• ninaflower

    Fått tre trosor

    Hej,

    Vi har en vän (manlig) till familjen som har IF, han bor i en satellit lägenhet och arbetar på ett dagcenter. Han brukar komma förbi och fråga efter flaskor för att panta. 


    I går kom han förbi för han ville och lämna över en försenad julklapp.  Vi tog mot paketet, mannen gick ut med hunden. Och jag öppnade paket ..I paket låg det 3 stora trosor och en kort. Det är andra gången jag har fått underkläder (trosor). Mannen fick inget, våra tre barn fick inget. Jag får ge bort dessa trosor också till min mamma. 

    Jag anser att det känns lite för privat att få köpt trosor, och särskilt ifrån en manlig vän. Som jag aldrig har haft någon kärleksrelation med. Min man vill jag inte heller ska köpa underkläder till mig. För det kan bli så fel. Hur tusan ska man säga att det känns konstigt att få underkläder och det är bättre att han lägger pengar på annat?  

  • Svar på tråden Fått tre trosor
  • Anonym (O)

    Istället för att säga vad du inte önskar dig skulle du inte kunna berätta för personen vad du önskar dig istället ? Eller på något sätt baka in det att du tycker det är lite pinsamt så du får hellre något annat.
    Jag hade också tyckt det var obehagligt att få trosor av någon utomstående man. 

  • ninaflower

    Hej,

    Jag har aldrig sagt (nämnt) att jag önskar mig något. Då känns det lite extra jobbigt att han bara dyker upp med en present. Och när han kommer över med ett paket och man öppnar och där ligger det tre par trosor. 

  • Anonym (O)
    ninaflower skrev 2022-01-24 16:31:57 följande:

    Hej,

    Jag har aldrig sagt (nämnt) att jag önskar mig något. Då känns det lite extra jobbigt att han bara dyker upp med en present. Och när han kommer över med ett paket och man öppnar och där ligger det tre par trosor. 


    Förstår det, jag menade att du kanske kunde önska dig något specifikt nästa gång om det var obekvämt att säga att du inte gillade presenten. Typ en chokladkaka eller något annat rimligt. 

    Nu vet jag inte hur grav hans intellektuella nedsättning är, men om han tänker som en 5 åring när det kommer till sånt så kan jag förstå om han inte fattar att det är olämpligt.
    Men jag hade också tyckt det var väldigt obehagligt som sagt.
  • ninaflower

    Det där som jag sitter och funderar på hur jag ska säga det, så han inte blir ledsen. Förra gången jag fick trosor av honom visste jag inte heller vad jag skulle säga. 
    Och då frågade han mig högt och tydligt i en mataffären i samhället
    -Vad tycker du om dina nya trosor... passar de?
    Det kändes som om marken öppnades, och säg att det folk som stirrade. 

  • Anonym (O)
    ninaflower skrev 2022-01-24 16:44:02 följande:

    Det där som jag sitter och funderar på hur jag ska säga det, så han inte blir ledsen. Förra gången jag fick trosor av honom visste jag inte heller vad jag skulle säga. 
    Och då frågade han mig högt och tydligt i en mataffären i samhället
    -Vad tycker du om dina nya trosor... passar de?
    Det kändes som om marken öppnades, och säg att det folk som stirrade. 


    Hur kommunicerar du med honom i övrigt ? Alltså behöver man prata som till ett barn hade jag sagt något i stil med:
    Det var jättesnällt av dig att köpa trosor till mig, men underkläder är en privat sak så det köper man gärna inte till någon som inte är ens flickvän.
    Ska man prata som till en mer vuxen hade jag kanske sagt:
    Tack för presenten men jag blir lite obekväm av att någon annan köper underkläder till mig och tycker det är lite väl intimt som present. Jag blir jätteglad för en chockladask eller en blomma eller bara ett kort nästa gång.  
  • ninaflower

    Jag tror man ska säga rakt ut..
    En gång mötte jag honom när jag skulle lämna av barnen på skolan och förskolan. Då sade jag - Barnen ska till skolan (stod där stressad). Jag tror inte han förstod för han fortsatte och prata. 
    Sedan för över en vecka sedan undrade han om vi hade flaskor som han kunde få. Då öppnade mannen dörren (annars var vi mitt i middagen). Jag sade - Vi sitter tyvärr och äter. och han fortsatte att fråga efter flaskor. Jag sade igen- Vi måste tyvärr äta. Svaret jag fick var- Jag hörde det. Inte att oj, jag återkommer senare. 
    Likaså när han ringer innan och frågar efter flaskor, att vi inte har några flaskor, Då kan kan istället komma nästa dag och fråga om vi hade några nu. 

