Inlägg från: Vixens |Visa alla inlägg
  • Vixens

    IVF 2022

    Hej!

    Jag och min sambo står också i kö för IVF i Malmö!
    Vi blev placerade i kö i början av November förra året :). Nu är det bara att vänta på att få kallelse till sprutskolan. Vart i processen är ni någonstans? 

  • Vixens
    Saramaddi skrev 2022-01-28 11:02:21 följande:

    @vixens



    Hej,
    kul att ni svarade! :)

    början av november?.. åh nej dröjer det så länge.
    har ni inte blivit kallade till planeringsmöte heller?
    tänker att covid påverkar köerna en hel del.

    det är verkligen en dryg väntan när man vet att processen också tar sin tid

    @saramaddi
    Vi har gjort alla tester och prover och sånt, började med det 2019 men sen blev det ett uppehåll i processen från vår sida pga jobb mm, sen pandemin. Nu när vi återupptog det hela i höstas så behövde vi komplettera med några nya prover. Men den 10/11 blev vi placerade i kö till planeringssamtal/sprutskola, i brevet stod det att vårdgarantin gäller så vi borde bli kallade inom 90 dagar från det datumet :)
    Nu när det närmar sig så blir det svårare och svårare att vänta Drömmer

    Jag gjorde cellprov i förra veckan och passade på att fråga om väntetiden, enligt min gynekolog så ska den inte ha blivit påverkad av pandemin än så det är bara att hålla tummarna att det fortsätter så.

    Just nu går vi bara och kollar brevlådan efter en kallelse, haha! 

    Vart i processen är ni någonstans? Har ni fått lämna provsvar mm för att få starta ivf?
  • Vixens
    Saramaddi skrev 2022-01-29 10:38:13 följande:

    @vixens 
    jag förstår, men då borde ni kallas inom 14 dar ca för att falla inom vårdgarantin? oh, så spännande!
    vi gjorde utredning i somras/höstas som visade att min sambos friska simmare endast var 1%. för min del såg allt bra ut. jag är 33 år så var lite smått orolig att det kanske kunde handla om mig (om det nu ska finnas en förklaring så är det bättre det handlar om simmarna än äggen för att ha en chans) tänkte jag. 


    vi hade försökt i 1,5 år innan vi påbörjade utredning, känns lite overkligt nu att man gått igenom den tiden. det var ju lätt det värsta, mensen varje månad, symptom man inbillade sig osv för att bli sååå besviken och paff varje gång.

    jag gjorde cellprov i somras så hoppas jag inte behöver ta ett nytt för då kan jag lika gärna göra det nu medan jag väntar?

    jag har gått och kollat brevlådan hela tiden men med tanke på att ni fick remiss skickad 1,5 månad före oss så kan jag ju lugna mig med brevlådan just nu :(

    bor ni i Malmö?


    Då är vi i samma båt, här är det också min man som har dåliga simmare. Vilket som du säger är bättre än tvärt om :) jag är 31 och verkar ha bra äggreserv så jag hoppas det ska gå nu med ivf, eftersom det inte tagit sig naturligt än. Vi har försökt lite till och från sen 2018, och gått igenom varje månad när man hoppats och känt efter men ändå har mensen kommit hela tiden.. Snart är det förhoppningsvis över med det ;)

    Mitt cellprov var gammalt så fick göra ett nytt och då visade det sig att det fanns små förändringar och det var därför jag fick göra ett cellprov till nu sex månader senare. Så om dina prover sett bra ut borde du inte behöva göra ett till :)

    Vi bor i Helsingborg, men det är skönt att det går snabbt att köra ner till Malmö! Har förstått att andra har flera timmar i resväg varje gång.

    Ja, jag har också hängt över brevlådan... Men det borde närma sig en kallelse nu och man får tänka på att tiden går ganska fort ändå. Lika bra att förbereda sig inför själva ivf processen, där lär också bli en hel del väntande mellan sprutor, äggplock, återföring och sen den värsta - om man lyckas eller inte...

