• Anonym (Mvc is hell)

Hatar att gå till barnmorskan

Väntar mitt tredje barn och även denna gång är det ett helvete att besöka barnmorskan. Jag har vad de klassar som en högriskgraviditet, alla mina graviditeter har varit det men de har gått hur lätt och smärtfritt som helst. Problemet är att det blir besök var och varannan vecka vilket driver mig till vansinne. De är så fruktansvärt otrevliga sekunden man inte lyder deras önskemål fullt ut.

Vid förra tillfället sa undersköterskan rakt ut att hon undrar om jag bryr mig om mina barn överhuvudtaget, på grund av att jag ombokat besöket en gång då ett möte på jobbet helt enkelt behövde prioriteras (det rörde sig om två dagar). De tillåter mig inte att vara delaktig i min vård utan kör över mig konstant. Är jag verkligen den enda som hatar mvc? De känns mer som en sekt än sjukvård

• Svar på tråden Hatar att gå till barnmorskan
  • Anonym (Byt)

Byt då. Eller prata med chefen. Jag hade inte funnit mig i det där. När jag väntade första barnet ställde läkaren på specen till det för mig. Jag bytte till en spec. 8 mil bort när jag väntade andra barnet. Bemötandet och hela inställningen var helt annorlunda.

• Anonym (X)

Vad är det för önskemål de har då?

• Anonym (Mvc is hell)

Anonym (byt) - Jag har försökt att byta en gång, kontaktade ett par mottagningar i grannkommunerna men fick svaret att de var så överbelastade att de inte kunde ta emot fler just nu. Det är visserligen fritt vårdval, samtidigt kan jag förstå att det är lite speciellt för vården just nu 

Anonym (X) - Det kan röra sig om små saker, som att järnförrådet var lågt, barnmorskan ville jag skulle äta Duroferon men jag föredrar Niferex pga biverkningar, då håller hon ett evigt tal om hur jag skadar mig själv och barnet (trots att min järnvägen var 144). Eller som att jag fyllde i psykisk ohälsa i min Hälsodeklaration där de frågade om man har eller har haft, sa att jag haft depressioner som ung men har jobbat mig stark med hjälp av vården och mår riktigt bra idag. Barnmorskan sa rakt ut att hon inte riktigt trodde mig. Det är såna saker, fördomar helt enkelt. 

• Anonym (X)

Om du inte kan byta tycker jag du ska försöka säga hur du uppfattar det, alternativt meddela att du kommer prata med chef. Detr låter inte som OK bemötande.

• Anonym (Maria)

Det var ju det tristaste med att vara gravid att gå till BM. Hade samma dessutom med mina 3. Borde ha bytt men de tyckte det var så smidigt att vi kände ju till varandra nu...
    Hade 3 helt nästan komplikationsfria grav och var lyckligast i världen, men när man gick därifrån var man orolig och sur ett tag. Hon kommenterade i slutet av sista grav vid vägning att du hinner gå upp många kilon fortfarande. Är rätt lång och smal och 10 gravkilon syntes inte. Mer än magen förstås. Precis som att hon var sur för att jag inte blev en riktig rundis. Hon letade verkligen fel. Hittade inga och det gjorde väl henne sur. 
    Viftade bort annat som var viktigt som ingenting, trots att jag faktiskt blev sjuk i andra halvan på tredje grav med superhögt blodtryck och synproblem. Så fick söka själv till vanliga sjukvården för läkemedelsbehandling. Nä fy det var en trist kärring rent ut sagt. 

• Anonym (Byt)
    Anonym (Mvc is hell) skrev 2022-01-27 17:26:47 följande:
    Anonym (byt) - Jag har försökt att byta en gång, kontaktade ett par mottagningar i grannkommunerna men fick svaret att de var så överbelastade att de inte kunde ta emot fler just nu. Det är visserligen fritt vårdval, samtidigt kan jag förstå att det är lite speciellt för vården just nu 

Anonym (X) - Det kan röra sig om små saker, som att järnförrådet var lågt, barnmorskan ville jag skulle äta Duroferon men jag föredrar Niferex pga biverkningar, då håller hon ett evigt tal om hur jag skadar mig själv och barnet (trots att min järnvägen var 144). Eller som att jag fyllde i psykisk ohälsa i min Hälsodeklaration där de frågade om man har eller har haft, sa att jag haft depressioner som ung men har jobbat mig stark med hjälp av vården och mår riktigt bra idag. Barnmorskan sa rakt ut att hon inte riktigt trodde mig. Det är såna saker, fördomar helt enkelt. 
    Det där anser jag rent tjänstefel och du bör ta upp det med chefen. Det kvittar vilken sorts järnpiller man äter. Jag tålde inte de vanliga och då tipsade min b.m om Sideral. Mvc är frivilligt och man är i en utsatt sits och då ska man baske mig bli korrekt bemött.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Mvc is hell) skrev 2022-01-27 17:26:47 följande:

Men vilken idiot..! Bor du i en jätteliten kommun? Jag har jättebra kontakt med min och hade det med min förra också men bor och har bott i stora städer där det är lätt att byta. Jag hade också hatat att gå till henne som du går till! Dom måste ju lyssna på kvinnan!
  • Anonym (A)
    Anonym (Byt) skrev 2022-01-27 17:09:39 följande:
    Byt då. Eller prata med chefen. Jag hade inte funnit mig i det där. När jag väntade första barnet ställde läkaren på specen till det för mig. Jag bytte till en spec. 8 mil bort när jag väntade andra barnet. Bemötandet och hela inställningen var helt annorlunda.
    Håller med
  • EpicF

Det är helt frivilligt att gå på mvc. Så om du inte vill så gå inte. Svårare än så är det inte.

Svar på tråden Hatar att gå till barnmorskan