Inlägg från: nernu |Visa alla inlägg
  • nernu

Epidural

Ni som har tagit epidural. Hur mycket smärta tog den bort egentligen? Jag tog det under förra förlossningen och tyckte inte att det blev någon större skillnad. När jag sedan har läst och sett att kvinnor kan sova och äta när de fått den så tänker jag att den kan inte ha haft någon effekt alls på mig. Jag kunde inte göra annat än att ligga helt stilla och fokusera på att ta varje värk med hjälp av tens och lustgas. så nu undrar jag helt enkelt om ni som tagit den har fått sådär jättebra effekt. 

• Svar på tråden Epidural
  • nernu
    fjanten skrev 2022-01-28 10:56:33 följande:

Med första barnet tog den inte, så den hjälpte inte alls. Med andra barnet tog den, då kände jag inte ett smack förrän det var dags att krysta. Kände inte krystvärkarna i sig heller, bara ett tryck nedåt ungefär. Kände inte att hon kom ut direkt. Med tredje barnet tog inte EDA:n igen, trots att narkosläkaren försökte sätta på samma plats som när jag födde andra barnet. Fungerade inte alls. Med fjärde barnet gick det inte heller alls.

Så lustgasen var min bästis, snarare än EDA:n. Men jag kan intyga att den är fenomenal NÄR den fungerar.

Det bekräftar ändå min teori om att den inte tog. Jag har liksom undrat lite om det var jag som hade felaktiga förväntningar och att man kanske ska ha så ont även när den funkar.
  • nernu
    Anonym (Elin79) skrev 2022-01-28 12:14:56 följande:

För mig har den funkat så som det är tänkt, som jag förstått det.
    Den har tagit bort "smärtan" men inte trycket nedåt.
    Den här vågen av smärta som börjat i ländryggen och tagit sig runt om magen och pressat nedåt ljumskarna så att man får lust att hålla andan och bara försvinna iväg nånstans - den smärtan har jag inte känt.
    Har kunnat sitta upp och inte bry mig om i vilken ställning jag behövt vara för att "ta värkarna". Kunnat dricka, kunnat sova några timmar och sen fått påfyllning.
    Så jag skulle absolut prova igen om jag var du och hamnade i det läget igen. Det kan ju bara bli bättre!?

Ja jag har ju tänkt att det där hjälper ändå inte så det kan jag lika gärna strunta i. Men förstår att det handlade mer om att det inte tog just då än att det inte tar så mycket på någon. 
  • nernu
    fjanten skrev 2022-01-28 15:17:35 följande:
    Om det blir aktuellt igen, påtala att den inte tog som den skulle förra gången, så kan de prova sätta EDA:n på en annan plats.
    Bra tips!
Svar på tråden Epidural