• Emmama

    Flytta 15h bort från familj och vänner.

    Hej! 


    Det är så att jag går i tankarna på att jag vill flytta upp till Norrland. Dessvärre har jag inga kontakter där och vet inte ens vart jag ska börja eller göra. Hur gör man? är det någon som har gjort samma sak? Hur gjorde du? Kanske har du bara allmänt bra koll på saker och vet hur man gör vid sådana här tillfällen.
    Att tillägga är jag 22 år gammal och arbetslös för tillfället med avsaknad av sparkapital. 

    Tänker att det första man ska göra är att söka jobb däruppe. Men hur gör man om man får något? Om man inte hittar boende i tid eller liknande? 

  • Svar på tråden Flytta 15h bort från familj och vänner.
  • Guldnovan

    Där uppe är ett stort område. Kolla på olika kommuners hemsidor. Där kan finnas info de som funderar på att flytta hit.  Både lediga jobb och lägenheter. De kan oxå ha en speciell " inflyttarsamordnare" 
    Många kommuner har egna fastighetsbolag. 
    Jag bor i Jämtland. Här är vackert och passar perfekt om man vill vara i naturen, fiska och jaga. Tyvärr är det i många fall väldigt svårt att hitta jobb. 
     Jag har bott i Stockholm i 7 år men flyttade hem igen. 
    Lycka till och jag håller tummarna för dig!

  • ttcjuliaa

    Du kan kontakta en bemanningsfirma, de står för både resa och boende så länge du jobbar för dem Glad

  • Jag är bara jag

    Men du- norrland är jättestort. Det utgör 60% av Sveriges yta. Det är en faslig skillnad på tex Gästrikland eller norra lappland. Så "upp" till norrland flyttar man ju iofs såvida man bor söder om dalälven, men du får nog tänka lite mer precist. Vad är du ute efter? Arbetsmöjligheterna varierar kraftigt. Möjlighet att hitta bostad också. Och hyra nåt utan arbete går ju inte heller. Klimatet är jättestor skillnad mellan längst ner och längst norrut. På många glesbefolkade ställen krävs det att man har bil. I städerna går det utan, men är svårare få bostad.

    Så arbete går före allt annat även om mycket annat spelar in. Fundera några varv till. 

  • Emmama

    Kan tillägga att det är Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå området av Norrland jag hade tänkt mig. Eftersom det var någon som sa att Norrland är stort. ???? Vilken av städerna spelar mig inte så stor roll utan det är vart ett eventuellt jobb tar mig någonstans. ????

  • Jag är bara jag
    Emmama skrev 2022-01-24 22:19:59 följande:
    Kan tillägga att det är Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå området av Norrland jag hade tänkt mig. Eftersom det var någon som sa att Norrland är stort. ???? Vilken av städerna spelar mig inte så stor roll utan det är vart ett eventuellt jobb tar mig någonstans. ????
    Norra norrland mao. Och då specifikt kuststäderna. Arbete finns nog i alla, men bostad kan bi svårt. Men luska runt lite.
  • Emmama
    Jag är bara jag skrev 2022-01-24 22:01:49 följande:

    Men du- norrland är jättestort. Det utgör 60% av Sveriges yta. Det är en faslig skillnad på tex Gästrikland eller norra lappland. Så "upp" till norrland flyttar man ju iofs såvida man bor söder om dalälven, men du får nog tänka lite mer precist. Vad är du ute efter? Arbetsmöjligheterna varierar kraftigt. Möjlighet att hitta bostad också. Och hyra nåt utan arbete går ju inte heller. Klimatet är jättestor skillnad mellan längst ner och längst norrut. På många glesbefolkade ställen krävs det att man har bil. I städerna går det utan, men är svårare få bostad.

    Så arbete går före allt annat även om mycket annat spelar in. Fundera några varv till. 


    Körkort och bil har jag, Är medveten om att man kan behöva åka en bit för att ta sig till jobbet, vilket jag inte har några som helst problem med. :) Var mest hur man gör just när man ?flyttar upp?, eftersom jag inte har någon jag kan bo hos om jag skulle få ett jobb däruppe, fram tills boendesituationen har löst sig. :) 
  • Anonym (Rob Lo)
    Emmama skrev 2022-01-24 22:19:59 följande:

    Kan tillägga att det är Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå området av Norrland jag hade tänkt mig. Eftersom det var någon som sa att Norrland är stort. ???? Vilken av städerna spelar mig inte så stor roll utan det är vart ett eventuellt jobb tar mig någonstans. ????


