Anonym (L) skrev 2022-01-22 19:39:21 följande:
Män och kvinnor är otrogna i ungefär samma utsträckning.
Personligen har jag aldrig varit otrogen.
Jag tror att vissa är otrogna för att de saknar spänningen de hade med sin partner i början. Attraktionen kan ha avtagit helt eller åtminstone rejält. Kärleken kan ha dött ut. Kanske håller man bara ihop på grund av ekonomiska skäl, barn eller liknande. Många håller nog också ihop bara av trygghetsskäl. De vill inte vara ensamma och kanske känner de att de och partnern har en stark vänskap.
De som är otrogna har förmodligen inga (eller väldigt svaga) kärlekskänslor för sin partner. Även attraktionen kan ha dött ut. Däremot kan de vara goda vänner och hålla ihop av andra (ovannämnda) skäl.
Varför gör man då inte slut först? Det är troligtvis för att de inte vill riskera att bli ensam. De kanske får det de behöver av personen de är otrogen med och klarar därför av att stanna i det befintliga förhållandet. De vågar inte lämna förhållandet, förmodligen på grund av trygghetsskäl och rädsla för eventuell ensamhet.
Jag tror personligen att det är attraktionen som försvinner. Man har starka känslor av kärlek för sin livspartner, men attraktionen och spänningen försvagas med åren.