• Anonym (Kräkm­onstre­t)
    Fri 21 Jan 2022 14:12
    5218 visningar
    13 svar
    13
    5218

    När tar illamåendehelvetet slut?

    Jag är så less på att hela tiden må illa. Är i vecka 11 och har mått illa dygnet runt sen vecka 7 och också kräkts 1-3 ggr/dag. Har fått Lergigan Comp utskrivet i v. 8 vilket hjälpt enormt, men nu senaste dagarna har det eskalerat och blivit värre igen. Snälla peppa mig! När tog illamående slut för er? Greppar efter halmstrån här? 

  • Svar på tråden När tar illamåendehelvetet slut?
  • Anonym (Usch)
    Fri 21 Jan 2022 14:20
    #1

    Med min andra graviditet varade illamående mycket längre. Minns inte exakt när det försvann men v 15-16 någon gång. (Första ganska exakt kring v 11-12) 

    Har du testat småäta? Typ knapra på en morot eller något knäckebröd. Småätande sägs kunna dämpa illamåendet. 

  • Anonym (Kräkm­onstre­t) Trådstartaren
    Fri 21 Jan 2022 14:26
    #2
    Anonym (Usch) skrev 2022-01-21 14:20:29 följande:

    Med min andra graviditet varade illamående mycket längre. Minns inte exakt när det försvann men v 15-16 någon gång. (Första ganska exakt kring v 11-12) 

    Har du testat småäta? Typ knapra på en morot eller något knäckebröd. Småätande sägs kunna dämpa illamåendet. 


    Hej! Detta är min andra graviditet också. Förra gången mådde jag illa rätt länge, mellan v. 9-20. Så är väl inte så hoppfull denna gång, då jag dessutom mår mer illa. Jag är så frustrerad, förlåt om jag låter arg :) 
    Försöker småäta, så svårt dock då det nästan blir värre när jag äter? 
  • Anonym (Usch)
    Fri 21 Jan 2022 14:36
    #3
    Anonym (Kräkmonstret) skrev 2022-01-21 14:26:11 följande:
    Hej! Detta är min andra graviditet också. Förra gången mådde jag illa rätt länge, mellan v. 9-20. Så är väl inte så hoppfull denna gång, då jag dessutom mår mer illa. Jag är så frustrerad, förlåt om jag låter arg :) 
    Försöker småäta, så svårt dock då det nästan blir värre när jag äter? 

    Tycker inte alls du låter arg, förstår dig, illamåendet var fan inte roligt. Jag var sjukskriven en vecka när det var som värst men jag jobbade hemifrån redan då (var under pandemin) så det underlätta lite. 


    Ingefära ska också vara väldigt bra mot illamående, jag kunde inte äta ren ingefära däremot inlagd med sushi funkade.

    Spyr du många gånger per dag eller är det mest illamående?

  • Fri 21 Jan 2022 19:00
    #4

    Vill bara skicka lite styrka, graviditetsillamående är vidrigt. Jag var sjukskriven några veckor under mina graviditeter pga illamående och kräkningar, mannen fick vara hemma på vab då. Las även in under andra och tredje graviditeten pga alla kräkningar, det blev betydligt bättre på ett par dygn, antagligen för att det blev lugn och ro där:) 

  • Anonym (Hm)
    Fri 21 Jan 2022 22:04
    #5

    Skickar styrka till dig

  • Fri 21 Jan 2022 22:34
    #6

    Är gravid just nu med första barnet och mitt illamående slutade någon gång i vecka 13. Men jag mådde nog inte riktigt lika dåligt som du, för jag kräktes bara en gång. Resterande dagar gick jag bara runt och kände mig konstant illamående. Hoppas det släpper för dig snart!

  • Sat 22 Jan 2022 13:49
    #7

    Har kräkts 1-3 gånger om dagen från vecka 7, men nu så börjar det bli lite bättre i vecka 13. Har mått bättre i två dagar, kräktes dock imorse igen. Hoppas det går över snart för oss båda

  • Anonym (Kräkm­onstre­t) Trådstartaren
    Sun 23 Jan 2022 16:36
    #8

    Hej hörni! Och tack för era peppande ord! Är så många i min närhet som sluppit illamåendet, så känns skönt att få vräka ur mig till er :) <3
    Vecka 13 alltså, hoppas jag inte behöver må såhär längre än så. Och i allt så är jag i varje fall tacksam för att Lergigan comp verkar ta bort udden av illamåendet. 

  • Anonym (Kräkm­onstre­t) Trådstartaren
    Sun 23 Jan 2022 16:42
    #9
    Annispannis92 skrev 2022-01-22 13:49:59 följande:

    Har kräkts 1-3 gånger om dagen från vecka 7, men nu så börjar det bli lite bättre i vecka 13. Har mått bättre i två dagar, kräktes dock imorse igen. Hoppas det går över snart för oss båda


    Det låter precis som för mig! Jobbar du och har det funkar bra under arbetstid? Jag mår iaf någorlunda på jobbet, mest morgon och kväll jag behöver kräkas..
  • Sun 23 Jan 2022 17:41
    #10
    Anonym (Kräkmonstret) skrev 2022-01-23 16:42:17 följande:
    Det låter precis som för mig! Jobbar du och har det funkar bra under arbetstid? Jag mår iaf någorlunda på jobbet, mest morgon och kväll jag behöver kräkas..
    Jodå jag jobbar och det går bra, har kontorsjobb och just nu är det bara hemifrån som gäller vilket är jätteskönt när man mår såhär. Kan kräkas utan att någon märker det och sitta och småäta framför datorn.
  • Anonym (Kräkm­onstre­t) Trådstartaren
    Sun 23 Jan 2022 17:48
    #11
    Annispannis92 skrev 2022-01-23 17:41:06 följande:
    Jodå jag jobbar och det går bra, har kontorsjobb och just nu är det bara hemifrån som gäller vilket är jätteskönt när man mår såhär. Kan kräkas utan att någon märker det och sitta och småäta framför datorn.
    Åh, önskar jag kunde jobba hemifrån också. Har tyvärr inte den möjligheten :(
  • Anonym (Kräkm­onstre­t) Trådstartaren
    Wed 9 Feb 2022 13:33
    #12
    +1

    Uppdaterar: går in i vecka 14 imorgon och från att ha mått illa i princip dygnet runt har jag nu senaste dagarna bara haft kvällsillamående och ej behövt kräkas. Jag ser äntligen ett ljus!! Skrattande

  • Wed 9 Feb 2022 13:40
    #13

    Åh fy sjutton! Lider med dig, det är hemskt!

    Det som hjälpte mig var tranbärsjuice. Hade testat småäta, salta kex, ingefära, isbergssallad, feta, lingongrova i små bitar osv. Men räddningen blev som sagt  transbärsjuice.

    Vid graviditet 1 mådde jag illa fram till v 15/16 och med 2 något kortare.

Svar på tråden När tar illamåendehelvetet slut?