Inlägg från: Heffaklumpen007 |Visa alla inlägg
  • Heffaklumpen007

BF oktober 2022

Hejsan! 
    Är ny här, har spanat lite grann men inte skrivit. 
    Jag undrar hur många som fortfarande blir avstängd från sitt jobb? Gäller det fortfarande? 
    Jag jobbar som förskollärare och fick Covid från jobbet i januari och nu har vi iallafall en familj hemma med covid..

Jag försökte fråga folkhälsomyndigheten om detta och fick ett väldigt långt svar med länkar hit och dit och det känns ju som att de vill att man ska bli avstängd... ????

Hur har ni tagit upp det med er chef om det? 

• Heffaklumpen007
    Kallamakka skrev 2022-04-09 08:42:08 följande:
    Jag arbetar på förskola och blir avstängd från vecka 20. Inga problem, Försäkringskassan har godkänt detta redan. Men bara fram till 31 juli, sedan får jag skicka in ett till graviditetsintyg och chefen får skicka in ett nytt utlåtande om avstängning. Även om "pandemin är över" så är gravida efter vecka 20 i riskklass 3. 
    Okej! Då kanske jag måste lyfta det med min rektor då, för hon har hittills bara ignorerat att jag berättat att jag är gravid..
  • Heffaklumpen007
    Kallamakka skrev 2022-04-09 09:43:22 följande:
    Jag fick strida lite för det jag också, men både HR säger att det måste ske en riskanalys för alla som är gravida, samt att Försäkringskassan fortsatt godkänner det, så chefen kan inte neka att göra en riskanalys i alla fall. Tar man då upp risken med COVID så kommer rektorn inte kunna garantera din säkerhet, eller omplacera dig. Så då är avstängning det enda som finns kvar att göra. Jag fick blanda in mitt fackliga ombud som krävde möte innan jag fick till mitt, då skrev hon direkt ut papperna för avstängning ifrån Försäkringskassans hemsida och skickade iväg dem. 
    Ah okej! Tack! Min närmaste kollega är skyddsombud också, så ska prata med henne också. 
  • Heffaklumpen007
    Kallamakka skrev 2022-04-09 13:26:27 följande:
    Bara fråga om det dyker upp något mer som du undrar över själv tog jag hjälp av mammamalin på facebook, hon är också förskollärare. 
    Har du vaccinerat dig? Jag har tagit tre doser och haft Covid. Det är inget de kommer använda som anledning till varför man inte ska behöva bli avstängd? 

Jag antar att jag måste lösa det så snart som möjligt då jag är i 14+3 nu. ????
Svar på tråden BF oktober 2022