• Kepler

    Vad är det främsta skälet till att en så kallad ”ung frisk och stark” människa ska vaccinera sig?

    Allt fler som anser sig ?unga friska och starka? i yrkeslivet. Och som jobbar vård och omsorg som inte vaccinerat sig. Protesterar nu mot vad de kallar mobbning, hets mm. Bara för att de nu inte vaccinerat sig.


    Så min fråga blir då. Vad är det främsta skälet till att en så kallad ?ung frisk och stark? människa ska vaccinera sig? Är det för att man kan bära på smittan trots att man kan vara symtomfri själv? Och därmed utgöra en risk för de sjuka och gamla de själva jobbar med?


    Om det nu så är. Varför förstår man inte en sådan sak. Om man nu själv jobbar inom vård och omsorg?

  • Svar på tråden Vad är det främsta skälet till att en så kallad ”ung frisk och stark” människa ska vaccinera sig?
  • Gameofthrones

    Ja, du fråga dom (hehe)

    Följ som jobbar med vård och omsorg framförallt ska vaccinera sig tycker jag. Byt yrke annars eller avdelning!

    Man har ett ansvar för samhället. Jag är varken för eller emot.
    Är vaccinerad själv 

  • Zoegazz

    Fast vaccination skyddar ju inte mot nyare mutationer som tex omikron. Nu sägs man ju främst vaccinera sig för sin egen skull, för att bli mindre sjuk eftersom vaccinerade också sprider smittan. 

  • Mortiscia80
    Zoegazz skrev 2022-01-21 20:39:49 följande:

    Fast vaccination skyddar ju inte mot nyare mutationer som tex omikron. Nu sägs man ju främst vaccinera sig för sin egen skull, för att bli mindre sjuk eftersom vaccinerade också sprider smittan. 


    Fel.

    Vaccination ger ett högt skydd mot svår sjukdom och sjukhusinläggning vid infektion med omikronvarianten. Det säger den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA efter att ha gått igenom preliminära data från olika studier.

    lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/01/ema-vaccinen-ger-hogt-skydd-mot-svar-omikronsjukdom/
  • Gameofthrones

    Fast det är inte jag är ute efter. Man kan Fortfarande smittas och bli sjuk men det är mindre risk att bli sjukare.

    Sen har det kommit nya mutationer ja. Men hade man skött detta bättre hade det inte blivit mer Alpha mutationer 

  • LadyJane
    Gameofthrones skrev 2022-01-21 20:45:21 följande:

    Fast det är inte jag är ute efter. Man kan Fortfarande smittas och bli sjuk men det är mindre risk att bli sjukare.

    Sen har det kommit nya mutationer ja. Men hade man skött detta bättre hade det inte blivit mer Alpha mutationer 


    Det senaste jag hörde är att det är 10ggr högre risk att bli sjuk och smittas som ovaccinerad jämfört med vaccinerad.

    Problemet är inte att myndigheter inte skött sig eller fått fram vaccin tillräckligt fort. Det har skett i den takt det varit möjligt. Det stora problemet är den aggressiva militanta antivaxxrörelsen som hjärntvättar människor med propaganda, lögner och desinformation samt att man inte kunnat vaccinera hela världen samtidigt. Stora delar av världen har inte fått tillgång till vaccin i tillräcklig utsträckning för det fastnar i västvärlden.
  • Zoegazz
    Mortiscia80 skrev 2022-01-21 20:41:22 följande:
    Fel.

    Vaccination ger ett högt skydd mot svår sjukdom och sjukhusinläggning vid infektion med omikronvarianten. Det säger den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA efter att ha gått igenom preliminära data från olika studier.

    lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/01/ema-vaccinen-ger-hogt-skydd-mot-svar-omikronsjukdom/
    problem med läsförståelse? Var ju det jag skrev. Man vaccinerar sig för att bli mindre sjuk men vaccination förhindrar inte smitta mot omikron. Är ju många trippelvaccinerade som blir smittade. 
  • Zoegazz
    LadyJane skrev 2022-01-21 20:50:56 följande:
    Det senaste jag hörde är att det är 10ggr högre risk att bli sjuk och smittas som ovaccinerad jämfört med vaccinerad.

