Inlägg från: Kallamakka |Visa alla inlägg
  • Kallamakka

BF oktober 2022

Vad skönt att allt såg bra ut för er som varit på ultraljud! Jag har ett imorgon jag, då ska jag vara 7+6 om allt är som det ska förstås.

• Kallamakka

Hur ser ni på att vara i riskgrupp efter graviditetsvecka 20? På min arbetsplats har kollegor blivit avstängda då. Pratade med min chef om det, som påstår att det inte gäller för att det inte är en pandemi' längre. Men på Försäkringskassan står det att vi ändå är i riskgrupp. Hur tänker ni? 

• Kallamakka
    mammamalin skrev 2022-02-28 16:35:16 följande:
    Oj, vad konstigt resonerat av din chef.. 

Jag har tagit upp det med min chef, vi kommer att ha möte inom kort för att göra riskbedömning hur jag ska kunna hållas undan smitta, om det är möjligt osv. Jobbar som förskollärare så alla barn är ju ovaccinerade och vi jobbar utan varken skydd eller avstånd. Jag har sagt att jag känner oro inför att behöva jobba i barngrupp efter vecka 20. Studien som visar att gravida riskerar att föda för tidigt vid smitta gäller ju fortfarande liksom, risken upphör ju inte och smittan är ju fortfarande stor i samhället. Det ska heller inte vara en "tryggande åtgärd" att kvinnan är vaccinerad, det räcker inte som grund för din arbetsgivare om hen menar att det är tillräckligt för att undvika att bli smittad på jobbet.

Får väl se hur det blir för mig, hoppas kunna få andra arbetsuppgifter alternativt bli avstängd för känner mig inte trygg med att jobba på som vanligt... Vad jobbar du med?
    Jag håller med om att det var märkligt. Arbetar också i förskola och resonerar precis som du, vi har ingen skyddsutrustning och nu springer ju alla in och ut hur de vill. Så säker är man ju inte. Tredje dosen har jag inte hunnit med heller, enligt barnmorskan får jag ta den först efter vecka 16. 
  • Kallamakka
    mammamalin skrev 2022-02-28 18:01:42 följande:
    Ta med dig lite underlag till chefen om detta, känns inte som personen har så mkt insikt i frågan faktiskt.. en riskbedömning ska göras oavsett! Nä exakt, håller med dig. Har heller inte tagit tredje sprutan. Fhm säger efter vecka 12, varför säger din bm vecka 16? Vill inte ta för tidigt!
    Jag får nog göra det. Min barnmorska sa bara att "nej det är efter vecka 16" när jag påpekade att jag trodde det var efter vecka tolv. Sen frågade jag inte vidare om varför. 
  • Kallamakka
    Solskensdag skrev 2022-03-01 15:09:13 följande:

Var till UL Idag och den ene tvilling hade tyvärr dött :(

Men nej vad sorgligt! :'( Jag lider med er. Skickar min varmaste kram åt ett håll! 
  • Kallamakka

Go morgon allihopa, nya som gamla rävar! Hehe.

Jag är nu i vecka 9+2 och har sedan några dagar tillbaka märkt en konstig grej. Kanske inte så konstigt efter/om jag får nåt svar här.

Men när jag ligger ner och vänder mig ganska snabbt, så drar det som en sträng från troskanten upp till naveln på sidan om naveln. Det känns som magmuskeln eller något och är spänt och ömt om man trycker över det. Men bara i några sekunder innan det sen är borta. Tycker det är så himla märkligt, kanske känner nån igen detta och vet vad det är?  

• Kallamakka
    Äppelskrott skrev 2022-03-06 08:03:25 följande:
    Har för mig att det är ligamenten som ibland får sig en liten törn när man rör sig. Fick det nästan varje natt när jag var gravid med min son och nu med #2 så började det igen sedan en vecka tillbaka. Oskönt men som tur så går smärtan över fort. Jag brukar tänka på att försöka vända mig lite långsammare och kontrollerat när jag är i sängen men det är lättare sagt än gjort.
    Toppen! Tack så mycket för svaret. Ska också försöka röra mig lite försiktigt så det inte kommer så ofta. Hur som, bra att det inte är något farligt
  • Kallamakka
    Krusbärskompott skrev 2022-03-07 18:55:45 följande:
    majarg skrev 2022-03-07 15:58:10 följande:

yes, ska göra kub 25/3 - kommer vara i slutet av v. 11 då. 

när ska du göra? 

Jag ska också göra 25/3!
    Pga ångestdriven har jag redan bokat NIPT privat som görs denna vecka.
    Jag kör blodprover för nipt och kub den 15/3 och Kub blev bokat till den 31/3. Känns som en evighet. Gör också nipt för en del ångest. Gjorde kub under en annan graviditet och fick 1:20000 men födde en gravt missbildad pojke i alla fall, så jag tror inte på kubbens sannolikhet(fattar såklart att jag hade extrem otur). Meeen nipt däremot känns så mycket bättre, däremot dyrt! 
  • Kallamakka

För övrigt så vill jag bara informera er om att naturell lättfil, med lite socker i, tillsammans med rågkuddar. Herre min skapare -så gott! Fortsätter det såhär så kan jag snart räkna det som en craving tror jag. intresseklubben har antecknat här va?  

• Kallamakka
    majarg skrev 2022-03-07 19:57:38 följande:

Oj, men fick du något svar på varför det blev så ?fel? eller hur man ska uttrycka det? 

trodde ändå kub hade rätt bra sannolikhet :o

Jaaa du.. bra fråga. Hon påstod sig se njurar, men såna hade han inte när han föddes. Sen var det skönhetsfel, ihopväxta fingrar och öron som satt för långt ner osv. Vill inte avskräcka någon, kanske blir så nu. Men jag tror som sagt att vi hade maximal otur. Ska i alla fall be nästa person som gör det -att bara säga sig se det man hundra procent tror sig se. 
Svar på tråden BF oktober 2022