Inlägg från: Johannus |Visa alla inlägg
  • Johannus

    Allt För Sverige 2022

    Finns det fler som tittar på Allt för Sverige  i år 2022?

    Jag gillar programmet och det vore kul att prata om allt som Amerikanerna/Svenskarna får vara med om.

  • Svar på tråden Allt För Sverige 2022
  • Johannus
    flygrl skrev 2022-01-24 17:59:29 följande:
    Hej Johannus, trevligt att se dig. Solig
    Jag kollar på Allt för Sverige och är glad att det är tillbaka. Ett väldigt roligt, trevligt och finstämt program!

    Har du hunnit få några favoriter än? Jag har nog inte riktigt det än men alla är väl hyfsat vettiga och trevliga va jag sett hittills, som det brukar va. Möjligen har Jon gjort lite extra intryck så långt. smile1.gif

    Skönt att ingen åkt ut än. Jag har alltid tyckt det är trist att en ska slås ut i varje program. :/ Vore trevligare om alla fick va kvar till slutet där det gjordes upp vem som ska vinna. Man kunde ha ett poängsystem som följde med genom seriens gång imho.
    HALOJ flygrl! Kul att se dig onlineSolig

    Allt för Sverige är verkligen bra program. Jag har ingen koll på deras namn än, men Han långa smala killen som sjöng i kyrkan gillar jag och så han killen som spelade gitarr på kollo barnen.

    Tycker också att det är trist när någon måste åka ut varje vecka.....Alla är där för att hitta sina rötter.
  • Johannus
    Nandez skrev 2022-01-24 18:18:15 följande:
    Det är ett mysigt program, man lär sig en hel del också. Gillar alla deltagarna 
    Håller med dig att man lär sig massor......Hade ingen aning om att svenskar flytt till USA för troendetryck. Det var nytt för mig.....Trodde att många flyttade till USA för att få ett bättre levnads standard.
  • Johannus
    sextiotalist skrev 2022-01-25 10:48:15 följande:
    Att det fanns de som åkte pga religionen fick jag lära mig redan i grundskolan. Men såklart, det var ofta ekonomi som drev emigrationen
    Kan vara så att vi lärde om detta i grundskolan, men då har jag förträngt detta eller hel enkelt glömt.

    Men från den byn jag är uppväxt på så var det flera som hade flyttat till USA, men kom tillbaka till byn och sina hemgårdar. Jag var riktigt liten när en tant kom tillbaka och hon hade så fina saker med sig, hattaskar, parfymer små miniatyrer. Fick en flaska parfym 4711 som jag tyckte om väldigt mycket och jag tyckte om tant Hellen.
  • Johannus
    flygrl skrev 2022-01-27 20:31:11 följande:
    Det va kanske en kombo av båda delar. Fattigdom och förtryck. Det verkar va lite så i Mobergs Utvandrarna faktiskt.

    Vilket vackert minne. Dom fina sakerna hon hade med sig måste ha gjort stort intryck på dig som liten. Rörande att läsa, verkligen. Solig

    Pratade med min svärson om utvandrarna till USA  om att dem skulle flytt på grund av tro sak, men inte ens han sa att han hört om det vare sig i skolan eller annars. 

    Ja det var ett fint minne av "Tant Hellen".....Och jag ångrar att jag inte sparat denna fina parfym flaska. Får nog åka till mitt föräldrar hem och gräva uppe på vinden om jag skulle råka hitta den.....När väl denna Förbannade corona är över. 
  • Johannus
    flygrl skrev 2022-01-28 02:03:54 följande:

    Det gällde väl inte heller alla som utvandrade att dom gjorde det av religiösa skäl men en del. 


    Vi får hoppas experterna får rätt som tror pandemin snart kan va över så allt återgår till det normala och du kan åka upp till Tornedalen och leta rätt på den fina parfymflaskan. smile5.gif


    Jag tror att det flesta for till USA för att söka pengar och trygghet....

