Inlägg från: Krusbärskompott |Visa alla inlägg
  • Krusbärskompott

BF oktober 2022

Hoppar in här också efter att ha följt ett tag.
    6+2 idag, BF 4/10.

Jag har en flicka född 18, som tog lång tid att få till. Sedan hon kom har jag haft tre tidiga MF så håller tummar och tår för att detta pyre är friskt och stannar kvar.

• Krusbärskompott
    Nejlika08 skrev 2022-02-12 09:25:27 följande:

Till samejäntan: tack! Ok, då låter det som om vi har samma situation, hoppas att det går vägen för oss båda! Jag har ett privat ultraljud inbokat i v.9. Nu är jag i v.6. Vill inte höra av mig till Mvc ännu för jag vill inte jinxa något. Förra gångerna jag har fått missfall så har jag haft kontakt med Mvc och hunnit göra blodprov och gå på första kontroll och sen har det blivit så himla snopet när det ändå har blivit missfall. Vill inte råka ut för det igen. Dom har varit så beklagande och det är bara jobbigt. Ja, känner igen det där med gråtmildheten :) Jag är så trött också, somnade 20.00 igår! 

Tänker precis samma som du!

Har bokat ett VUL 8+0 och tänker inte skriva in mig förrän efter jag har sett att det är något som lever där inne.
    Jag vet redan att jag ska äta folsyra och inte dricka vin liksom?

Jag är också megatrött, har dessutom toppat med Covid så just nu vet jag inte vad som är vad men jag vill bara sova hela tiden.
  • Krusbärskompott
    Lovisaa86 skrev 2022-02-19 16:10:22 följande:

Fick idag provsvar på hcg som går ner från 46000 till 11000 på tre dagar. Så det är definitivt missfall. 

önskar er andra stort lycka till Hjärta

Åh nej! Ta hand om dig. Kram. ?
  • Krusbärskompott
    Nejlika08 skrev 2022-02-28 10:14:13 följande:

Det VAR ett litet hjärta som pickade på ultraljudet! Så glad idag! I mitten på V.8, det är väl ett gott tecken? Mina två tidigare missfall var i v.7. 

Åh så fantastiskt! Stort grattis!!! Mycket gott tecken!
    Jag fick se ett hjärta i förra och det gör så stor skillnad.
  • Krusbärskompott

När slutar man vara så galet trött?
    Jag kommer inte ihåg från min förra graviditet och den här utmattningen är så knäckande!

• Krusbärskompott
    mammamalin skrev 2022-03-02 09:58:13 följande:

Är det någon annan som ska göra nipt? Börjar närma sig för mig, känner mig nervös Förvånad

Japp. Om prick en vecka.
    Ännu inte nervös, tycker det kommer i väntan på svaret. Iaf var det så sist...
    Gör privat på indikation "jobbar med sjuka barn så jag har sett för mycket".
  • Krusbärskompott
    mammamalin skrev 2022-03-02 12:04:30 följande:
    Åh! Ja jag kan tänka mig att tiden då man väntar på resultatet är jobbigt. Jag vill mest se att det finns ett växande foster, orolig att något ska ha hänt sen jag såg hjärtat i v 6+4. Vilken vecka kommer du vara i när du gör ultraljudet?

Jag har också bokat privat, känns som att jag vill ha så mycket kontroll över situationen som jag bara kan.
    10+2. Så tidigt men inte för tidigt.
    Och ja, väldigt skönt att få en uppfattning om att det växer som det ska samtidigt.
  • Krusbärskompott
    Utepålandet skrev 2022-03-07 15:36:42 följande:

Förreste, är det fler i tråden som ska göra KUB? 

majarg skrev 2022-03-07 15:58:10 följande:

yes, ska göra kub 25/3 - kommer vara i slutet av v. 11 då. 

när ska du göra? 

Jag ska också göra 25/3!
    Pga ångestdriven har jag redan bokat NIPT privat som görs denna vecka.
  • Krusbärskompott
    Solskensdag skrev 2022-03-07 16:38:35 följande:

Sådär ser jag också ut majarg! Usch alltså, hade ju varit kul om det var riktig gravidmage men när man vet att 75% av det väl är pruttar känns det mindre kul haha. 

Imponerad över ni som kommit iväg på träningen även om ni mår illa. Så bra jobbat. Jag. Måste. Försöka. Med! Ska se om jag kommer iväg till simning i kväll. 

Ni som varit gravida innan, hur har det gått med aptiten efter graviditeten? Jag är så vrålhungrig nu och äter en del mer (inte vansinnigt mycket men ändå) än jag brukar. Fick ni naturligt mindre aptit efter födseln? Man är ju lite nervös att man ska bli van att äta konstant haha.