    Problemet är inte att myndigheter inte skött sig eller fått fram vaccin tillräckligt fort. Det har skett i den takt det varit möjligt. Det stora problemet är den aggressiva militanta antivaxxrörelsen som hjärntvättar människor med propaganda, lögner och desinformation samt att man inte kunnat vaccinera hela världen samtidigt. Stora delar av världen har inte fått tillgång till vaccin i tillräcklig utsträckning för det fastnar i västvärlden.
    Fast ser man till Sverige är ju över 80% vaccinerade så denna ?antivaxxrörelsen? är väl knappast ett problem mer än för individen själv som isåfall som ovaccinerade blir mer sjuk än en vaccinerad? Med tanke på den höga vaccinationsgraden och att smittan sprids som en löpeld just nu är ju just bevis på att vaccinet inte hindrar smitta mot omikron, förmildrar sjukdomsförloppet säger man, alltså vaccinerar man sig främst för sin egen skull och för att inte belasta vården.
  • LadyJane
    Zoegazz skrev 2022-01-21 20:59:00 följande:
    Fast ser man till Sverige är ju över 80% vaccinerade så denna ?antivaxxrörelsen? är väl knappast ett problem mer än för individen själv som isåfall som ovaccinerade blir mer sjuk än en vaccinerad? Med tanke på den höga vaccinationsgraden och att smittan sprids som en löpeld just nu är ju just bevis på att vaccinet inte hindrar smitta mot omikron, förmildrar sjukdomsförloppet säger man, alltså vaccinerar man sig främst för sin egen skull och för att inte belasta vården.
    Nej, den ovaxxade individen upplever inte det som ett problem. Det är ett problem för hela samhället.


  • Tecum

    Man vaccinerar sig för att :

    1. Ha mindre risk att smitta andra
    2. Inte belasta sjukvården
    3. Slippa bli sjuk och behöva vara hemma från jobbet.

    Hur svårt kan det vara?

  • Faxze
    Tecum skrev 2022-01-21 21:44:42 följande:

    Man vaccinerar sig för att :

    1. Ha mindre risk att smitta andra
    2. Inte belasta sjukvården
    3. Slippa bli sjuk och behöva vara hemma från jobbet.

    Hur svårt kan det vara?


    Detta.
    Angående punkt 3. Det finns yngre, friska, som betalar för influensavaccin årligen just för att om de drabbas av influensan så blir de hemma färre dagar än om de vore ovaccinerade. Ibland betalar arbetsgivaren för det. Lite som en försäkring. Covid-vaccinet är dessutom gratis för individen. Dumt att tacka nej till en gratis försäkring. 

    Dessutom finns även en liten risk även för unga friska att få svår sjukdom även av omikron (punkt i inlägget jag citerar). Den risken blir pytteliten om man är vaccinerad. Återigen, dumt att tacka nej till en gratis försäkring. 
  • Kepler

    Vi kan förmodligen vara överens om att man kan vara smittad trots att man kan vara i stort sett symtomfri. Att vara det. Det tycker i alla fall jag borde utgöra en oerhört stor risk för sjuka, gamla och de med nedsatt immunförsvar. Speciellt om man jobbar inom vård och omsorg. Och jag tycker i alla fall att man då. Med ett sådant tänk. Att man då gör ett grovt tjänstefel. Jag tycker det är ens skyldighet. Speciellt om man jobbar under sådana förhållanden som är idag. Att det är en medborglig plikt att eliminera riskerna så långt det nu går. Så att inte svaga drabbas i onödan. Det vill säga sjuka, gamla och de med nedsatt immunförsvar. Därför kan inte jag med än att anse det. Att det inte är mer än fruktansvärt dumt och oansvarigt av den enskilde som nu inte vill vaccinera sig. Och på såhär sätt sätta sig mot bättre vetande. Varför inte ta den här gratis försäkringen. Det är för mig en stor gåta just nu. Men det är vad jag tycker.

