Inlägg från: silbart |Visa alla inlägg
  • silbart

Hur ofta duschar ditt barn

Anonym (För lite) skrev 2022-01-24 00:28:08 följande:
    Fast det finns ju faktiskt nåt mellanting mellan att duscha flera ggr per dag och att bara duscha en gång i veckan, eller hur? Och intimhygienen ska man faktiskt sköta varje dag - hudläkare eller inte; jag tror inte att du förnekar det, eller hur? 

Har barnet eller en själv haft hussvamp så har man lärt sig den hårda vägen att hudläkare i princip alltid har rätt. Du kan ha vilken åsikt du vill men fakta säger att huden inte mår bra av att duschas för ofta och sedan smörjas in med klägg som innehåller otaliga kemikalier. Har du tex koll på vilka kemikalier de innehåller och vilka som anrikas i kroppen? Det riktigt jobbiga är att svamp fort blir resistent. Det ligger också ofta latent när du blivit av med det så att utsätta sina barn för risken är väldigt dumt. Än dummare att hålla fast vid sina åsikter och förkasta fakta utan att bry sig om att ta reda på hur det egentligen ligger till.
  • silbart
    beccagranen skrev 2022-01-24 09:19:29 följande:
     Allt för många gånger har man känt att små flickor luktar amoniak/fisk. Så många gånger dotterns kompisar vart hemma hos oss och dom rusar in på toaletten och springer ut lika fort, varken torkat sig eller spolat.   Jag instämmer att duscha med stark tvål varje dag inte är det optimala. Men ibland räcker det att bara spola av underlivet med vatten, små barn har en tendens att inte torka sig ordentligt.  Vi spolar av med vatten och i duschen använder dem intimtvål. Behöver aldrig smörja kroppen på dem, bara kinderna på vintern. 

Om barn luktar ammoniak så finns det större problem. För jag förutsätter att du inte sniffar dem i skrevet. En orsak kan vara överdrivet tvättade. För du måste ju inse att även intimtvål är tvål som rubbar den naturliga balansen fast kanske inte lika mycket.
  • silbart
    beccagranen skrev 2022-01-24 09:34:09 följande:
    Det räcker att man droppar urin och inte bytt trosor  på två dagar så luktar det. Jag var vikarie på fsk i min ungdom, och det var många barn som man skulle hjälpa att torka där trosor hade bajsränder och blöta av urin. Såklart det luktar 

Några droppar urin luktar inte så. Ja om du inte sniffar d m direkt i underlivet. Några droppar är något helt annat än att något är blött. Om du har balans i underlivet så luktar det inte så. Det är helt andra problem. Troligen överdriven hygien. Mer hygien förvärrar bara problemet med andra ord.
  • silbart
    beccagranen skrev 2022-01-24 09:44:40 följande:
    Jag har både söner och dotter, pojkar kan visserligen droppa i kallingarna, men jag har inte märkt av det lika tydligt som på flickor. Småtjejer som torkar sig slarvigt, eller springer på toa i sista sekund och läcker lite i trosan känner man luktar urin. Byter inte barnet trosor på morgonen så luktar det än mer amoniak, efter 2-3 dagar utan att tvätta underlivet börjar det lukta fisk. Har då flickan på sig tunna leggings så känner man lukten väldigt tydigt.  Jag har praktiserat på fsk och det var många barn som stank. T.om 5-6åringar som lukta svett. Jag vet att vi i personalen diskutera detta och att vissa föräldrar uppmanades att tvätta barnet oftare. Även vid socanmälningar så uppkom just barnets grundläggande hygien vid förfrågan. 

Jobbar man på tsk och är så känslig för naturlig människodoft så är man inte rätt man på rätt ställe. Att ni tom anmäler vanlig svettlukt till Soc säger hur dysfunktionell personalen är men inget om föräldrarna.
  • silbart
    Anonym (Pa) skrev 2022-01-24 09:46:04 följande:
    Du behöver inte uppfostra mig i hur min egen dotters underliv luktar. Intorkat urin luktar ammoniak. Mitt barn tvättas verkligen inte överdrivet heller, så du kan ta din besserwisserattityd någon annanstans, tack.  I samma veva som mitt barn slutade kissa i trosorna, försvann för övrigt också lukten. Vilket samband va!

Du behöver läsa på därför att det är både teoretiskt och praktiskt omöjligt för några droppar intorkad urin att omvandlas till de mängder ammoniak som krävs för att avge lukt
  • silbart
    Anonym (Pa) skrev 2022-01-24 09:51:33 följande:
    Jag har inte talat om någon eller några droppar urin. Däremot om urinskvättar, av typen en femkrona eller så i trosan. 

Du behöver som sagt läsa på. Dels om urinets omvandling till ammoniak, dels hur överdriven hygien rubbar balansen och hur det kan ge upphov till infektioner som i sin tur påverkar doftkartan.
  • silbart
    beccagranen skrev 2022-01-24 10:01:47 följande:
    Dem anmälde inte till soc att barnet lukta illa, utan påpekade för föräldrarna. Men när en soc utredning var igång så fick personalen besvara frågor kring barnens klädsel och hygien. Ofta var barnens hygien undansatt när ex en psykiskt sjuk förälder eller missbrukare utreddes. 

Vilket är en helt annan sak än ett par droppar urin i trosorna som ger stank av ammoniak. Något som hävdas i tråden.
Svar på tråden Hur ofta duschar ditt barn