    Men det känns så otroligt skönt att vi snart får starta! Hoppas ni blir kallade snart, det stod ju Inom 90 dagar så man kan ju hoppas det går snabbare!

    Har ni berättat för era familjer, vänner eller kollegor att ni ska göra ivf? 
  • Vixens
    Saramaddi skrev 2022-02-03 19:53:14 följande:

    Ursäkta sent svar men vad spännande att läsa! 
    Jag kommer från Helsingborg men flyttade förra vården till Hofterup, Löddeköpinge.


    Har ni fått något i brevlådan än? :)))


    Vi har berättat för familj och några få vänner men inte på jobbet ännu. Har ni?

    För mig går det i vågor, ena dagen peppad och ser det som en fin resa och nästa känns det bara så jobbigt och långt borta med allt man måste gå igenom. Samtidigt är det ju bara detta man vill och ska :)


    Hej :)

    Ja!! Nu har vi fått det! Ska dit på måndag redan, så det var ju värt väntan :D så får vi se vad som händer efter det.

    Familjen vet om det hos oss, sen en nära vän till mig som också gått igenom IVF. På jobbet vet min närmsta chef och chefen ovanför, mest för att jag inom kort förhoppningsvis kommer behöva göra små utflykter under arbetstid :)

    Dom 3 månaderna kommer gå fort för er, nu är det väl bara 1 månad kvar innan ert brev trillar ner i postlådan? Så håll ut :) 
  • Vixens
    Saramaddi skrev 2022-02-12 10:46:14 följande:
    Yay :))) så då blev det ganska exakt 3 månader ni fick vänta då. Vad spännande att få veta hur ett första besök ser ut.

    Ja dryg en månad ska det vara kvar nu. Före 20/3 ska vi ha hört av dom hoppas jag iallafall.

    Undrar också hur dom baserar ett långt eller kort protokoll. Jag kan nästan ingenting om ivf haha.. bara läst ytterst lite annars är jag helt ny på det här.
    Nu har vi äntligen varit på vårt första möte. Det var inte så mycket mer än en genomgång av provresultaten  och en gynundersökning. Vi fick veta att vi kommer få gå det korta protokollet eftersom min ägglossning och cykel är normal/regelbunden. Tror dom använder det långa protokollet ifall man är oregelbunden eller har problem med ägglossningen osv.

    Tyvärr fick vi inte någon genomgång av sprutorna utan vi ska få en ny kallelse för det. Jag frågade läkaren ang. väntetider och han menade att vi borde kunna göra ETT försök innan sommaren. Lite besviken då jag trodde att vi skulle få börja tidigare, nu när vi redan väntat i 3 månader.. Det är väl bara att bita ihop och vara glad över att det är på gång. Men känns så tråkigt att behöva vänta ännu längre!

    Får tänka på det positiva att jag hade många äggblåsor och allt såg fint ut, även min mans resultat såg bättre ut denna gång. :)

    Har du kollat på 1177 /min journal/anteckningar? Där kan ni ev. se vilket datum ni placerades i kö. Vi fick brevet hemskickat 20 dagar senare än det att vi faktiskt blivit placerade i kö, så när jag kollade på 1177 var det en positiv överraskning :)
    Ett litet tips bara ifall ni inte tittat där än. 
  • Vixens
    Saramaddi skrev 2022-02-15 19:42:06 följande:
    Hej!

    Vad roligt att höra! :)

    härligt med det korta protokollet men jag förstår vad du menar om att få vänta ännu längre än vad man redan gjort.. Ett försök före sommaren för eran del och då känns det nog inte som om det blir före sommaren för oss :( Jag trodde ändå det skulle gå ganska fort efter planeringsmötet.

    Men oavsett väldigt roligt att ni på något vis satt igång! :)

    Fick din man lämna prov även denna gång menar du eftersom det var bättre denna gången?

    Det låter som om vi har liknande historia då jag också har regelbunden mens/ägglossning så jag hoppas på korta protokollet även för oss då kanske :)

    Ah, jag har kollat på 1177 och vår remiss inkom 20/12. Men då kom er 20 dagar före det datum i oktober du nämnde (minns inte exakt nu vilken dag du sa)?

