Inlägg från: Anonym (Det kommer gå bra.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Det kommer gå bra.)

Imorgon släpper jag bomben.

Anonym (LJ) skrev 2022-01-23 14:51:15 följande:
    Tack. Jag har kontaktat en hyresvärd för ca 6 månader sen. Men vi bor i väldigt litet samhälle. Jag har dock tänkt flytta till grannsamhället men det är inte alls som i stora städer. Tror man kan få tag på lägenhet på några månader. Finns många  som hyr ut privat. 

Är det inte fruktansvärt jobbigt att fortsätta bo ihop? Fast jag inser ju att det är det jag måste göra. Vår stora dotter bor på internatskola så hon är hemma på helgen. Den "lilla" kommer flytta med mig då hon ändå hade varit tvungen att flytta nu när hon ska börja gymnasiet. Här vi bor nu går knappt några bussar. Det är tur dom är stora men dom kan ju ta det hårt ändå.

Det svåra blir gården, om han klarar att bo kvar här själv...
    Du verkar ha tänkt ut det mesta. Boka tid på bank för att allt ska gå rätt till, familjejurist kanske du har en timme gratis som kund. Vi var gifta så då var en del enklare. Men vi tog jurist ändå och skrev att jag skulle bo kvar och behålla ev. vinst vid senare försäljning. 
    Han bodde bara kvar i tre veckor och i annat sovrum.

Om ditt ex klarar att bo kvar eller ej är hans bekymmer.

Lycka till, det kommer bli bra. 
    Anonym (Vänta) skrev 2022-01-23 15:02:24 följande:

Är det inte bättre att vänta tills yngsta fyllt 18? Det är ju bara ett par år kvar.
    Varför komplicera det och stöka till nu när barnen fortfarande bor hemma och vi är mitt uppe i en pandemi.
    Vänta 3 år kan du nog och då hinner du planera medans du väntar och hitta en vettig lägenhet, samt hinner landa i beslutet. 

Vänta tre år? Skulle du vilja leva så i tre år? Pandemin har dessutom 0 och inget med detta att göra heller.

Jag måste missat rådet att inte flytta isär  nu....

Har du varit i samma situation så du vet hur det är att bryta upp efter 20+ år? Hon har funderat och förberett och verkar vara vid sunt förnuft. Barnen är ju inte under 5 direkt. 
    Anonym (LJ) skrev 2022-01-23 15:12:55 följande:
    Fast barnen bor inte så mycket hemma, efter sommaren är det egentligen planerat att även den yngsta ska flytta. Vår stora bor på internatskola just nu. I och för sig lär det ju ändra sig om 1.5 år när hon går ut gymnasiet. Den lilla vill flytta till grannsamhället efter sommaren då hon ska börja gymnasiet. För här dör vi bor nu går det extremt dåligt med bussar. Hon får åka 6.30 och komma hem. 18.00. Det går inte i längden. Så båda tjejerna är så gott som utflugna lite lätt i alla fall. Och att vänta tre år, känns som jag ska kvävas här ibland som det är nu. Kan inte se att jag skulle fixa det. 
    Med tanke på yngstas skolsituation är timingen däremot väldigt bra. 

Jag var den som fick höra-"Jag vill skiljas, jag älskar inte dig längre och flyttar så fort jag kan". Tre v senare på vår 21:a bröllopsdag packade han lite kläder och lämnade mig i ett stor hus,  två ( av fyra)  hemmavarande barn och två hundar. Det knäckte mig totalt. Två år och åtta månader senare insåg jag att jag blev befriad, inte dumpad och övergiven. Jag är honom evigt tacksam att han tog steget för jag skulle aldrig gjort det. Min lojalitet och förnekelse stod i vägen för förnuftet. 

Anonym (Tänk) skrev 2022-01-23 18:59:46 följande:

Börja leta efter boende nu.Vad väntar du på?

Läs #5. 
    Anonym (qwerty) skrev 2022-01-24 22:58:14 följande:

Vad har hindrat dig från att göra något åt saken? Säger du annat än hej på morgonen, intresserar du dig för hans intressen? Föreslår du säker som par? Låter som samma vanliga gnäll, "ingen passion, jag vill att mitt liv ska vara som en såpopera" men grattis till vad som låter som ett misstag, dina barn kommer bli sura och din sambo ledsen.

Är du en man som blivit lämnad av sin fru? 
    Anonym (been there done that) skrev 2022-01-25 13:00:12 följande:
    Förlåt, men va? Hon skriver ju uttryckligen att hon upprepade ggr försökt både prata med mannen, och komma med förslag på saker de kan göra, men att han är likgiltig? Och var i allsindar använder ts hånfulla smileys och uttrycker förakt?? Och var - var??? - har hon gottat sig åt att hon ska släppa en bomb??? Slutligen: att du projicerar din egen nivå på en annan person gör inte ts till en krake...
    Anonym (Samma) skrev 2022-01-25 10:05:43 följande:
    Fast där är det ju knappast själva skilsmässan som var traumat utan resten 
    Håller med.
    + en till här. TS verkar göra det med eftertänksamhet, realism och timimgen med gymnasieflyttar var också bra. 
Svar på tråden Imorgon släpper jag bomben.