• Kirenaj68

    Byta nationalsång?

    Hej på er. Vad har ni för åsikter kring vår nationalsång? Bör vi behålla den eller skriva en ny? Personligen tycker jag att den påminner mer om en dikt än nationalsång. Jämför med andra länders nationalsånger som hyllar framåtanda ska vi alltid bliva vad vi var. En ständigt stats quo med andra ord och det i ett land som anses (av vem?) som en av de mest innovativa i världen...Sverige nämns inte ens i texten. Bara den höga Nord där tystnaden är glädjerik och det är exotiskt. Utanför Sverige anses detta var positivt enbart i buddistiska tempel..Vad tycker ni? Bör vi skriva en ny nationalsång? Jag känner då ingen större stolthet i den och jag är tydligen inte ensam. I VM-kvalet 2011 mellan Sverige och Irland på Friends lät 5000 irländare mer än 45 000 svenskar...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Byta nationalsång?
  • Anonym (.)
    Kirenaj68 skrev 2022-01-21 20:05:16 följande:
    Byta nationalsång?

    Hej på er. Vad har ni för åsikter kring vår nationalsång? Bör vi behålla den eller skriva en ny? Personligen tycker jag att den påminner mer om en dikt än nationalsång. Jämför med andra länders nationalsånger som hyllar framåtanda ska vi alltid bliva vad vi var. En ständigt stats quo med andra ord och det i ett land som anses (av vem?) som en av de mest innovativa i världen...Sverige nämns inte ens i texten. Bara den höga Nord där tystnaden är glädjerik och det är exotiskt. Utanför Sverige anses detta var positivt enbart i buddistiska tempel..Vad tycker ni? Bör vi skriva en ny nationalsång? Jag känner då ingen större stolthet i den och jag är tydligen inte ensam. I VM-kvalet 2011 mellan Sverige och Irland på Friends lät 5000 irländare mer än 45 000 svenskar...


    Du får börja med att sjunga även de 2 sista stroferna det borde räcka till och med för dig.

    Jag städs vill dig tjäna, mitt älskade land,
    Dig trohet till döden vill jag svära.
    Din rätt skall jag värna med håg och med hand,
    /:Din fana, högt den bragderika bära.:/Med Gud skall jag kämpa för hem och för härd,
    för Sverige, den kära fosterjorden.
    Jag byter Dig ej mot allt i en värld
    /: Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden!.:/
  • Anonym (.)

    Det såg ju helt korkat ut. Nytt försök att få det mer lättläst


    Jag städs vill dig tjäna, mitt älskade land,
    Dig trohet till döden vill jag svära.
    Din rätt skall jag värna med håg och med hand,
    /:Din fana, högt den bragderika bära.:/

    Med Gud skall jag kämpa för hem och för härd,
    för Sverige, den kära fosterjorden.
    Jag byter Dig ej mot allt i en värld
    /: Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden!.:/
  • Anonym (T)

    Strofen om att vi ska bli vad vi var är väl knappast önskan om ett status qou utan en längtan tillbaka till stormaktstiden. Men jag vet inte riktigt om det är eftersträvansvärt att kriga och ta över grannländerna direkt. Jag vägrar att sjunga den versen... 

    Men första versen är väl ok. Jag är inte så mycket för det här med nationalism, men sången har en intressant historia. Vad jag vet finns det inget officiellt beslut om att det är nationalsång tex. Eller har det kommit ett sånt på senare år kanske? 


    Originaltexten till melodin är i alla fall en gruvligt sorglig kärlekshistoria. Googla Så rider jag mig genom tolvmilan skog! 

  • EvaLotta75

    Hyllar framåtanda,  hur många har du jämfört med?
    och att irländare låter mer än svenskar, säger väl snarare att svenskar inte vågar sjunga.

  • Anonym (P)

    Vad jag vet finns det två verser till, där Sverige också nämns. Varför man utelämnat dessa i den "officiella" versionen vet jag dock inte.

  • Anonym (P)
    Anonym (P) skrev 2022-01-21 20:34:39 följande:

    Vad jag vet finns det två verser till, där Sverige också nämns. Varför man utelämnat dessa i den "officiella" versionen vet jag dock inte.


    Såg nu att nån ovan skrivit ner dem också. 
  • Anonym (Det här är ditt land)

    Jag föreslår att vi antar Mikael Wiehes "Det här är ditt land" som Sveriges nya nationalsång.

  • mammabitch

    Äsch den funkar. Den innehåller ju i alla fall inte beskrivningar av hur fiendens blod ska vattna våra åkrar.....

  • Anonym (…)
    Kirenaj68 skrev 2022-01-21 20:05:16 följande:
    Byta nationalsång?

    Hej på er. Vad har ni för åsikter kring vår nationalsång? Bör vi behålla den eller skriva en ny? Personligen tycker jag att den påminner mer om en dikt än nationalsång. Jämför med andra länders nationalsånger som hyllar framåtanda ska vi alltid bliva vad vi var. En ständigt stats quo med andra ord och det i ett land som anses (av vem?) som en av de mest innovativa i världen...Sverige nämns inte ens i texten. Bara den höga Nord där tystnaden är glädjerik och det är exotiskt. Utanför Sverige anses detta var positivt enbart i buddistiska tempel..Vad tycker ni? Bör vi skriva en ny nationalsång? Jag känner då ingen större stolthet i den och jag är tydligen inte ensam. I VM-kvalet 2011 mellan Sverige och Irland på Friends lät 5000 irländare mer än 45 000 svenskar...


    Det passar väl bra nu när så många tycker att det var bättre förr. De skulle ju aldrig klara av att få en ny nationalsång.
  • mari123
    Anonym (?) skrev 2022-01-22 18:27:05 följande:
    Det passar väl bra nu när så många tycker att det var bättre förr. De skulle ju aldrig klara av att få en ny nationalsång.
    ?? Tänker du att det särskilt många just NU som tycker "det var bättre förr"? Jag tänker att så har det alltid varit. "Förr" var man ung och på G men nu är det bara skit med allt! Livets gång. MEN inte ska man väl behöva skriva om landets nationalsång för varje generation? Då tappar den väl snabbt i värde?
  • Arcnice

    Kan upplysa att det två första verserna skrevs av Richard Dybeck 1844 medans  sista verserna tre och fyra är skrivna senare av Louise Ahlén år 1910.

    Det finns förövrigt inget politiskt beslut om att "Du gamla du fria" ska vara nationalsång utan det är något som uppstått mer naturligt (vilket gäller i för flera länder).

    Om vi skulle byta nationalsång, vilket jag inte tycker att vi ska, ligger min röst på "
    Sverges flagga" av Hugo Alfvén


    ">



Svar på tråden Byta nationalsång?