    Fasen, då fick ni vänta 3,5 månad då på kallelsen om jag fattat dig rätt? 
    Vi började ju med detta 2019 först och lämnade alla prover då, sen la vi det på is för vi skulle sluta röka mm. + jobbyte + pandemi. Så till denna gång fick vi göra nya prover eftersom tidigare var 2 år gamla.

    Vi fick vår remiss på posten med datum 30/11, men när jag kollade på 1177 så var den skickad redan den 10/11, så vi fick ju vänta kortare än vad vi trott först. Det blev ganska exakt 3 månader eftersom vi fick tid den 14/2. Trodde vi skulle behöva vänta till slutet av februari/början på mars. 

    Igår kom även tid för spruthantering, så det gick mycket snabbare än vad vi räknat med, vi ska dit om en vecka exakt :D

    Jag håller tummarna att vi kan meddela menstruationstart redan denna månad!! Ska ha mens några dagar efter att vi har varit där, men sen är det säker kötid för att starta behandlingen också, men vi hoppas! 

    Tänk så härligt om vi får börja driket! Haha :) 
    Jag tänkte jag ska höra med dom redan på mötet om det finns någon plats för oss att starta eftersom jag vet när mensen kommer, då kanske vi kan boka upp i förväg. 

    Underbart att vi är på väg iaf! :D

    Ja om du också är regelbunden utan konstigheter så lär det bli det korta protokollet för er också :) hoppas ni får er kallelse snart med!! 
  • Vixens
    EMI91 skrev 2022-02-16 21:17:18 följande:

    Tackar!

    Ja det tog tid. De flyttade till nya lokaler under hösten och det innebar att de inte tog emot patienter då.

    Jag personalen har varit fantastiska, speciellt sjuksköterskorna. Jag är väldigt spruträdd och tyckt det var varit jättejobbigt med alla sprutor. Dessutom smärtan är inte rolig..... Men det är höst individuellt hur man reagerar på innehållet.

    Vi har kommit rätt långt. Igår hade vi äggplock och väntar på att återföra om några dagar ???? 


    Hej EMI91 och välkommen :)

    Vad kul att ni är igång! Vi får hålla tummarna att allt går bra för er. Hur många ägg fick dom ut vid äggplocket? 

    Jag tänkte passa på att fråga dig hur många gånger ni fick meddela menstruationstart innan ni fick sätta igång med behandlingen? :) 
  • Vixens
    EMI91 skrev 2022-02-17 09:32:11 följande:
    Hej och tack!

    Ja, det är så spännande :) Vi fick ut 11 ägg. Nu väntar vi på att höra hur det går och väntar på återföringen. Varken jag eller min partner har "något fel" och vi har fått diagnosen oförklarligt barnlöshet dessvärre. Så är rätt orolig att ivf inte heller kommer hjälpa... 

    Vi var på vårt informationsmöte i september och började anmäla från oktober och blev nekade alla gånger framt ill februari. Vi hade dock otur som hamna mitt i deras lokalbyte period så det drog ut på tiden :(  I normala fall är det ca 3 månaders kö sa dem till oss!

    Hur långt har ni kommit i processen? 
    Tack och jag håller tummarna för er!
    11 ägg är ju bra, hoppas flera av dom befruktas och utvecklas som dom ska :) då är det väl rätt snart som ni ska få tillbaka ett ägg också ju, spännande!

    Vi har också fått samma diagnos som er, men jag tror ändå att med lite hjälp på traven så ska det gå! Vi har försökt i ca 4 år totalt sett, men lite till och från under den tiden. Det har ju gått så mycket upp och ner med alla känslor så ibland har vi bara lagt det på is ett par månader. 

    Vi var på informationsmöte i måndags och på torsdag har vi tid för spruthantering. Tänker att vi ska hämta ut recepten samma dag då också. För dom håller väl i kylen ett tag va? 