  • Kepler

    Vi kan förmodligen vara överens om att man kan vara smittad trots att man kan vara i stort sett symtomfri. Att vara det. Det tycker i alla fall jag borde utgöra en oerhört stor risk för sjuka, gamla och de med nedsatt immunförsvar. Speciellt om man jobbar inom vård och omsorg. Och jag tycker i alla fall att man då. Med ett sådant tänk. Att man då gör ett grovt tjänstefel. Jag tycker det är ens skyldighet. Speciellt om man jobbar under sådana förhållanden som är idag. Att det är en medborglig plikt att eliminera riskerna så långt det nu går. Så att inte svaga drabbas i onödan. Det vill säga sjuka, gamla och de med nedsatt immunförsvar. Därför kan inte jag med än att anse det. Att det inte är mer än fruktansvärt dumt och oansvarigt av den enskilde som nu inte vill vaccinera sig. Och på såhär sätt sätta sig mot bättre vetande. Varför inte ta den här gratis försäkringen. Det är för mig en stor gåta just nu. Men det är vad jag tycker.

  • AndreaBD

    Att få ett slut på pandemin så småningom . Om alla blir mindre och mindre känsliga för viruset, så kan vi ha det lite mera normal igen snart. 

  • Zoegazz
    Bubbelio skrev 2022-01-22 00:56:47 följande:
    De enda som inte smittar är de som inte är sjuka. Spelar alltså ingen roll om man är vaccinerad eller inte, så det där "oansvarig och egoistisk" argumentet håller inte. 
    Exakt! Hela argumentet faller ju eftersom man då som vaccinerad skulle visa ännu mindre symtom men ändå kunna vara smittad.
  • Mortiscia80
    Zoegazz skrev 2022-01-21 20:55:06 följande:
    problem med läsförståelse? Var ju det jag skrev. Man vaccinerar sig för att bli mindre sjuk men vaccination förhindrar inte smitta mot omikron. Är ju många trippelvaccinerade som blir smittade. 
    Problem med attityden? Du skrev att vaccinationer inte skyddar mot omikron, och det är fel. Med vaccination har man ett högt skydd. Med tre doser 63 % skydd har man kommit fram till. www.svt.se/nyheter/snabbkollen/studie-boosterdos-behovs-mot-omikron
  • Mortiscia80
    Bubbelio skrev 2022-01-22 00:56:47 följande:
    De enda som inte smittar är de som inte är sjuka. Spelar alltså ingen roll om man är vaccinerad eller inte, så det där "oansvarig och egoistisk" argumentet håller inte. 
    Vaccinerade blir sjuka i mycket lägre grad än ovaccinerade, alltså finns inte lika många tillfällen för vaccinerade att smitta andra. Dessutom har vaccinerade större chans att få ett mildare utbrott, vilket också ger mildare symptom, vilket i sin tur innebär att man även på det sättet är mindre smittsam, eftersom viruset i stort sett sprids via vätskepartiklar i luften som kommer sig av nysningar och hostningar. Att inte vaccinera sig är kortsiktigt och egoistiskt.
  • LadyJane
    Zoegazz skrev 2022-01-22 07:27:28 följande:
    Exakt! Hela argumentet faller ju eftersom man då som vaccinerad skulle visa ännu mindre symtom men ändå kunna vara smittad.
    Bubbelio skrev 2022-01-22 00:56:47 följande:
    De enda som inte smittar är de som inte är sjuka. Spelar alltså ingen roll om man är vaccinerad eller inte, så det där "oansvarig och egoistisk" argumentet håller inte. 
    Men vad väntar ni på? Då är det ju självklart att ni ska ut och demonstrera idag och visa i praktiken hur fel alla har om smittsamhet hos ovaccinerade och att vaccinet inte skyddar.

    Marsch iväg med er.

Svar på tråden Vad är det främsta skälet till att en så kallad ”ung frisk och stark” människa ska vaccinera sig?