• Anonym (Namn)

Namnet Alexander

Väntar en pojke och funderar på namnet Alexander men tvekar då vi inte vill att han blir kallad för Alex. Är det oundvikligt? Alla vi känner till som heter Alexander blir kallade Alex...

• Svar på tråden Namnet Alexander
  • Fjäril kär

Vad är det för fel på att kallas Alex? Det är ju i sig ett korrekt namn som många heter. 

Min son på 23 heter Alexander och har blivit kallad Alex i alla år. Ingen bryr sig. 

Alla namn får smeknamn oavsett vad ni än väljer. Även korta namn blir omvandlat till smeknamn. 

Ibland blir det efternamnet som blir smeknamn om det finns fler i gruppen/klassen/omgivningen som har samma namn

• Anonym (Namn)
    Fjäril kär skrev 2022-01-24 01:06:32 följande:

Vad är det för fel på att kallas Alex? Det är ju i sig ett korrekt namn som många heter. 

Min son på 23 heter Alexander och har blivit kallad Alex i alla år. Ingen bryr sig. 

Alla namn får smeknamn oavsett vad ni än väljer. Även korta namn blir omvandlat till smeknamn. 

Ibland blir det efternamnet som blir smeknamn om det finns fler i gruppen/klassen/omgivningen som har samma namn

Vi tycker inte att Alex är fint helt enkelt.
    Nja det är betydligt vanligare att få smeknamn om det är ett längre namn. 
  • Anonym (inget smeknamn)

Om man använder hela namnet konsekvent så blir det inget smeknamn, Jag och mina syskon har namn i stil med Alexander, Kristoffer, Maria, Eleonora osv som de flesta ger smeknamn åt men vi har aldrig blivit några Alex, Cris, Mia, Elli eller liknande. Våra föräldrar har aldrig gett oss några sådana, när vi var små rättade de folk som försökte, lärde oss våra namn och att stava dem tidigt mm. Alla lärare på förskola och skola har alltid respekterat våra namn. Det har så klart gjort också att vi inte känner igen oss i smeknamnen som kommer upp och personligen reagerar jag inte ens om någon försöker påkalla min uppmärksamhet med ett namn som inte är hela mitt namn, Ett syskon testade att godkänna smeknamnet som brukar användas för det namnet i sena tonåren men kom fram till att det inte var hen. 

• Anonym (XXX)

Tycker att Alexander är ett väldigt fint namn! Det är manligt, har längd och stil, och så tänker man förstås på Alexander den store. Det enda negativa är väl att en av Sofia "Slitzerella" Hellqvists söner heter det, men å andra sidan är det ett så vanligt namn att man inte automatiskt kopplar det till ett kändisbarns namn.

Och Alex är väl ett ovanligt stiligt smeknamn om det skulle bli så? Om man jämför med de flesta smeknamn, som låter enkla och enfaldiga: Bosse, Lasse, Kalle, Pelle, Sigge, Jalle, Fredde... och ännu värre de med -y på slutet. Däremot tycker jag inte att Alex duger som riktigt namn som någon skrev ovan, det är fortfarande alltför smeknamnbetonat. 

Har du tänkt på Maximilian? Det är ett liknande namn som Alexander: långt, manligt, stiligt, majestätiskt. Men där blir smeknamnet tyvärr Max eller Maxi, som är mycket värre än Alex...

• Anonym (A)

Min kompis har en Alexander. Jag har inte hört någon kalla honom för något annat än just det men då vet jag inte vad hans kompisar säger i skolan i och för sig.

• Anonym (Elise)

Det är ni som föräldrar som avgör om barnet får ett smeknamn eller inte. Är ni konsekventa med att barnet heter och kallas Alexander och inget annat så kommer han få heta så också. Min son heter Alexander och är snart 25 och har i princip aldrig blivit kallad Alex . Vi var noga på dagis och fritids med hela namnet på klädhängare och lådor. Han stavade hela namnet på skolans namnskyltar och skrev alla papper och teckningar med hela förnamnet. Vilket vi lärt honom att göra. Han heter ju så. Kompisarna har han rättat under åren. Nu är han ju vuxen och nån kollega eller ytlig bekant kan säga Alex och det är inget problem men dom gånger det händer är få. 

