Inlägg från: beccagranen |Visa alla inlägg
  • beccagranen

Hur ofta duschar ditt barn

Jag skulle säga att det beror på säsong. Under somrarna blir dem svettiga, springer ute barfota osv. Då behövs det iaf en kroppsdusch varje dag. 

Jag tycker iaf att man bör duscha helt 2ggr/v och underlivet varje till varannan dag. När dottern var i 0-7 års åldern duscha vi av underlivet ovan toaletten/eller i dusch varje kväll  sen på med nya trosor. Det var ofta hon slarva under dagen på fsk att torka sig ordentligt.  Nu går hon i mellanstadiet och duschar kroppen nästan dagligen, för hon börjar lukta svett.

• beccagranen
    Anonym (Mamma) skrev 2022-01-24 08:35:54 följande:
    Vad händer med sexåringars underliv om det inte tvättas dagligen, menar du?
     Allt för många gånger har man känt att små flickor luktar amoniak/fisk. Så många gånger dotterns kompisar vart hemma hos oss och dom rusar in på toaletten och springer ut lika fort, varken torkat sig eller spolat.  

Jag instämmer att duscha med stark tvål varje dag inte är det optimala. Men ibland räcker det att bara spola av underlivet med vatten, små barn har en tendens att inte torka sig ordentligt.  Vi spolar av med vatten och i duschen använder dem intimtvål. Behöver aldrig smörja kroppen på dem, bara kinderna på vintern. 
  • beccagranen
    silbart skrev 2022-01-24 09:24:01 följande:

Om barn luktar ammoniak så finns det större problem. För jag förutsätter att du inte sniffar dem i skrevet. En orsak kan vara överdrivet tvättade. För du måste ju inse att även intimtvål är tvål som rubbar den naturliga balansen fast kanske inte lika mycket.
    Det räcker att man droppar urin och inte bytt trosor  på två dagar så luktar det. Jag var vikarie på fsk i min ungdom, och det var många barn som man skulle hjälpa att torka där trosor hade bajsränder och blöta av urin. Såklart det luktar 
  • beccagranen
    Spucks skrev 2022-01-24 09:30:09 följande:
    Jag har ALDRIG i mitt liv känt en sådan lukt av en flicka - och jag är faktist rätt luktkänslig. Om en flicka (eller kvinna för den delen) luktar så stark från sitt kön att man kan luktar det genom kläderna när flickan enbart går förbi en eller sitter bredvid en, beror det inte på dålig hygien utan på en infektion. En sådan infektion kan tex. uppstår av för mycket "hygien", när man förstör huden och kanske tom slemhinnorna med tvål eller andra produkter eller för mycket tvätt.

Att barn inte spolar och/eller tvättar händerna har jag däremot upplevt oftare, men det var oberoende av hur oftas barnet duschas. Det brukar vara barn av föräldrar som helt enkelt inte ställa några krav - som istället går in i badrummet och spolar själva, för man kan ju inte begära något sådant av en liten, liten bebis.
    Jag har både söner och dotter, pojkar kan visserligen droppa i kallingarna, men jag har inte märkt av det lika tydligt som på flickor. Småtjejer som torkar sig slarvigt, eller springer på toa i sista sekund och läcker lite i trosan känner man luktar urin. Byter inte barnet trosor på morgonen så luktar det än mer amoniak, efter 2-3 dagar utan att tvätta underlivet börjar det lukta fisk. Har då flickan på sig tunna leggings så känner man lukten väldigt tydigt. 

Jag har praktiserat på fsk och det var många barn som stank. T.om 5-6åringar som lukta svett. Jag vet att vi i personalen diskutera detta och att vissa föräldrar uppmanades att tvätta barnet oftare. Även vid socanmälningar så uppkom just barnets grundläggande hygien vid förfrågan. 
  • beccagranen
    silbart skrev 2022-01-24 09:47:48 följande:

Jobbar man på tsk och är så känslig för naturlig människodoft så är man inte rätt man på rätt ställe. Att ni tom anmäler vanlig svettlukt till Soc säger hur dysfunktionell personalen är men inget om föräldrarna.
    Dem anmälde inte till soc att barnet lukta illa, utan påpekade för föräldrarna. Men när en soc utredning var igång så fick personalen besvara frågor kring barnens klädsel och hygien. Ofta var barnens hygien undansatt när ex en psykiskt sjuk förälder eller missbrukare utreddes. 
  • beccagranen
    Spucks skrev 2022-01-24 09:42:40 följande:
    beccagranen skrev 2022-01-24 09:34:09 följande:
    Det räcker att man droppar urin och inte bytt trosor  på två dagar så luktar det. Jag var vikarie på fsk i min ungdom, och det var många barn som man skulle hjälpa att torka där trosor hade bajsränder och blöta av urin. Såklart det luktar 
    Nej, man luktar definitivt inte så pga urin. Urin luktar urin och inte fisk/ammoniak. Det är två helt olika luktar och lukt av fisk hos flickor/kvinnor är ett tecken på bakteriell obalans.
    Om du googlar "barn luktar amoniak" så får du direkt upp att det vanligt beror på urinläckage. Sen kan bakteriell vaginos, obehandlad urinvägsinfektion eller dåligt vätskeintag kan även ge lukt. Lika så "fisk" lukt beror på gammalt urin, kombinerat med underlivets egna rening/flytningar och även att man får bakterier när man torkar sig med smutsiga händer. Barn lär sig att tvätta sig efter toa, men att torka sig med smutsiga fingrar kan också ge bakteriell obalans. Men som sagt det vanligaste bland små barn är läckage och bristfällig torkning. 

