 kr per skalle om det inte ska vara något supertjusigt. Då brukar det finnas lite marginal också. 

Tack för ett vettigt svar. Jag tänker också något sånt. Runt 700-900 kr. Med vin/ öl till vuxna och läsk till barnen. 
    Ville mest stämma av att jag inte gjorde någon glädjekalkyl. 

• Anonym (Hmm.. ...)

Jag skulle räkna 300 kr per vuxen och 100 kr per barn. Med andra ord ca: 1200 + 600 = 1800 kr.

• Zouxman

Jag gillar kött, gärna lite exklusivare sådant, köpt på specialbutik. Skulle aldrig få för mig att handla en bit entrecote på Ica inför en sådan bjudning t.ex. Så jag skulle budgetera 2-3000kr ish. Kanske 4000kr.

• hammarhajen

Det beror så på. Till en enkel middag med öl+chips, ingen förrätt, enkel varmrätt och enbart kladdkaka med glass räcker nog en 100-200 per vuxen beroende på hur törstig man än och beroende på hur dyr vinsmak man har. 

Det som ofta drar iväg är förrätt, de små detaljerna och tilltugg, tycker jag. Många vill ju piffa till det lite extra när man bjuder. Servera två såser istället för en, till exempel, för att alla ska hitta något. Ha en extra festlig sallad, strössla över lite färskt kryddgrönt över köttet för att det ska vara vackert osv.

Man kan förstås servera förrättssoppa där huvudråvaran är billig, men ofta innebär ju förrätt skaldjur, avokado, sparris, lufttorkad skinka och liknande råvaror En enkel (billig) grön ärtsoppa kanske man vill toppa med räkor, creme fraiche och en grön kvist. Serverar man inte förrätt blir det ju billigare. 

Tilltugg kan man ju komma undan med chips, men ofta serveras t.ex. snittar eller krustader med fyllning och då åker priset upp lite. 

Kladdkaka och glass är gott till efterrätt! Man kan servera vanlig Bick Pack vanlijglass och inget mer till kakan, eller någon lyxigare specialvariant på glass och toppa med färska hallon. 

Så det beror på detaljerna, skulle jag säga. Hur mycket man vill piffa. Och förstås på hur bra man är på att ta tillvara på resterna.

• Gameofthrones

Det beror på vart man handlar och prioriterar. 

Jag kör alltid hemlagat. Potatis gnocchi, pasta med köttbullar, nudlar, pizza,

Vill jag lyxa till det så kokar jag pasta i kycklingbuljong, ankbuljong, inte bara vatten och salt.?. Hemlagad buljong. Annars är det ingen mening 

Pasta cabonara, nudlar med kyckling hemlagad alltså, dumpling, wotons, det finns massor, 
    Panacotta med hallon, hemlagad glass, 
    Lax, 

• LadyJane

Jag hr faktiskt ingen koll men tycker att tråden är intressant. Jag lagar aldrig någonsin mat, det gör maken. Min uppgift är istället efterrätten. Jag älskar glass och gör den själv och då blir det dyrt. Jag räknar med att efterrätten kostar 100kr/pp så 1000 kr för det. Alkohol för 500 kr (vi bägge är svaga för Amarone) och maten kanske 3000? Jag har ingen aning där, jag bara betalar han inköp och ser glad ut. Men 1500+mat

Svar på tråden Vad kostar det att bjuda på middag?