Förra gången ammade jag bort det mesta, vägde exakt samma på inskrivning och efterkontroll. MEN jag tappade mycket muskelmassa både under grav och postpartum så det var verkligen en resa att komma tillbaka. Fortfarande inte helt tillbaka till pre-gravid-kroppen så här fyra år senare. Mjukare mage och rumpa...
  • Krusbärskompott
    majarg skrev 2022-03-07 19:58:48 följande:

Spännande! Men är det någon idé att köra kub då också? Om man börjar med NIPT?

Nej inte för riskbedömningen, men för ultraljudet, som blir en tidig anatomisk granskning. Upptäcker heller acrani i v 13 än 19...
  • Krusbärskompott
    Kallamakka skrev 2022-03-07 19:45:56 följande:
    Jag kör blodprover för nipt och kub den 15/3 och Kub blev bokat till den 31/3. Känns som en evighet. Gör också nipt för en del ångest. Gjorde kub under en annan graviditet och fick 1:20000 men födde en gravt missbildad pojke i alla fall, så jag tror inte på kubbens sannolikhet(fattar såklart att jag hade extrem otur). Meeen nipt däremot känns så mycket bättre, däremot dyrt! 
    Jag beklagar.
    Både KUB och NIPT tittar ju bara på vissa kromosomavvikelser och tyvärr finns det en hel uppsjö av extremt ovanliga genetiska avvikelser som inte hittas varken KUB eller NIPT.
    NIPT är bättre än KUB men du får fortfarande bara trisomi 15, 18, 21, ev könskromosomer och ibland något mera (22q11).

Eller var det kanske en trisomi ditt barn hade?

Själv är jag som en hök på ultraljuden, det hjälper att ha lite egen utbildning.
  • Krusbärskompott
    Go o gla skrev 2022-03-08 16:47:45 följande:

Hej hopp. Har just kommit från obstetriken. Hjärtat pickar på fint. Är idag 8+0 enl. sista mens men blev framflyttad 4 dagar. Måste haft en mkt tidig ÄL, vilket kan förklara mitt tidiga plussande. Har ni blivit flyttade mindre än en hel vecka? Känns lite petigt med 4 dagar när det är svårt att mäta exakt när de är så små. Iaf., nytt BF 14/10. 

Grattis! Så härligt!
    Dateringar som görs så tidigt är ju lite osäkra, någon enstaka mm hit eller dit gör stor skillnad. Så inte helt säkert att det stämmer.

Med min dotter flyttades jag fram fyra dagar på viabilitetsultraljud, men KUB och RUL skickade tillbaka mig 3 dagar igen.
  • Krusbärskompott
    Go o gla skrev 2022-03-08 17:34:47 följande:
    Ja, precis. Därför jag tyckte det var så knepigt. Jag frågade dessutom ifall de ev. flyttar tillbaka mej senare men han konstaterade att detta var ända ?uträkningen? som görs och att jag skall referera 7/01 som sista mens hedanefter... Obestämd
    Det låter jättekonstigt? En stor anledning till RUL är ju just att datera?
  • Krusbärskompott
    Kallamakka skrev 2022-03-08 19:33:38 följande:
    Jo jag vet. Men även om det bara är de tre så känns det tryggt att få det svart på vitt att det inte är något av dem i alla fall. De misstänkte ett syndrom men det gick inte att analysera allt DNA, så vi fick inte riktigt något svar på Vad för något de misstänkte, förmodligen var uppkomsten en slump för jag och sambon har normala kromosomer. Eller alternativt då, ett nytt syndrom. Däremot har vi sammanlagt haft 6 missfall ihop så vi är nog mer på tåget med att vi visst kokar ihop något märkligt ihop. Därav beslutet att nu prova med donator istället. Så denna graviditet känns mer hoppfullt än innan i alla fall. 

Jag fick höra av min barnmorska idag att vi kör endast nipt och så får jag ultraljud via en specläkare istället som utför ultraljud i anslutning till gravvecka 12 nångång och inte en barnmorska. Hoppas det inte blir allt för sent innan remissen besvaras.. tycker det är så svårt att slappna av mellan ultraljuden. vad har du för utbildning? Om du vill berätta såklart! 
    Barnläkare. JÄTTEBRA för att öka ångest.
  • Krusbärskompott
    Go o gla skrev 2022-03-09 11:13:13 följande:

Passar på att spamma tråden. 

Den 18/3 har jag blodprov och 31/3 UL för KUB. Minns inte väntetiden för resultaten, någon som vet?

Eftersom du lämnar blodprov i förväg bör du få resultatet i samband med själva ultraljudet.
Svar på tråden BF oktober 2022