Spucks skrev 2022-01-24 09:30:09 följande:
Jag har ALDRIG i mitt liv känt en sådan lukt av en flicka - och jag är faktist rätt luktkänslig. Om en flicka (eller kvinna för den delen) luktar så stark från sitt kön att man kan luktar det genom kläderna när flickan enbart går förbi en eller sitter bredvid en, beror det inte på dålig hygien utan på en infektion. En sådan infektion kan tex. uppstår av för mycket "hygien", när man förstör huden och kanske tom slemhinnorna med tvål eller andra produkter eller för mycket tvätt.
Att barn inte spolar och/eller tvättar händerna har jag däremot upplevt oftare, men det var oberoende av hur oftas barnet duschas. Det brukar vara barn av föräldrar som helt enkelt inte ställa några krav - som istället går in i badrummet och spolar själva, för man kan ju inte begära något sådant av en liten, liten bebis.
Jag har både söner och dotter, pojkar kan visserligen droppa i kallingarna, men jag har inte märkt av det lika tydligt som på flickor. Småtjejer som torkar sig slarvigt, eller springer på toa i sista sekund och läcker lite i trosan känner man luktar urin. Byter inte barnet trosor på morgonen så luktar det än mer amoniak, efter 2-3 dagar utan att tvätta underlivet börjar det lukta fisk. Har då flickan på sig tunna leggings så känner man lukten väldigt tydigt.
Jag har praktiserat på fsk och det var många barn som stank.
T.om 5-6åringar som lukta svett. Jag vet att vi i personalen diskutera detta och att vissa föräldrar uppmanades att tvätta barnet oftare. Även vid socanmälningar så uppkom just barnets grundläggande hygien vid förfrågan.