• Anonym (Stickan)

Vad betyder siffran på stickor?

Jag ska sticka en tröja som jag ska ha stickor nr 3 till. Är det det samma som stickor 3mm?

• Svar på tråden Vad betyder siffran på stickor?
  • Anonym (Stickan)
    Giovanna skrev 2022-01-23 21:56:34 följande:

Ja, det är samma.

Perfekt! Tack!
  • Anonym (Jenny)

Det finns olika storlekar. Millimeter, US och UK (det finns säkert fler med de är dessa jag har på min mätsticka).
    3 mm motsvarar 2,5 i US och 11 i UK
    3 i US är samma som 3,25 mm och 12 i UK

Det finns praktiska små mätstickor med hål som man kan mäta stickorna med.
    Vill du testa om två stickor som ser lika ut har samma storlek så funkar det att trycka hål i en bit aluminiumfolie och se om den andra stickan har samma omkrets och passar i hålet.

• Giovanna
    Anonym (Jenny) skrev 2022-01-23 22:54:03 följande:

Det finns olika storlekar. Millimeter, US och UK (det finns säkert fler med de är dessa jag har på min mätsticka).

Vill du testa om två stickor som ser lika ut har samma storlek så funkar det att trycka hål i en bit aluminiumfolie och se om den andra stickan har samma omkrets och passar i hålet.

Du har säkert rätt. Jag svarade lite hastigt och utgick ifrån svenska stickor.

Hur som, lycka till med tröjan TS!
  • Anonym (Stickan)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-01-23 22:54:03 följande:

Giovanna skrev 2022-01-23 23:10:44 följande:
    Meh... varför ska allt vara så klyddigt?? Så hur ska jag tolka mitt stickmönster nu då? Skrivet av en svensk på svenska, där det står att jag ska ha stickor nr 3? (Alltså inte 3mm utan nummer 3)?

Hur som, lycka till med tröjan TS!
    Tack - känns ju så där när man fastnar redan på vilka stickor man ska använda haha
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Stickan) skrev 2022-01-24 00:09:09 följande:
    Meh... varför ska allt vara så klyddigt?? Så hur ska jag tolka mitt stickmönster nu då? Skrivet av en svensk på svenska, där det står att jag ska ha stickor nr 3? (Alltså inte 3mm utan nummer 3)?Tack - känns ju så där när man fastnar redan på vilka stickor man ska använda haha
    Med tanke på att du har ett svenskt mönster så är det säkert 3mm som gäller för stickorna och sedan är det ändå inte jättestor skillnad mellan US storlek 3 och 3 mm. Ger mönstret mått för en provlapp? Det är oftast det bästa sättet att välja rätt storlek för stickorna - jag får ofta anpassa en halv storlek upp.
  • Anonym (Stickan)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-01-24 02:53:28 följande:
    Med tanke på att du har ett svenskt mönster så är det säkert 3mm som gäller för stickorna och sedan är det ändå inte jättestor skillnad mellan US storlek 3 och 3 mm. Ger mönstret mått för en provlapp? Det är oftast det bästa sättet att välja rätt storlek för stickorna - jag får ofta anpassa en halv storlek upp.
    Tack!

Vad betyder provlapp? (Som du märker är jag total nybörjare på det här med stickning...)
  • Anonym (Sickan)

Googla "sticka provlapp", rekommenderar verkligen att du gör en innan du börjar sticka tröjan för att få rätt storlek. Vad är der för mönster och designer, låter som ett gammalt mönster? Är du nybörjare så är det guld värt att börja med ett välskrivet, tydligt mönster. Rekommenderar Ravelry. Finns hjälpgrupp på fejjan, Stickningshjälpen.

• Anonym (Stickan)
    Anonym (Sickan) skrev 2022-01-24 23:14:59 följande:

Googla "sticka provlapp", rekommenderar verkligen att du gör en innan du börjar sticka tröjan för att få rätt storlek. Vad är der för mönster och designer, låter som ett gammalt mönster? Är du nybörjare så är det guld värt att börja med ett välskrivet, tydligt mönster. Rekommenderar Ravelry. Finns hjälpgrupp på fejjan, Stickningshjälpen.

Tack för tips! Det är ett helt nyskrivet mönster som affären jag köpt garnet av har gjort åt mig utifrån mina önskemål. Men jag har redan frågat dem tusen andra saker, så jag känner att jag inte vill fråga dem om detta också haha. Det står i mönstret hur mycket ett visst antal maskor ska mäta, jag antar att det är motsvarigheten till provlapp då?
  • Anonym (Sickan)

Ja, men olika stickare stickar olika hårt, du kanske behöver lite större eller lite mindre stickor för att få rätt stickfasthet. Stickas tröjan runt ska även provlapp stickas runt.

• Anonym (Stickan)
    Anonym (Sickan) skrev 2022-01-24 23:29:31 följande:

Ja, men olika stickare stickar olika hårt, du kanske behöver lite större eller lite mindre stickor för att få rätt stickfasthet. Stickas tröjan runt ska även provlapp stickas runt.

Stickas runt? Vad betyder det? (och tack för ditt tålamod!)
  • Anonym (Sickan)

En tröja kan antingen stickas runt, runt, på rundstickor, då stickar man fram- och bakstycke samtidigt. Ett annat sätt är att sticka framstycke och bakstycke var för sig och sen sy ihop dom (montera), då stickar man fram och tillbaka på jumperstickor eller rundsticka. Personligen anser jag att sticka delar var för sig och sen montera ihop är ett äldre och krångligare sätt att göra. Jag stickar alla mina projekt på en lång rundsticka (120-150 cm), är den för lång använder jag magic loop. Finns mängder av filmer på youtube som visar olika moment och tekniker.

• Anonym (Stickan)
    Anonym (Sickan) skrev 2022-01-24 23:58:53 följande:

En tröja kan antingen stickas runt, runt, på rundstickor, då stickar man fram- och bakstycke samtidigt. Ett annat sätt är att sticka framstycke och bakstycke var för sig och sen sy ihop dom (montera), då stickar man fram och tillbaka på jumperstickor eller rundsticka. Personligen anser jag att sticka delar var för sig och sen montera ihop är ett äldre och krångligare sätt att göra. Jag stickar alla mina projekt på en lång rundsticka (120-150 cm), är den för lång använder jag magic loop. Finns mängder av filmer på youtube som visar olika moment och tekniker.

Då är det sticka runt jag ska göra enl mönstret :)

Stort tack ska du ha för alla dina förklaringar! Jag ska botanisera på You-tube :)
Svar på tråden Vad betyder siffran på stickor?