    Okej, ja då förstår jag att det dragit ut lite extra på tiden för er, men skönt att ni är igång nu iaf! Jag hoppas att vi också får sätta igång snart. Det enda läkaren sa till oss var att vi kan få göra ett försök innan sommaren, men man kan ju hoppas att det går snabbare än så! Annars så är det ju bra att veta att det rör sig om ca 3 månader, det är ju skönt att ha en ungefärlig väntetid.

    När ska dom höra av sig till er ang återförande? :) 
  • Vixens
    EMI91 skrev 2022-02-17 13:13:53 följande:
    5 st är det just nu fick jag veta. De kommer kontakta oss när det är dags för återföring. Idag är det dag 2 och jag har inte hört något, får se om det blir imorgon dag 3 eller söndag dag 5. Jag hoppas att det blir söndag. Om jag har förstått det rätt så är dag 5 det bästa. 

    Så bra! Då har ni kommit rätt långt på vägen. När beräknas din mens komma? 

    Har du fått reda på vilka sprutor du ska ta? På apoteket kommer de berätta vilka sprutor som ska vara i kylen och vilka ni kan ha i rumstemperatur :) 

    Jag kan tipsa om att köpa Emla kräm till sprutorna, så slipper du tänka på själva sticket iaf. Jag körde på menopur och fyrmadel samt ovitrelle(tror alla har ovitrelle som sista spruta).
    Åh vad spännande! Hoppas all 5 vidareutvecklas så får ni nått till frysen med ;) Jag har också hört att 5 dagars är bättre, så hoppas ni får tillbaka ett sånt!

    Jag ska ha mens redan på lördagen samma vecka som vi ska på sprutmötet, vore ju drömmigt om vi fick sätta igång redan då!

    Jag har inte fått veta vilka sprutor jag ska ta än, bara att det kommer vara en låg dos då läkaren är lite orolig att jag ska bli överstimmulerad.

    Emla krämen, det är nån bedövningskräm va? Har en annan vän som också rekommenderade någon form av bedövning till sprutorna. 

    Hur har du upplevt det med sprutor och hormoner och det här? Såg att du var spruträdd, stackare! Men har du upplevt några biverkningar eller så? 
  • Vixens
    EMI91 skrev 2022-02-17 15:12:41 följande:
    Tack, åhh det hoppas jag med!

    Håller tummarna att ni får köra igång direkt! 

    Ja, jag började också på en låg dos av menopur och sedan höjdes den lite efter första ultraljudet. Får jag fråga vilket AMH värde du har? Du ska kunna se det på 1177 om du kollar igenom dina provsvar.

    Ja precis, Elma är bedövingskräm. Jätteskönt att slippa tänka på sticket. För mig gjorde själva innehållet ont, menopur bärnde som f*n medan jag injekserade och fyrmaldelen gjorde så sjukt ont när sprutan väl var klar och ute. Men alla reagerar olika så hoppas det är lättare för dig!  Men det är nog bra att vara inställd att det inte är en dans på rosor. Jag mådde faktiskt rätt bra under sprutdagarna, inte alls så hormonell som många andra och hade inte ont I tjejmagen heller. Vet många som har ont i magen när det närmar sig äggplocket men för mig var det som vanligt. :) nu efter äggplocket mår jag också bra! 
    Jag kommer nog också köpa emla krämen, för säkerhets skull. Man ser ju inte jättemycket fram emot själva sprutorna men det är ju helt klart värt det i slutändan om man lyckas :D

    Skönt att du inte fick så mycket besvär av biverkningarna, det verkar vara så olika med det från person till person. Jag känner ju redan av min ägglossning rätt kraftigt i vanliga fall, brukar få typ en hugga de mensvärk typ, så jag är lite nojig över hur det kommer kännas när fler ägg ska växa och mogna samtidigt. Men det är bara att stå ut och tänka på resultatet :)

    Mitt amh värde är 23pmol/l, vad har du?

    Har ni fått någon uppdatering om återföring än? :) 
Svar på tråden IVF 2022