• Windsor N

    Män med äldre kvinnor

    Hej! Jag är en 51-årig man som älskar min underbara fru. Vi har varit tillsammans i många år och lever i ett kärleksfullt förhållande där vi är öppna och ärliga, har mycket nära kontakt och älskar att upptäcka livet tillsammans. Vi är unga i sinnet, lekfulla och romantiska. Men problemet är åldrandet..  Hon är 59 år och har tappat sexlusten helt. Jag har, som jag alltid har haft, väldigt stark sexlust och den driver mig - som en motor. Att ha sex med andra känns inte aktuellt eftersom jag då skulle såra henne, och därmed kan jag inte. Finns det liknande par? Hur hanterar ni det?

  • Svar på tråden Män med äldre kvinnor
  • Anonym (Tant)

    Vet ej. Kan bara säga att det är väldigt vanligt, att kvinnor tappar lusten efter klimakteriet. Äggstockarna har gjort sitt, och kvinnan går ofta in i "tant-mode" och får andra intressen. Främst kanske barnbarnen, om sådana finns. Annars kanske väninnor, bokcirklar, katter, välgörenhet, TV-serier, handarbete, bakning... Det blir väldigt fel att då pressas till sex, som känns som ett avslutat kapitel, något som var viktigt en gång i tiden men som man inte riktigt kan förstå nu, hur det kunde vara så viktigt. Och så kan man känna även om man älskar mannen på sitt sätt, fortfarande.

    Egentligen skulle det nog funka bättre, om mannen var 10-15 år äldre än kvinnan i förhållandet. För då skulle hennes lust försvinna ungefär samtidigt som hans förmåga...

  • Anonym (Öhhurk)
    Anonym (Tant) skrev 2022-01-21 17:45:46 följande:

    Vet ej. Kan bara säga att det är väldigt vanligt, att kvinnor tappar lusten efter klimakteriet. Äggstockarna har gjort sitt, och kvinnan går ofta in i "tant-mode" och får andra intressen. Främst kanske barnbarnen, om sådana finns. Annars kanske väninnor, bokcirklar, katter, välgörenhet, TV-serier, handarbete, bakning... Det blir väldigt fel att då pressas till sex, som känns som ett avslutat kapitel, något som var viktigt en gång i tiden men som man inte riktigt kan förstå nu, hur det kunde vara så viktigt. Och så kan man känna även om man älskar mannen på sitt sätt, fortfarande.

    Egentligen skulle det nog funka bättre, om mannen var 10-15 år äldre än kvinnan i förhållandet. För då skulle hennes lust försvinna ungefär samtidigt som hans förmåga...


    Så jag som snart är 50 och kåtare än någonsin ska börja dejta män som är 60-65? Nej tack, tror faktiskt min kåthet matchar jämnåriga och yngre bättre.

    Sluta sprida myten om att klimakteriet innebär tappad sexlust för alla!  För vissa är det tvärt om. Dessutom finns det hjälp att få om man behöver:önskar.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Öhhurk) skrev 2022-01-21 17:55:57 följande:
    Så jag som snart är 50 och kåtare än någonsin ska börja dejta män som är 60-65? Nej tack, tror faktiskt min kåthet matchar jämnåriga och yngre bättre.

    Sluta sprida myten om att klimakteriet innebär tappad sexlust för alla!  För vissa är det tvärt om. Dessutom finns det hjälp att få om man behöver:önskar.
    Jag håller med. Jag är kåtare än någonsin och min man är impotent. Man läser att man ska bli torr och tappa sexlust. Helvete heller! Det är tvärtom!
  • Stefano82
    Anonym (Lisa) skrev 2022-01-21 18:47:36 följande:
    Jag håller med. Jag är kåtare än någonsin och min man är impotent. Man läser att man ska bli torr och tappa sexlust. Helvete heller! Det är tvärtom!
    Så skar det vara.
  • Anonym (sexing with myself)

    Jag är fortfarande sexuellt aktiv i fantasin och blir kåt med ganska jämna mellanrum, ungefär som innan men känner inte alls för sex längre med någon annanl pga att jag inte trivs med de kroppsliga förändringarna och hur jag ser ut numera. Blir nog inte aktuellt med nytt förhållande i framtiden om inte mannen i fråga kan leva utan sex.
    Kramar och annan fysisk samvaro är något jag gärna haft kvar i viss mån och umgänget som ett förhållande ger..

  • Anonym (CL)
    Anonym (Öhhurk) skrev 2022-01-21 17:55:57 följande:
    Så jag som snart är 50 och kåtare än någonsin ska börja dejta män som är 60-65? Nej tack, tror faktiskt min kåthet matchar jämnåriga och yngre bättre.

    Sluta sprida myten om att klimakteriet innebär tappad sexlust för alla!  För vissa är det tvärt om. Dessutom finns det hjälp att få om man behöver:önskar.
    Kvinna 56 och sexlusten är det inget fel på! 
  • villig men trött

    Det är  upplyftande att höra det finns kvinnor i min ålder som fortfarande har lusten kvar. Min fru dock hittar bara på en massa konstiga ursäkter för att slippa , jag själv har iallafall ändå inte efterfrågat nåt på tre år för sexlivet med henne var mördande tråkigt ,så man har inte gått miste om nåt trevligt. Dock känns livet torftigt utan sexliv .

  • Miss Sunny
    Anonym (Öhhurk) skrev 2022-01-21 17:55:57 följande:
    Så jag som snart är 50 och kåtare än någonsin ska börja dejta män som är 60-65? Nej tack, tror faktiskt min kåthet matchar jämnåriga och yngre bättre.

    Sluta sprida myten om att klimakteriet innebär tappad sexlust för alla!  För vissa är det tvärt om. Dessutom finns det hjälp att få om man behöver:önskar.
    Kan jag lova dig att et  gör !   

    Kv. 60+ med (mkt)yngre älskare.
  • Anders 386

    Det där med sexlust som inte matchar måste väl vara ett jättevanligt problem? Man kan inte generalisera att för kvinnor funkar det på ett sätt och män på ett annat sätt, det handlar mer om individuella skillnader.

    Men tyvärr finns nog inget recept för att få allt att fungera. Trivs man för övrigt i sitt förhållande och man börjar bli äldre handlar det faktiskt mycket om acceptans. Dom flesta kommer så småningom in i en fas i livet där sexlusten minskar av olika anledningar. Ofta är det ju fysiken som ställer till det när man blir äldre. Man kan ju delvis "ta hand om sig själv", men det kan ju inte riktigt ersätta sex med en partner.

    Skulle ju vara trevligt om det fanns något alternativ - men i dom flesta fall handlar det nog om att man måste acceptera ett stagnerande sexliv när man blir äldre.

Svar på tråden Män med äldre kvinnor