-
hejsitter i ett dilemma av ett beslut jag inte vet vad jag ska göra. dock inget beslut som behövs tas nu.övrig info sitter på få ut runt 20-25t i månaden efter skatt så ingen VD lön. fru och två barn. lägenhet.har bostadslån på 2mjkr, dryga 67% belåning just nu av drt vi köpte för.då är min fråga hur hade ni gjort?har räknat under slutet på nästa år kommer jag har sparat ihop 500t som då ör precis det jag behöver för få ner bostadslånet till 50% belåning. då mindre ränta och inget amorteringskrav.eller är det mer värt att fortsätta pengarna ligga kvar i sina fonder och int betala ner lånet? amortering ör dryga 15t per år 1% så det händer inte jätte mycket på dem fronten för komma ner till 50%>, utan kommer ta 25 år. då är man nästa 60år.gör jag inbetalning aå blir det alla pengar man har
-
Svar på tråden Spara eller betala av bostadslån till 50%?
-
Är syftet med nedbetalningen till 50 % att ni enbart ska betala räntorna och slippa amorteringen?
Det kan vara bra med en buffert om något skulle ske.
Du skulle exempelvis kunna betala ned lånet på dubbla tiden och då behålla resterande pengar i fonder, aktier, sparkonto.
Är syftet att enbart betala räntor från om med slutet på nästa år så skulle jag sedan spara ?amorteringsdelen? på ett smart sparande.
Jag är väldigt trygghetsnarkoman så jag hade fått ont i magen av att ta alla sparpengar att betala ned på lånet. Jag vill alltid ha en buffert. Jag är dålig på att spara i värdepapper för jag är för orolig att det ska gå dåligt. Det beror också lite på hur din personlighet är (om du är mer av en risktagare än mig eller får magsår av att inte ha en buffert).
-
Svårt att svara på, beror på dina prioriteringar.
Har du några moraliska principer att ha lån eller som mål att vara skuldfri?
Vill du maximera din avkastning av kapital?
Har du något stort du sparar till?
Hur ser din framtida ekonomi ut avseen inkomst och utgifter?
Även om du kandar i beslutet att lösa lånet tycker jag du ska ha en del kvar på sparkontot ifall något händer.
-
Vad händer med räntan om du betalar av? I många fall har du högre ränta på lägre belåningsgrad (visst, lägre lån ger ju annan månadskostnad). Historiskt har du fått mer i värdeökning på fonder än räntan.
Du ska göra det som får dig att sova bäst på natten, men personligen hade jag inte tagit av sparade pengar för att betala av lånet. Värdet på huset kommer antagligen inte sjunka på lång sikt och med inflationen kommer belåningsgraden sjunka i alla fall. -
Jag tänker att om något händer någon dag att man står utan jobb, sjukdomar elr vad världen ger en, så ska man klara av ekonomiskt att bo kvar, att boendet ska vara hyffsat billigt.
Så tänker att räntan går upp, så har man åtminstone inget krav på amortera om man ej har råd med det för stunden.
Tänker att vi tar det vi amorterar idag och lägger i en fond istället idag när vi har råd. Så blir det mer flexibelt.jag kan inget om aktier så skulle aldrig riskera det. Men fonder känns säkrare att investera i där de finns mer tydlig hjälp hur man ska göra och var.
Tänker att boendet är ändå det viktigaste man faktiskt har.
När ska jag behöva 500t för något ändå? Aldrig. -
Min dotter var likadan. När hon föddes var hon väldigt tung.(vägde 4 6kg). Hon fortsatte hålla den höga vikten fram till 7månader då hon också började tappa i vikt. Till oss sa det att orsaken var mest troligt att hon från att bara en liggastillande bebis blivit mer aktiv och rör sig mer. Hon bränner därmed mera än hon får i sig(precis som överviktiga).så länge hon ligger på bra nivåer(normalvikt) finns inget att oroa sig för. Tillsätt lite extra fett/grädde i maten så kommer det ordna till sig. Sålänge hon är pigg och orkar leka/är som vanligt är det inget orsak till oroande. Hon fortsatte att minska i vikt till ca 12 månader(då hon började gå). De menade på att dels hade vikten ställt in sig på hennes rätta nivå(Hon slutade på -1 på normalkurvan och har legat där sedan dess, idag 6år) när hon började gå sa de också att hon behöver använda mindre energi för att ta sig fram än när hon kröp/ålade. Vi fortsatte att tillsätta en klick extra smör till hennes mat tills hon var ca 3år. Därefter slutade vi med det. Har vården dessutom sagt att alla prover ser bra ut och de inte är oroade behöver du inte heller vara det eftersom de har koll p henne och antar att de följer upp vikten på henne så den inte blir för låg.
-
Men om du har en halv miljon i sparande kommer ni ju ha råd att betala på lånet och amortera även om någon av er blir sjuk eller arbetslös.blablabla761 skrev 2022-01-21 09:34:42 följande:
Jag tänker att om något händer någon dag att man står utan jobb, sjukdomar elr vad världen ger en, så ska man klara av ekonomiskt att bo kvar, att boendet ska vara hyffsat billigt.
Så tänker att räntan går upp, så har man åtminstone inget krav på amortera om man ej har råd med det för stunden.
Tänker att vi tar det vi amorterar idag och lägger i en fond istället idag när vi har råd. Så blir det mer flexibelt.jag kan inget om aktier så skulle aldrig riskera det. Men fonder känns säkrare att investera i där de finns mer tydlig hjälp hur man ska göra och var.
Tänker att boendet är ändå det viktigaste man faktiskt har.
När ska jag behöva 500t för något ändå? Aldrig.
Personligen har jag valt att låta pengarna växa i fonder istället för att betala av mina lån. Jag har så pass mycket sparande att jag kan lösa de flesta lånen om det blir behov av det. Så länge sparandet växer mer än minskade lån skulle ge så vinner jag på det. Det förutsätter att sparandets risker är spridda, så att fonderna inte störtdyker och tappar stor del av värdet. Jag har en blandning av aktiefonder och räntefonder och en omedelbart tillgänglig buffert på vanligt bankkonto. -
Hur mycket tjänar frun då? 2 miljoner är rätt lågt lån på 2 personer. Jag hade placerat pengarna och ökat amorteringen. Du får ju även ta hänsyn till värdestegringen när du kollar på belåningsgraden framåt.blablabla761 skrev 2022-01-21 06:06:56 följande:Spara eller betala av bostadslån till 50%?hejsitter i ett dilemma av ett beslut jag inte vet vad jag ska göra. dock inget beslut som behövs tas nu.övrig info sitter på få ut runt 20-25t i månaden efter skatt så ingen VD lön. fru och två barn. lägenhet.har bostadslån på 2mjkr, dryga 67% belåning just nu av drt vi köpte för.då är min fråga hur hade ni gjort?har räknat under slutet på nästa år kommer jag har sparat ihop 500t som då ör precis det jag behöver för få ner bostadslånet till 50% belåning. då mindre ränta och inget amorteringskrav.eller är det mer värt att fortsätta pengarna ligga kvar i sina fonder och int betala ner lånet? amortering ör dryga 15t per år 1% så det händer inte jätte mycket på dem fronten för komma ner till 50%>, utan kommer ta 25 år. då är man nästa 60år.gör jag inbetalning aå blir det alla pengar man har
-
Jag hade amorterat.
-
Amorterar med, självklart.