• AnnaSturesson

    Morgonstånd

    Hur ska en 9 åring göra för att få ner morgonståndet så han kan kissa?

    Är det normalt att normal ålder att börja få morgonstånd? Känns tidigt.

  • Svar på tråden Morgonstånd
  • Anonym (Hela livet)
    AnnaSturesson skrev 2022-01-24 20:10:52 följande:
    Morgonstånd

    Hur ska en 9 åring göra för att få ner morgonståndet så han kan kissa?

    Är det normalt att normal ålder att börja få morgonstånd? Känns tidigt.


    De har ju det hela livet. Till och med i magen...
  • AnnaSturesson
    Anonym (Hela livet) skrev 2022-01-24 20:11:39 följande:
    De har ju det hela livet. Till och med i magen...
    Var barnvakt i helgen och han säger att det inte brukar vara så. Slump att det var på morgonen bara?
  • Anonym (Maj)
    AnnaSturesson skrev 2022-01-24 20:14:48 följande:
    Var barnvakt i helgen och han säger att det inte brukar vara så. Slump att det var på morgonen bara?
    Det är inget sexuellt utan troligtvis bara för att han vaknade kissenödig.
  • Anonym (Normalt)

    T.o.m. spädbarn har stånd. Inget konstigt alls, den går väl ner så småningom, varför är det viktigt att han kissar någon speciell tid ? 

  • Anonym (Hela livet)
    AnnaSturesson skrev 2022-01-24 20:14:48 följande:
    Var barnvakt i helgen och han säger att det inte brukar vara så. Slump att det var på morgonen bara?
    Nej morogonstånd kommer ju på morgonen.. Fråga pappan om hur de gör? De har ju stånd massor av gånger per dygn utan att vara upphetsade.
  • AnnaSturesson
    Anonym (Normalt) skrev 2022-01-24 20:46:00 följande:

    T.o.m. spädbarn har stånd. Inget konstigt alls, den går väl ner så småningom, varför är det viktigt att han kissar någon speciell tid ? 


    Han var jätte kissenödig på morgonen när han vaknade  och viste inte hur han skulle göra. Fick kissa i duschen till slut. 

    Ska vara hos oss nästa helg också så vill inte ha samma problem då.
  • Studentpappa

    Alltså ståndet en sådan gång är ju pga att han är kissnödig. Det är väl antagligen enklare att hålla emot med ståfräs så kroppen har löst det så. Det är ju bara att sätta sig och vika ner den och kissa, ståndet ger sig när man lättar på trycket.


    Ride it like you stole it
  • AnnaSturesson
    Studentpappa skrev 2022-01-24 21:06:04 följande:

    Alltså ståndet en sådan gång är ju pga att han är kissnödig. Det är väl antagligen enklare att hålla emot med ståfräs så kroppen har löst det så. Det är ju bara att sätta sig och vika ner den och kissa, ståndet ger sig när man lättar på trycket.


    Han försökte med det men det gick inte. 
  • Anonym (Maj)

    Låt han sitta på toaletten och böja sig framåt. Efter en stund släpper ståndet.
    är det jätte akut så får han väl kissa I duschen :)

  • Anonym (Maj)

    Låt han sitta på toaletten och böja sig framåt. Efter en stund släpper ståndet.
    är det jätte akut så får han väl kissa I duschen :)

  • Anonym (Hela livet)
    AnnaSturesson skrev 2022-01-24 21:18:47 följande:
    Han försökte med det men det gick inte. 
    Han kommer lära sig. Om en man berättar hur de gör undrar jag varför du protesterar? 
  • AnnaSturesson
    Anonym (Hela livet) skrev 2022-01-24 21:36:49 följande:
    Han kommer lära sig. Om en man berättar hur de gör undrar jag varför du protesterar? 
    För han provade det. Gick inte att böja ner den så.