Om man har kiss i trosan är det inte konstigt att man luktar kiss. Urin luktar värre när det står sig. Ex nör mannen kissar på morgonen, och inte spolar för att inte väcka bebisen på morgonen. På kvällen om ingen använt toaletten luktar det ohyggligt i hela badrummet. Då kan man tycka att det borde lukta mindre iom att urinen är blandat med vattnet i holken. Men nej det stinker amoniak/urin 10ggr värre än när det var nytt. 
  • beccagranen
    Spucks skrev 2022-01-24 10:25:06 följande:
    För det första har jag aldrig sagt att en obalans i underlivet kan ENBART beror på för mycket tvätt, utan att det TILL EXEMPEL kan bero på det. Det finna även andra anledingar, tex. sjukdom eller antibiotika.

Och för det andra så handlade diskussionen om stanken om flickor som tvättas för lite och kanske inte torka sig ordentlig efter toan. Och av sånt luktar man INTE fisk eller ammoniak. Om ett barn kissar på sig eller om mycket går i trosorna för att barnet kom lite för sent till toan är det väl självklart att man byter trosorna och spola/tvätta av barnets underliv lite.
    Men som sagt, det var inte det det handlar om.
    beccagranen skrev 2022-01-24 10:12:30 följande:
    Om du googlar "barn luktar amoniak" så får du direkt upp att det vanligt beror på urinläckage. Sen kan bakteriell vaginos, obehandlad urinvägsinfektion eller dåligt vätskeintag kan även ge lukt. Lika så "fisk" lukt beror på gammalt urin, kombinerat med underlivets egna rening/flytningar och även att man får bakterier när man torkar sig med smutsiga händer. Barn lär sig att tvätta sig efter toa, men att torka sig med smutsiga fingrar kan också ge bakteriell obalans. Men som sagt det vanligaste bland små barn är läckage och bristfällig torkning. 

Om man har kiss i trosan är det inte konstigt att man luktar kiss. Urin luktar värre när det står sig. Ex nör mannen kissar på morgonen, och inte spolar för att inte väcka bebisen på morgonen. På kvällen om ingen använt toaletten luktar det ohyggligt i hela badrummet. Då kan man tycka att det borde lukta mindre iom att urinen är blandat med vattnet i holken. Men nej det stinker amoniak/urin 10ggr värre än när det var nytt. 
    Se ovan ... hur man luktar när man läckte mycket urin eller kissat på sig har ingenting att göra med påståendet att man flickor luktar fisk/ammoniak för att deras underliv inte tvättas dagligen. 
    För mig är det obegripligt att ge en vecka utan att spola av underlivet, att bara dra lite torrt papper, håller inte det fräscht från kiss, bajs  flytningar och bakterier. Möjligen intimvåtservetter. Men inget alls är rent av äckligt. 

Googla:Hur ofta bör man tvätta underlivet
    "Det är lagom att tvätta snippan en gång om dagen. Använd bara vatten och undvik att tvätta inne i slidan. Den hålls ren av flytningarna. Du kan tvätta snippan som vanligt när du har mens"
  • beccagranen
    Anonym (T) skrev 2022-01-24 10:41:54 följande:
    Beccagranen: du citerat ett råd riktat till ungdomar. Hur många sexåringar har mens tror du? 
    Anonym (T) skrev 2022-01-24 10:44:02 följande:
    ...och har din sexåriga dotter flytningar är något allvarligt galet. 
    Så du menar ett en ung snippa har andra behov än en äldre? Snippa som snippa anser jag. Kan dock tycka att ett yngre barns har större behov av att spolas rent pga att dem mest troligt sköter det sämre själva. 

Men vad är vitsen att fortsätta diskutera detta? Det finns allmänna råd, gynekologiska uppmaningar, sunt förnuft  men vill nan bortse från det och tycka sig ha rätt så är det upp till va och en. I varje skolklass finns barn som får ökennamn pga sin bristande hygien. Jag personligen anser att det ingår i föräldraskapet att lära barnen att sköta sin hygien.  Får jag bajs på min arm så torkar jag inte av det med torrt papper, jag tvättar av det. Varför skulle jag inte anstränga mig lika mycket för att upprätthålla god hygien för mina barn? Och det finns en mellanväg från att tvätta sig 1g i veckan vs skrubba rent dagligen med massa kemikalier. Vanligt vatten funkar fint, om inte varje så varannan max var tredje dag.  Med tre barn i hemmet, har vi aldrig haft magsjuka, springmask,  eller andra infektioner som cirkulerar på förskolor. 
  • beccagranen
    nernu skrev 2022-01-24 12:51:18 följande:
    Nej men snälla. Du kan ju inte på fullt allvar tro att ni har sluppit magsjuka för att du blaska av barnens rumpa med vatten ofta?
    En normalbegåvad människa inser att man pratar om hygien i helhet, inte specifikt tvätta rumpan. 
  • beccagranen
    LadyJane skrev 2022-01-24 13:30:46 följande:
    Hade du varit det du anklagar andra för att inte vara, normalbegåvade, hade du fattat att ovanstående endast har med handhygien att göra.
    Eh nej. Virus och bakterier överlever även på textilier och andra kroppsdelar som nåtts av droppsmitta. 
  • beccagranen
    LadyJane skrev 2022-01-24 14:00:54 följande:
    Du förstår uppenbart inte vad handhygien är, hur man gör eller syftet med det.

Det räcker egentligen med att konstatera det. Handhygien är allmänbildning och saknar man det så saknar man även kunskap om ämnesområdet på ett djupare plan.
    Givetvis är handhygien A och O, har inte påstått annat. Men kroppshygien är viktigt det med. Sen finns det trädkramare som kan påstå att dom luktar bättre efter att inte duschat på veckor. Att kroppsodör är mänsklig doft. Tyvärr delar majoriteten av befolkningen inte den åsikten. 
Svar på tråden Hur ofta duschar ditt barn