• Plantmilk

    Hur länge stannade er partner hemma med er efter förlossningen?

    Jag väntar mitt första barn om några veckor och idag frågade min kille mig om jag vill att han tar ut semester så att han blir hemma med oss och kan hjälpa till utöver de tio dagarna som han får ta ut när bebis är nyfödd. 


    Jag har haft kollegor vars partners återvände till jobbet efter 10 dagar och om det kändes lagom eller om de önskade att de hade stannat hemma någon vecka längre vet jag inte. 


    Behöver man den extra hjälpen? 
    Eller hade det helt enkelt bara varit mysigt med mer tid tillsammans den första tiden till att gemensamt bonda med bebisen?


    Hur gjorde ni som läser den här tråden? 


    Jag har iaf sagt till honom att han får bestämma det själv. Mina föräldrar bor nära och kan hjälpa till på dagarna när han jobbar om det behovet skulle finnas. Mår han bättre av att ta ut en semestervecka så kan han göra det. 


    Men det är nytt för oss båda så ingen av oss vet hur vi ska tänka kring att spara på semester eller ta ut. svårt för mig att ha en åsikt när jag inte är den som behöver lämna min alldeles nyfödda bebis och åka till jobbet. 

  • Svar på tråden Hur länge stannade er partner hemma med er efter förlossningen?
  • Anotherone

    Det måste ni avgöra själva. Om ni får en tuff upplevelse kring förlossningen kommer de där första 10 dagarna (=2v) att ätas upp till viss del av sjukhusvistelsen. Sen kommer ni hem med en nyfödd.
    För vissa går tiden så fort att man inte vet var de där veckorna tog vägen, för andra är det lite mer kämpigt.
    Jag blev sjuk och inlagd när vår första son var runt en vecka. Man sjukskrev både mig och pappan så han blev ju borta från sitt jobb en månad i början tror jag, mer än de hade räknat med.

    Nu jobbar inte min man måndag-fredag så jag har alltid varit van med att vara ensam kvällar, nätter, helger och längre perioder. Hade han jobbat vanliga kontorstider hade jag kanske tyckt det varit bra om han lagt semester en dag i veckan efter de där två första veckorna.
    Det hade gett mig "mer" att han tex hade semester på onsdagar så att det inte blev så många dagar helt ensam hemma eller fredagar så att helgen kunde bli lite längre. Än att han var helt ledig ännu en vecka.

    Pappans uttag av 10 dagar påverkar inte hans intjänade semester. Däremot för dig som tar en längre ledighet direkt i början så får du räkna med att inte tjäna in full semester förrän du är tillbaka på jobbet. För det är de 120 första dagarna av en föräldraledighet som är semesterlönegrundande (enligt lag, kollektivavtal kan ha andra regler). 

  • Anotherone

    Jag glömde på frågan om man behöver den hjälpen.
    Också väldigt olika.
    Med första barnet minns jag att det tog tid innan vi fick in rutiner. Att laga mycket mat när man väl höll på så att man hade rester att värma, att prioritera en dusch när bebisen sov, att tacksamt ta emot mat och fika från folk som hade vägarna förbi och så. Så jag behövde hjälp med att rigga i ordning allt i amningshörnan med kuddar, vattenflaska och kontrollen till tv-n för sen kunde man bli sittande där. Vissa dagar kom man knappt ifrån soffan/sängen.
    Med andra barnet hade jag sjukt ont (urakut snitt) så jag kunde inte ens sätta mig upp, knöla fram "maten" och sen flytta barnet från ena sidan till den andra när jag ammade så då behövde jag mycket hjälp med det praktiska.

  • Fjäril kär

    Mycket beror väl på i vilket skick du är i efter förlossningen och vilken typ av bebis ni får. Det är ju inget ni kan veta i förväg. Så finns det behov av mer ledigt efter 10 dagar så kan det vara bra att ha förberett för semester, den går ju alltid att avbryta om det nu inte behövs.

