Varför skaffa många barn?
Jag och min fru har nu suttit och samtalet under kvällen med familjer som väljer att skapa många barn.
Vi kan verkligen inte begripa hur det plötsligt bara kan bli 5-10 barn i flera familjer. Ofta familjer med dålig inkomst och sedan ett resonemang att barn behöver bara kärlek.
Jag och min fru har tidigare pratat om att eventuellt ha ett tredje barn. Men vi inser ju att de barnen vi redan har kommer att ta tid. Exempelvis läxläsning tar tar.
Det handlar egentligen inte om materiella saker utan mer praktiskt.
Om man har sex-åtta barn och har en mindre bostad. Vi tycker det är viktigt att barnen får tid till vila. Det betyder ju att delar man syskon med 2-3 andra så blir det inte lugn och ro.
Vill man som barn gå undan för att läsa en bok eller bara ha möjligheten att fråga oss föräldrar om att vi ska läsa en bok så kommer ju inte tiden finnas för 8 barn.
Sedan är det ju en annan sak om man är ekonomiskt oberoende och kan ha personal hemma till städning, tvättning, matlagning och så vidare.
Men hur kan man skapa så många barn till världen utan att inte ens själv kunna försörja sig med ett lönearbete?
Man pratar ofta om trångboddhet. I min värld är det mer gamla studiekamrater som under studietiden fick två barn tillsammans med sin fru när dom bodde på 40 kvadrat.
Men dom hade ju någon form av mål. För direkt efter studietiden kunde dom tillsammans få en inkomst på 80 tusen i månaden. Efter det köpte dom en bostad som va rymlig.