    Bor i Luleå och brorsan bor i Umeå. Här i Luleå är det rätt svårt att få tag på bostad och det är nog största hindret för folk som vill flytta hit. Krävs 10-15 år i den kommunala bostadskön för att få en hyresrätt. Kan gå lite snabbare hos dom privata värdarna men då är hyrorna oftast mycket högre då dom renoverat upp lägenheterna till förbannelse. Byggs mycket nytt just nu men det är självklart också ganska dyrt. 

    Arbetsmarknaden har jag liite sämre koll på faktiskt annat än mitt eget område, men när vi har ute annonser på timvikariat på mitt jobb så är det mellan 150-300 sökande på små skittjänster på 20% kvällar och helger. Vi är universitetsstad så det får man ha i bakhuvudet. 
    Enligt brorsan är det ungefär samma läge i Umeå. Svårt att få bostad, är nog snäppet värre där än här i Luleå, och kraven även för lite enklare jobb trissas upp på grund av mängden studenter. 

    Skellefteå och Piteå har jag lite sämre koll på, annat än att batterifabriken drivit upp huspriserna åt helvete i Skellefteå och en ren gissning (läs: gissning) är att bostadsmarknaden inte hängt med i den inflyttning som väntar så bostadsmarknaden där kanske är lite svajig framöver. 
    Sen har ju både Piteå och Skellefteå filialer från Luleå tekniska universitet så det är rätt gott om studenter på båda ställena. Och utbudet (dvs bristen) på billiga lägenheter därefter. 

    Men är man öppen för att jobba inom vård och omsorg och har t.ex. undersköterskeutbildning så är det nog hyfsat lätt att få in en fot oavsett var man bor i landet. 
  • Jag är bara jag
    Emmama skrev 2022-01-24 22:25:36 följande:
    Körkort och bil har jag, Är medveten om att man kan behöva åka en bit för att ta sig till jobbet, vilket jag inte har några som helst problem med. :) Var mest hur man gör just när man flyttar upp, eftersom jag inte har någon jag kan bo hos om jag skulle få ett jobb däruppe, fram tills boendesituationen har löst sig. :) 
    Jamen du ser. Du har ju en grund där med både ort, bil och körkort. Som för många andra kanske det kan bli tal om att bo i andra hand ett tag. Eller jobba inne i sta´n, men bo längre bort. Lättare hitta bostäder på mindre orter. Umeå kan jag tänka mig är värst som är universitetsstad med mycket studenter.
  • Anonym (J)

    Tänk bara på inte skaffa barn däruppe för då är risken stor att du aldrig kan flytta därifrån. Kul att vara ensamstående med 2-3 barn och inte har några vänner eller familj i närheten...

  • Friger
    Emmama skrev 2022-01-24 22:25:36 följande:
    Körkort och bil har jag, Är medveten om att man kan behöva åka en bit för att ta sig till jobbet, vilket jag inte har några som helst problem med. :) Var mest hur man gör just när man ?flyttar upp?, eftersom jag inte har någon jag kan bo hos om jag skulle få ett jobb däruppe, fram tills boendesituationen har löst sig. :) 
    Inget fel på Norrland. Sök jobb i städer du kan tänka dig bo i. Flytta till den stad där du får jobb.

    Bostad är ju ändå sjukt mycket lättare att ordna än i Stockholm.
  • Anonym (ABC)

    Jag har inga tips för själva flyttandet men för beslutet. Passa på att göra det nu när du är ung och vänta inte tills du blir gammal. Jag ångrar så att jag inte flyttat längre som ung. Visserligen har jag bott utomlands ett halvår och inom Sverige 50 mil bort ett halvår. Men i övrigt så har jag aldrig bott 1 timme längre från där jag växte upp och det känns tråkigt att jag inte passade på att testa att bo på fler ställen innan jag fick barn. 

  • Anonym (ABC)
    Anonym (J) skrev 2022-01-25 17:20:22 följande:

    Tänk bara på inte skaffa barn däruppe för då är risken stor att du aldrig kan flytta därifrån. Kul att vara ensamstående med 2-3 barn och inte har några vänner eller familj i närheten...


    Eller så blir det jättebra om man trivs. Jag har en vän som flyttade norrut till kärleken och skaffade barn. När de sedan skiljde sig så blev det först jobbigt och att hon stannade för barnen men sedan så bestämde hon sig för att på riktigt skapa ett eget liv där och hon har det fantastiskt bra nu (och har hittat en ny kärlek på orten också, men hon hade det jättebra även innan det). Det är faktiskt henne jag tänker på när jag längtar mig bort och önskar att jag hade tagit större kliv. 
Svar på tråden Flytta 15h bort från familj och vänner.