    Mitt yngsta barns pappa var hemma sina 10 dagar och då han skiftjobbar blev det ju annan möjlighet till ledighet och avlastning än om han jobbat dagtid.  Jag klarade mig fint själv om dagarna och det var skönt att få lite egen tid att kunna spendera fritt. 

  • Räkan77

    Hur flexibel är hans jobb? För de flesta så tror jag att det skulle vara bäst att ta ut halva semesterdagar under en tvåveckors period. Då får pappan mycket tid till bebisen och kan även avlasta mamman. Men om mamman tex blir akutsnittad så kanske det är bättre att pappan tar ut en veckas semester på heltid.

    Oavsett så tycket jag pappan ska ta ut semester i början, han kommer garanterat vilja vara med sitt barn så mycket som möjligt i början. 

  • Kvinna1989

    Jag har en 4 månaders (första) och min sambo (pappan) var hemma 2 månader. Det var mest för att han ville verkligen få vara med första tiden. Alla har ju inte den möjligheten, men har man och vill tycker jag aboslut man ska vara hemma, första tiden är speciell och vara så kort . 

  • nernu

    Jag hade lite komplikationer så jag kunde inte göra så mycket själv och några dagar åts upp bara av att ligga inne under förlossningen. i vårt fall blev det så att han var hemma ett par veckor och sedan fick jag hjälp av min mamma lite efter det. Många tar ju typ en vecka på heltid och sedan jobbar de halvtid i två veckor för att dra ut lite på det. Vet också många som passar på att vara hemma tillsammans lite längre i början. Det är väldigt mysigt att vänja sig vid allt nytt tillsammans och det blir inte lika slitigt för alla heller. Så kan man så tycker jag absolut att man ska passa på. Pappan vill väl också njuta av den där första tiden som aldrig kommer igen. 

  • Gasellen87

    Som de ovan har skrivit så är det ju olika för olika familjer. 


    När vi fick första så var jag själv från dag 1, sambon hade precis bytt jobb och tyckte det kändes dumt att börja med att vara ledig. Hon föddes lördagkväll och söndagkväll åkte han hem. Hämtade oss sedan måndag kväll och sen jobbade han som vanligt. Gick ändå bra, allt tog tid och var lite omständigt i början men sen gick de på rutin. 


    Med andra barnet var han hemma 6 veckor eftersom det inföll med hans semester. Sen jobbade han ca 1 månad innan han skadade sig på jobbet och var sedan sjukskriven i 2 månader ( dock inte till så stor hjälp hemma då eftersom han skadat handen.) 

    Med tredje tog han 10 dagar plus 3 dagar. allt flöt på kanon, rutiner satt typ direkt och väldigt snäll bebis. 


    Nu med nr 4 är tanken att han ska vara hemma 6 veckor, alltså 10 dagar och sen ta föräldraledigt på barn 3 i 4 veckor. tror det kommer bli toppen eftersom vi har två skolbarn och en 2 åring. Kommer ge mig möjlighet att återhämta mig bättre. 

  • Anotherone
    Räkan77 skrev 2022-01-26 11:32:00 följande:

    Hur flexibel är hans jobb? För de flesta så tror jag att det skulle vara bäst att ta ut halva semesterdagar under en tvåveckors period. Då får pappan mycket tid till bebisen och kan även avlasta mamman. Men om mamman tex blir akutsnittad så kanske det är bättre att pappan tar ut en veckas semester på heltid.

    Oavsett så tycket jag pappan ska ta ut semester i början, han kommer garanterat vilja vara med sitt barn så mycket som möjligt i början. 


    Halva dagar är en bra ide. Men just halva semesterdagar har man inte rätt att ta ut enligt lag så det kräver bra kollektivavtal eller en väldigt generös arbetsgivare om man ska tillåtas lägga frånvaro på det sättet.
  • Anonvm

    10 dagarna, sen sattes oket tillbaks på axlarna o man skickades ner i gruvan igen för att sköta försörjningen.

Svar på tråden Hur länge stannade er partner hemma med er efter förlossningen?