• isoldelively

    NIPT via regionen efter KUB - få veta kön?

    Ni som gjorrt NIPT via regionen efter KUB, fick ni veta kön? Hur fick ni beskedet? Kan man se det på 1177?

    Gjorde mitt direkt på plats igår pga sämre resultat på kub. Hon sa att jag får ett brev inom 2 veckor men står könet där i då? Skulle något avvika ringer de.

  • Svar på tråden NIPT via regionen efter KUB - få veta kön?
  • Anotherone

    Det behöver du fråga din barnmorska eller den enhet som analyserar provet. 
    I vissa regioner presenterar man resultatet i sin helhet och där ses ju könet.
    I andra regioner vet jag att man bara kollar att barnet har en korrekt uppsättning könsceller men inte vilket kön barnet har.

  • isoldelively
    Anotherone skrev 2022-01-27 14:07:36 följande:

    Det behöver du fråga din barnmorska eller den enhet som analyserar provet. 
    I vissa regioner presenterar man resultatet i sin helhet och där ses ju könet.
    I andra regioner vet jag att man bara kollar att barnet har en korrekt uppsättning könsceller men inte vilket kön barnet har.


    Tack för ditt svar.
    Jag tillhör region Värmland, hon som gjorde ultraljudet sa bara att provet skickas till lab i sthlm och mer info fick jag inte tyvärr...
  • Anotherone
    isoldelively skrev 2022-01-27 14:10:27 följande:
    Tack för ditt svar.
    Jag tillhör region Värmland, hon som gjorde ultraljudet sa bara att provet skickas till lab i sthlm och mer info fick jag inte tyvärr...
    Ok. Men du kanske kan ringa till enheten där du lämnade provet och ställa frågan?
  • isoldelively
    Anotherone skrev 2022-01-27 15:14:06 följande:
    Ok. Men du kanske kan ringa till enheten där du lämnade provet och ställa frågan?
    Jag har smsat min barnmorska för att se om hon kan svara mig ang detta.
  • Räkmacka

    Jag fick svar efter ca 8-9 dagar. 


    gick in på karolinska hemsidan och där står svar på nipt samt länk till könet på barnet. 

  • isoldelively
    Räkmacka skrev 2022-01-27 23:34:56 följande:

    Jag fick svar efter ca 8-9 dagar. 


    gick in på karolinska hemsidan och där står svar på nipt samt länk till könet på barnet. 


    Får jag fråga vilken region du tillhör? :) Undrar om Region Värmland skickar sina prov för analys dit, jag kan logga in på sidan för provsvar iallafall men den är (av förklarliga skäl) tom eftersom det bara gått 2 arbetsdagar sedan jag lämnade prov.
  • Lilith81

     Pappret med resultatet kom med posten här, men könet stod inte.
    Man fick ringa ett telefonnummer för att få reda på könet, om man ville veta det.
    Västra götaland. 

  • Räkmacka

    Jag bor i Kronoberg. Minna Prov skickades som sagt till karolinska och jag kunde ta del av Svaret visa deras hemsida. där finns länk som man går vidare på om man vill veta kön 

Svar på tråden NIPT via regionen efter KUB - få veta kön?