• Anonym (Orolig)

Narkoman på härbärget

Min älskade far. Han bor nu på ett härbärge. Det svider i mitt hjärta men jag hoppas han har det bra. 

tänk att ens värld kan rasera så fort. Till en början har man det som betyder allt för en för att i nästa inte ha något. 

Droger är ett gift som inte bara förstör det psykiska och fysiska utan hela ens värld runtomkring. Man förlorat sin värdighet, vänner och familj. De som försökt kämpa i år för att hjälpa personen Gråter sig till sömns och känner sig maktlösa. Personen med drogmissbruk tror för stunden i sitt missbruk att alla runtomkring vill en illa för de förstår inte att allt som görs är för personens bästa. 
    Att se den man älskar och bry sig om förstör sitt liv med giftet?. Det gör så ont! Men i missbruk vill man inte se. Man vill inte förstå. 

Hur gör dom som inte har en krona i inkomst, hur får dom pengar? Mat får han på härbärget. han frågade mig om pengar. jag vill så gärna ge. Men är rädd att det går till droger. 
    Vet inte vad jag ska göra. mitt hjärta säger ge pengar men hjärnan säger nej. 

• Svar på tråden Narkoman på härbärget
  • Anonym (Anonym)
    En plats på ett natthärbärge i Stockholm är gratis för de som är folkbokförda i staden. För övriga finns i regel en kostnad på 40-50 kronor. Utöver natt-härbärgen finns även ett mindre antal daghärbärge.

Det låter som en ursäkt men endel som är narkomaner håller sig till er för att "glömma" hungern och kunna slippa alla känslor. För kunna klara sin vardag. Det är svårt och förklara till någon som inte direkt förstår hur det är och leva i en hård miljö. 
  • Anonym (Anonym)

Du kan vända adig till härbärge och få information. Vill du ha mer inblick bli volontär. 

• Anonym (Jadu)

Pengar ska man absolut inte ge, men mat kläder osv kan man ge

• Anonym (I)
    Drottningen1970 skrev 2022-01-22 16:12:39 följande:

Dom som inte har inkomster får försörjningsstöd.

Du ska inte ge honom några pengar. 

Man måste ha en adress samt vara inskriven på AF för att få försörjningsstöd 
  • Anonym (Anonym)

Man ska vara skriven på en adress och inskriven på AF för att få försörjningsstöd 

• Anonym (Förstår dig)

Jag förstår din frustration, sorg och maktlöshet. Förbannande jävla droger. Jag är så arg på alla som håller på med droger. Det förstör så mycket och skapar så mycket elände. Och som anhörig känner jag mig så ledsen.
    Mitt ex, barnens pappa har från att vara egenföretagare med anställda för ca 15 år sedan ,att idag vara en småkriminell knarkande uteliggare. Vi skiljde oss innan han började missbruka men sen några felbeslut, missbrukande flickvän, ekonomiska svårigheter, lösa och förneka problem på felsätt hamna i drogträsket. Vi som stått runt omkring har på olika sätt försökt stötta och hjälpa.  Men drogsuget är för starkt.
    Jag och barnen har inte träffat honom på länge och ingen vill det heller. Vet inte om vi skulle våga, han är psykiskt instabil. Den mannen jag förälskade mig i och skaffade barn med är borta. Finns inget kvar den mannen. 

Sänder många kramar till dig. Är ledsen för din skull. Det är hemskt att se sin  pappa på det här sättet.

• Drottningen1970
    Anonym (I) skrev 2022-01-22 16:14:54 följande:
    Man måste ha en adress samt vara inskriven på AF för att få försörjningsstöd 
     Nja. Är man så illa däran i missbruk och hemlöshet att man bor på härbärge så ställs det heller inte krav på att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande. Och nej man behöver inte ha adress. Socialtjänsten kryllar av hemlösa klienter.

Det som brukar krävas i det läget är att man håller kontakt med sin missbrukshandläggare och har nån slags planering omkring rehabiliterin.
  • Drottningen1970
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-22 16:19:56 följande:

Man ska vara skriven på en adress och inskriven på AF för att få försörjningsstöd 

Det stämmer som sagt inte.
  • Anonym (Anonym)
    Drottningen1970 skrev 2022-01-22 16:47:44 följande:
     Det stämmer som sagt inte.
    Det är en till som har skrivit. Inte bara jag. Läs och va konsekvent mot alla 
Svar på tråden Narkoman på härbärget