    Tycker det är lite äckligt att han kissade i duschen så bra om han lär sig till nästa helg.
  • AnnaSturesson
    Anonym (Maj) skrev 2022-01-24 21:33:41 följande:

    Låt han sitta på toaletten och böja sig framåt. Efter en stund släpper ståndet.
    är det jätte akut så får han väl kissa I duschen :)


    Ok händer det igen så ska vi prova det.
  • Anonym (Maj)
    AnnaSturesson skrev 2022-01-24 21:41:14 följande:
    Ok händer det igen så ska vi prova det.
    Ok hoppas det går bra :)
  • Anonym (Man 42 år)

    Bra att känna till:


    Jag hade morgonstånd långt tidigare än jag reflekterade över det, precis som att jag kunde böja armen långt innan jag tänkte på att armen gick att böja. Det var bara en så kroppen fungerade. Räkna med inte med att ett barn lägger någon vikt eller betydelse i att ha stånd, det är bara något som händer då och då, precis som att man blir törstig då och då.


    Man får stånd av att vara kissenödig en längre tid, t.ex. om man kör bil och inte hittar en rastplats i tid. Jag antar att kroppen försöker skapa extra lagringsutrymme när trycket i blåsan blir för högt.


    Det kan vara jättesvårt att kissa sittandes om man har stånd. Det är så för vissa, men inte alla, speciellt om könet är böjt uppåt. Man kan ta i men kommer då också att kissa uppåt. Bättre att stå upp och kissa med handen framför så man hämmar strålen.


    Ståndet går ner om man står upp och slappnar av, sitta ner och böja sig framåt skulle skapa mer tryck och göra det värre. Enklaste är då att ställa sig i duschen, lägga handen framför ollonet och kissa i handen.
  • Hotelliggaren

    Som TS skriver så tror jag inte han kan kissa om han försöker böja den. Det viks liksom på ett obehagligt sätt som spärrar. Man ska inte heller glömma att barn/ungdomar har väldigt hårt stånd, kanske nåt vi glömmer när vi blir äldre. Jag kunde inte böja ner när jag var barn, det gjorde för ont. Däremot är det bara att vänta lite så går det ner.

    Fattar att TS tycker det är lite jobbigt om det inte hänt förut. Att nån skulle kunna koppla det till att hon är där. Så skulle det kunna vara oxo, i den åldern är man ju väldigt nyfiken och "lättväkt". Kanske har hennes närvaro på nåt sätt fått honom att drömma lite och så vaknar han med stånd.

    Annars minns jag att jag alltid vaknade med morronstånd som barn, ff ibland.

  • Kexsmula

    Alltså, jag kan ju h fel men den här tråden ger mig kalla kårar? Är mamma till två söner och skulle aldrig i helvete beskriva ett problem av den här sorten på ett forum, särskilt inte med det ordvalet som TS gör. Det luktar ruttet som fan.

  • Hotelliggaren
    Kexsmula skrev 2022-01-25 00:28:13 följande:

    Alltså, jag kan ju h fel men den här tråden ger mig kalla kårar? Är mamma till två söner och skulle aldrig i helvete beskriva ett problem av den här sorten på ett forum, särskilt inte med det ordvalet som TS gör. Det luktar ruttet som fan.


    Haha, nej absolut enklast är ju bara att ta det med föräldrarna: Han kunde inte kissa för han hade morronstånd. Inget mer med det. Man antar att TS inte har egna barn och vet att småpojkar brukar ha så. Snarare konstigt att han inte var van vid det.
  • AnnaSturesson
    Hotelliggaren skrev 2022-01-25 00:35:29 följande:
    Haha, nej absolut enklast är ju bara att ta det med föräldrarna: Han kunde inte kissa för han hade morronstånd. Inget mer med det. Man antar att TS inte har egna barn och vet att småpojkar brukar ha så. Snarare konstigt att han inte var van vid det.
    Han har varit här över natt denna helgen också och det har gått bra. Pratat med mamman och han brukar ha morgonstånd men inga problem med att kissa.
    Sen säger han inget om det när han är här?
Svar på tråden Morgonstånd