  • Anonym (O)
    ninaflower skrev 2022-01-24 16:58:44 följande:

    Jag tror man ska säga rakt ut..
    En gång mötte jag honom när jag skulle lämna av barnen på skolan och förskolan. Då sade jag - Barnen ska till skolan (stod där stressad). Jag tror inte han förstod för han fortsatte och prata. 
    Sedan för över en vecka sedan undrade han om vi hade flaskor som han kunde få. Då öppnade mannen dörren (annars var vi mitt i middagen). Jag sade - Vi sitter tyvärr och äter. och han fortsatte att fråga efter flaskor. Jag sade igen- Vi måste tyvärr äta. Svaret jag fick var- Jag hörde det. Inte att oj, jag återkommer senare. 
    Likaså när han ringer innan och frågar efter flaskor, att vi inte har några flaskor, Då kan kan istället komma nästa dag och fråga om vi hade några nu. 


    Då känns trosorna som ett mindre problem i sammanhanget. Men har han någon stödperson?
    Vi har en i släkten som har annan form av problematik men också svårt för det sociala samspelet och det kan bli jobbigt när man är bland andra som inte känner till det, men de är ju som de är och ska man ha dem i sitt liv får man kanske acceptera vissa saker och vissa vara väldigt tydlig med. 
    Låter inte som att han tar illa upp iaf då borde du kunna vara rak.

  • ninaflower

    Det tror jag att han har, men ingen som han har nämnt. En gång var jag tvungen att ringa hans boende, det var när den första vågen av covid drog fram. Ibland har han bara ringt på och sedan står han inne i vårt hus. Då har han öppnat dörren själv. Jag sade att det kanske inte är så bra om han åker runt bland många människor och hämtar flaskor när det är covid. 

  • ninaflower

    Det tror jag att han har, men ingen som han har nämnt. En gång var jag tvungen att ringa hans boende, det var när den första vågen av covid drog fram. Ibland har han bara ringt på och sedan står han inne i vårt hus. Då har han öppnat dörren själv. Jag sade att det kanske inte är så bra om han åker runt bland många människor och hämtar flaskor när det är covid. 

  • Anonym (O)
    ninaflower skrev 2022-01-24 17:16:45 följande:

    Det tror jag att han har, men ingen som han har nämnt. En gång var jag tvungen att ringa hans boende, det var när den första vågen av covid drog fram. Ibland har han bara ringt på och sedan står han inne i vårt hus. Då har han öppnat dörren själv. Jag sade att det kanske inte är så bra om han åker runt bland många människor och hämtar flaskor när det är covid. 


    Men är han en vän till familjen, låter mer som någon främling som strosar runt och ni har svårt att säga nej pga hans nedsättning ? 


    Jätteobehagligt att någon bara traskar in sådär.

  • ninaflower

    Det där lite lurigt, vi blev inbjuden och vi kom på hans försenade 50 års fest. Men vi har inte bjudit hit honom på någon födelsedag. Han har bjudit in sig på kaffe en gång, - Har ni kaffe hemma? Joo sade mannen. 
    Han försökte bjuda in sig själv på nyår, då sade tyvärr det går inte. 

  • ninaflower

    Han bjöd in oss genom att berätta att vi var bjuda på kalas.
    När vi kom dit var det hans släkt och vänner till hans föräldrar där och några präster som arbetade i församlingsgården vi var på. Vi blev bjuda på smörgåstårta och tårta. Som tur hade vi klätt upp oss, men det kändes så surrealistiskt. Vi visste inte om att vi skulle få något att äta, för det hade inte sagts. Så vi åt innan vi kom dit. 

  • Anonym (Äckligt)

    Ts, du måste se till att skaffa dig lite råg i ryggen här och säga ifrån. Han utsätter dig för sexuella trakasserier och redan efter första paketet skulle du ha brutit kontakten med honom. Totalt smaklöst! Nåja, du vet ju vad han tänker på när han håller i den lille.... (Det involverar garanterat trosorna du fick också...)

Svar på tråden Fått tre trosor