En väninna till mig heter Margareta och hon är tydlig och noga med att hon heter hela sitt namn och inte Maggan. Hon svarar inte på Maggan och blir faktiskt förbannad när nån försöker. Hon upplyser vänligt om nån frågar respektfullt men annars är det ett ilsket fräsande. 

• Anonym (K)

Min son heter Alexander. Vi tyckte inte heller speciellt mycket om Alex. Vi har konsekvent kallat honom Alexander eller Sander. Alla hans kompisar gör detsamma eftersom han själv vill bli kallad ett av dessa två namn.

• Anonym (Anti)

Alexander är fint och behöver inte alls bli Alex om ni föräldrar vägrar det. Vårt äldsta barn har ett långt namn. Vi tänker se till att han får heta det han heter. 

• Mrs Moneybags

Alexander lär bli Alex förr eller senare. 

Nästan varenda barn i min sons klass har smeknamn och väldigt få av smeknamnen är såna som jag tycker är fina. Det blir som det blir. 

Även ett barn som heter Alex kommer få ett smeknamn. Då blir det väl Alle eller någon variant på efternamnet. Det är ingen idé att försöka styra vad andra barn kommer att kalla ens barn. Det är en del av hela grupp-grejen att de får smeknamn. 

• Guldnovan

Jättefint namn. Men vad händer om han själv är ok med att kallas för Alex senare? 
    Jag skulle heta Katarina men fick ett annat liknande för att slippa Katta. (Katta här är ju en katthona) 

(Jag har två namn och det ena är fult enligt mig. I samband med byte av efternamn tog jag bort det. Bättre plats på körkort och alla andra ställen dessutom)  

Om ni säger Alexander i familjen är det helt ok men att påverka vad han kommer kallas i skolan blir nog svårt. När han blir nog stor kan han ju påverka det själv oxå tänker jag. 

• Jemp

Jag tycker det är dumt att välja Alexander om man är strikt emot Alex, ja. Det är såpass etablerat smeknamn. 

Givetvis finns det de som inte kallas Alex. Av de jag mött tillhör de undantagen. Inte heller har man som förälder nåt att säga till om där tänker jag, sålänge barnet är ok med smeknamnet.

• Anonym (Bella)

Vill ni absolut inte att ett långt namn som Alexander ska bli förkortat till det vanliga Alex - då får ni väl börja med ett eget smeknamn. Det smittar betydligt lättare av sig till omgivningen. Nu ser jag iofs inget fel med Alex, som min svåger oftast kallas.

Vår dotter heter Rebecca och jag ville absolut inte hamna i Becky, som var namnet på min tidigare hund. Vi kallade henne konsekvent för Becka, vilket både släkt och skola tagit efter.

• Kusinen
    Anonym (Bella) skrev 2022-01-25 15:47:00 följande:

Vill ni absolut inte att ett långt namn som Alexander ska bli förkortat till det vanliga Alex - då får ni väl börja med ett eget smeknamn. Det smittar betydligt lättare av sig till omgivningen. Nu ser jag iofs inget fel med Alex, som min svåger oftast kallas.

Vår dotter heter Rebecca och jag ville absolut inte hamna i Becky, som var namnet på min tidigare hund. Vi kallade henne konsekvent för Becka, vilket både släkt och skola tagit efter.

Är inte Becka det vanligaste smeknamnet för Rebecka i Sverige? Har aldrig träffat på nån som kallas Becky utan just Becka. 
    Men taktiken är ju smart oavsett. 
  • Anonym (Namn)

Tack för alla svar! Så intressant att läsa vad andra tycker.

Vi har lite att fundera på. Jag skulle nog tycka att det vore jobbigt att behöva rätta folk hela tiden och behöva säga att det är Alexander han heter och inte Alex. Att hans framtida kompisar kommer kalla honom Alex är nog oundvikligt. 

Svar på tråden Namnet Alexander