Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Hur ofta duschar ditt barn

nernu skrev 2022-01-24 08:22:17 följande:

Man älskar ju att folk hävdar att det ska duschas och badas med tvål varje dag och sedan smörjas in. Ja varför tror du att du måste smörja hela tiden? För att du förstör ditt barns hud med tvål och vatten. 

Teoretiskt sett behöver man givetvis knappt duscha alls. Det är en social konstruktion som absolut inte ska överdrivas i onödan. 

Ts det låter helt normalt att duscha en gång i veckan. Fortsätt med det du. 

Du har så rätt. Vi duschar av kulturella skäl, för att vi inte vill lukta människa. Man blir inte sjuk av att inte duscha, oavsett ålder.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (För lite) skrev 2022-01-23 21:51:32 följande:
    Definitivt för lite. Intimhygienen ska du sköta varje dag! Däremot måste man ju inte duscha varje dag, det funkar ju lika bra med bad, eller att bara tvätta underlivet i t.ex. bidé. Dusch/bad 2-3 ggr i veckan samt vid behov (om de varit ute och rullat runt i leran tänker man ju inte "nä, hon duschade igår, så det hoppar vi över idag" :)) och tvätta underlivet dagligen.
    Vad händer med sexåringars underliv om det inte tvättas dagligen, menar du?
  • Anonym (Mamma)

Angående dålig lukt i underlivet. Jag har heller aldrig känt att småflickor skulle lukta fisk eller ammoniak. Om flickan har svårt att hålla tätt och pga det luktar urin, så hjälper det ju inte att tvätta underlivet, utan då hjälper det ju bara att byta trosor. Om flickan torkar sig slarvigt, eller inte sitter kvar tillräckligt länge på toan, så får man lära henne hur hon ska göra. Lukt av rutten fisk från underlivet beror på bakteriell vaginos, vilket orakas av för ihärdigt tvättande. Ur hälsosynpunkt finns det inga fördelar med att tvätta underlivet.

• Anonym (Mamma)
    beccagranen skrev 2022-01-24 10:33:55 följande:
    För mig är det obegripligt att ge en vecka utan att spola av underlivet, att bara dra lite torrt papper, håller inte det fräscht från kiss, bajs  flytningar och bakterier. Möjligen intimvåtservetter. Men inget alls är rent av äckligt. 

Googla:Hur ofta bör man tvätta underlivet
    "Det är lagom att tvätta snippan en gång om dagen. Använd bara vatten och undvik att tvätta inne i slidan. Den hålls ren av flytningarna. Du kan tvätta snippan som vanligt när du har mens"
    Jo, urin torkas upp av papper, förutsatt att man torkar ordentligt och väntat tills allt har runnit/droppat ut.

Bajs ska man inte ha i underlivet. Då torkar man sig på fel sätt.

Normalt färgade flytningar som inte luktar illa är enbart bra att ha. Det finns ingen anledning att tvätta bort dem. Sexåringar brukar dock inte ha flytningar än.

Bakterier försvinner inte för att man tvättar med vatten. Bakterierna i slidan och underlivet är dock nyttiga och nödvändiga för att hålla slidan frisk. Bakteriebalansen kan rubbas av att man tvättar sig för ofta, i synnerhet om man tvättar med tvål. Då kan det lukta väldigt illa.

Som jag skrev tidigare så finns det inga hälsoskäl att tvätta underlivet. Vi lever dock i en kultur som kräver att normala kroppslukter inte känns. Därför väljer många sexuellt aktiva kvinnor att tvätta underlivet.
  • Anonym (Mamma)
    beccagranen skrev 2022-01-24 13:50:05 följande:
    Eh nej. Virus och bakterier överlever även på textilier och andra kroppsdelar som nåtts av droppsmitta. 
    Den enda typen av personlig hygien som minskar smittspridning är handhygien. Detta då man tar i en massa saker med händerna hela tiden. Du kan tvätta kroppen, håret, stjärten och underlivet hur mycket du vill. Om du nyser någon i ansiktet, eller nyser på en möbel, så kommer du ändå att sprida droppsmitta. Om du nyser på någon kroppsdel som inte är din hand, så lär den kroppsdelen inte föra smittan vidare. Hur ofta vidrör du andra med kroppen, förutom med dina händer? Dessutom har jag svårt att se hur droppsmitta skulle hamna på andra kroppsdelar än händer. Möjligtvis armvecket, då, om du nyser/hostar i det.
  • Anonym (Mamma)
    beccagranen skrev 2022-01-24 14:11:58 följande:
    Givetvis är handhygien A och O, har inte påstått annat. Men kroppshygien är viktigt det med. Sen finns det trädkramare som kan påstå att dom luktar bättre efter att inte duschat på veckor. Att kroppsodör är mänsklig doft. Tyvärr delar majoriteten av befolkningen inte den åsikten. 
    Kroppshygien är endast viktigt ur ett kulturellt perspektiv, inte ur ett hälsoperspektiv. Självklart är det viktigt att inte gå runt och lukta illa, om man vill bli socialt accepterad. Ingen har påstått något annat.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fyfan) skrev 2022-02-23 08:06:50 följande:

Grundläggande hygien ingår i föräldraskapet, det är vidrigt att folk anser att deras barn inte behöver tvätta sitt barn på en hel vecka. Inte konstigt att så många barn luktar illa, en blandning av kiss, rumpa och svett. Men man blir inte förvånad när man ser folk på stan som ser sunkiga ut med fettigt hår.  Fy fasen att der finns så lata föräldrar. Stackars barn.

Det beror ju på hur gammalt barnet är. Man känner ju som förälder om barnet börjar lukta svett och man ser om barnet börjar få flottigt hår. I puberteten räcker det ju verkligen inte med att duscha en gång i veckan. En treåring, däremot, luktar ju inte svett. Jag håller inte med dig om att många barn luktar illa. Framför allt har jag aldrig känt att ett barn luktar rumpa. Jag vet inte riktigt vad det är för barn du träffar.

Svar på tråden Hur ofta duschar ditt barn