Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Magnetröntgen/klaustrofobi

Jag gjorde en magnetröntgen senast igår. Gör det var tredje månad för att kolla mig för cancer - återfall. 

Jag kan absolut förstå att man får lite panik när hjälmen sätts på. Har de på ditt ställe möjlighet att sätta en sån spegel ovanför där de visar bilder? 

Jag brukar be om att få lyssna på exempelvis P1 i lurarna. 

Igår skulle de göra huvudet sist och satte på hjälmen på slutet och det tog 7 minuter att ta bilder av huvudet på mig. Jag frågade nämligen hur lång tid det skulle ta. 

Det positiva när de bara tar bilder av huvudet är att man inte behöver åka hela vägen in i tunneln, utan större delen av kroppen ligger utanför. På så sätt skulle man ju kunna trassla sig ut ur tunneln. Du har förstås också din "nödknapp" som du kan trycka på. Jag brukar också be dem att prata med mig då och då så att jag vet var de är någonstans i processen. 

Igår blundade och rabblade jag lite olika namn, exempelvis på mina kollegor osv för att distrahera mig. Jag tror att distraktion är det lättaste sättet att avleda tankarna. Hitta något du ska göra, t ex alla multiplikationstabeller osv så har du något att fokusera på. 

Det kommer gå bra!!! 

• Mrs Moneybags
    Sunshine888 skrev 2022-01-27 17:31:55 följande:

Tack för era svar.:)
    Jag ska till sabbats berg där de har en öppen tunnel så det känns på något sätt bättre att det inte är långa trånga tunneln runt mig.
    Det är just hjälmen som tar stopp för mig,att jag tänker man sitter fast helt och inte skulle kunna åla sig ut ur den neråt.
    Men det går kanske göra det, även om jag tänker att det ska jag ju inte göra och förstör undersökningen då.
    Men det är nog just att det hjälper mig psykiskt veta att det går. 

Denna gång har jag fått sagt ska prova lugnande och ha en anhörig med bara för känna mig bättre.
    Hoppas att det ska hjälpa mig klara.:)
    De sa ska ta ungefär 25 min för mig.

Det kommer gå jättebra!! Lycka till.
Svar på tråden Magnetröntgen/klaustrofobi