    Idag jagar... pandemin oss till gudarna vet inte vad .....5 av 7 drabbade av covid hos oss....Feber, frossa, ont i kroppen, ont i huvuet.....Jag och svärson friska än så länge.....
  • Johannus
    flygrl skrev 2022-01-28 18:37:29 följande:

    Jo, det handlade väl om att få ett bättre liv och i det kunde ju också ingå friheten att utöva sin tro som man ville. 


    Usch, det låter som ni har det jobbigt med covid nu. smile3.gif Önskar er alla god hälsa! Hoppas vi alla snart slipper pandemin! smile5.gif



    Jo, det va det jag menade med att experterna tror det snart kan va över. smile5.gif
    Tack flygrl! Feber och hosta har det som testat positivt. Jag hoppas verkligen att detta är över snart så vi kan leva normalt.
  • Johannus
    Nandez skrev 2022-01-28 19:23:35 följande:
    Dom pratade om det snart är över på Efter fem  idag smile1.gif
    Jag tycker att tidningar och tv säger en massa om denna pandemi så jag vet inte vad jag ska tro på, men helt klart önskar vi alla att Världen normaliserar sig.
  • Johannus

    Jag tittar, men som sagt på SVT play sent på söndagar då jag kollar innan Farmen på Tv 4 play...

    Ja man lär sig massor om Sverige som tittare och det är kul.

    Trist att en åkte ut igen, men dem hade en rolig tävling.

  • Johannus
    Embla twopointoh skrev 2022-02-13 15:11:49 följande:
    Jag har sett varenda säsong sedan starten, men i år är det inte alls lika intressant som tidigare säsonger varit. Jag vet inte riktigt varför, men avsnitten känns ganska "ytliga" eller "platta" denna säsong.
    Jag tycker att alla säsonger har varit bra och även i år.

    Däremot så är Farmen i år Platt.
  • Johannus
    Nandez skrev 2022-02-13 15:34:25 följande:
    Dom blev verkligen glada av att skörda
    Nog odlar man väl i USA också eller dem kanske bor i större stad, men odla har man väl gjort i alla länder i alla tider.
  • Johannus
    Nandez skrev 2022-02-13 15:46:18 följande:
    Tufft för dom två sista
    Jag blev glad att det var Bret som vann för tjejen fick ju vara i dagens avsnitt på sina förfäders gård. Gillar den äldre mannen.
  • Johannus

    Även om jag kände så gott som alla låtarna som spelades så hade jag inte kunnat sätta årtal på dem.

  • Johannus
    Nandez skrev 2022-02-14 17:29:35 följande:
    Det måste ha varit jobbigt
    Jag känner en del familjer som hade 12-18 barn, men det har gått bra för dem.....Det äldre barnen hjälpte till med det yngre syskonen.
  • Johannus
    Nandez skrev 2022-02-15 17:33:24 följande:
    Lite synd om syskonen som måste ta hand om sina småsyskon
    Så var det förr i tiden och så är det om man tänker på programmet Annorlunda Familj som gått på tv för några år sen.
  • Johannus

    Väldigt trevligt i kväll då alla fick vara med i skogen och jaga, plocka svamp och bär....Fint även att folk i Norrbotten låten okända Amerikanare komma och bo hos sig....Men helt klart Vi Norrlänningar är vänliga av ossSkrattande

    Trist att två åkte ut.....men mina favoriter är kvar.

  • Johannus

    Verkar som om alla dragit från denna tråd också.....Trist, men jag fortsätter och titta hur det går för deltagarna i "Allt För Sverige"

    Idag fick en av deltagarna träffa en liten del av sina släktingar och det var trevligt.
    4 st kvar och jag önskar att Trevor eller Jonathan får träffa sin släkt nästa vecka när det är Final.
    Gillar båda killarna skarpt.

Svar på tråden Allt För Sverige 2022