• Anonym (Marcus)

Varför skaffa många barn?

Jag och min fru har nu suttit och samtalet under kvällen med familjer som väljer att skapa många barn.

Vi kan verkligen inte begripa hur det plötsligt bara kan bli 5-10 barn i flera familjer. Ofta familjer med dålig inkomst och sedan ett resonemang att barn behöver bara kärlek. 

Jag och min fru har tidigare pratat om att eventuellt ha ett tredje barn. Men vi inser ju att de barnen vi redan har kommer att ta tid. Exempelvis läxläsning tar tar. 

Det handlar egentligen inte om materiella saker utan mer praktiskt. 

Om man har sex-åtta barn och har en mindre bostad. Vi tycker det är viktigt att barnen får tid till vila. Det betyder ju att delar man syskon med 2-3 andra så blir det inte lugn och ro. 

Vill man som barn gå undan för att läsa en bok eller bara ha möjligheten att fråga oss föräldrar om att vi ska läsa en bok så kommer ju inte tiden finnas för 8 barn. 

Sedan är det ju en annan sak om man är ekonomiskt oberoende och kan ha personal hemma till städning, tvättning, matlagning och så vidare. 

Men hur kan man skapa så många barn till världen utan att inte ens själv kunna försörja sig med ett lönearbete? 

Man pratar ofta om trångboddhet. I min värld är det mer gamla studiekamrater som under studietiden fick två barn tillsammans med sin fru när dom bodde på 40 kvadrat. 

Men dom hade ju någon form av mål. För direkt efter studietiden kunde dom tillsammans få en inkomst på 80 tusen i månaden. Efter det köpte dom en bostad som va rymlig. 

• Svar på tråden Varför skaffa många barn?
  • Fjäril kär

Rekommenderar att se serien Familjen annorlunda som gått i tv 4. Där får ni svar på dessa frågor. Mirka som har 14 barn berättade en gång att med så många barn blir det ingen skillnad om dom får ett eller två till. När man lärt sig rodda med 4-5 barn och fått in tydliga rutiner och fasta vanor blir följande barn ganska enkla att få in i snurren då dom ju liksom föds in i disciplin och regler.
    Och så handlar ju allt om vilja. Vill jag ha ett barn till så löser jag problemet och gör plats för en till eller två till. Oftast avstår ju folk från en till för att man inte vill kompromissa med sig själv och sin bekvämlighet. Det är ju rätt skönt att slippa byta bil och slippa dela utrymme med nån till och slippa flera blöjor.. Vill jag verkligen ha fler barn är det inte något som hindrar mig, då ser jag bara möjligheterna och varianter på lösning. 

• Anonym (Marcus)
    Fjäril kär skrev 2022-01-28 22:12:44 följande:

Rekommenderar att se serien Familjen annorlunda som gått i tv 4. Där får ni svar på dessa frågor. Mirka som har 14 barn berättade en gång att med så många barn blir det ingen skillnad om dom får ett eller två till. När man lärt sig rodda med 4-5 barn och fått in tydliga rutiner och fasta vanor blir följande barn ganska enkla att få in i snurren då dom ju liksom föds in i disciplin och regler.
    Och så handlar ju allt om vilja. Vill jag ha ett barn till så löser jag problemet och gör plats för en till eller två till. Oftast avstår ju folk från en till för att man inte vill kompromissa med sig själv och sin bekvämlighet. Det är ju rätt skönt att slippa byta bil och slippa dela utrymme med nån till och slippa flera blöjor.. Vill jag verkligen ha fler barn är det inte något som hindrar mig, då ser jag bara möjligheterna och varianter på lösning. 

Dom bor i en mindre stad, hon försörjer inte familjen och det blev nog inte helt fantastiskt att separera. Hur delar man på en familj med så många barn?

Hela hennes identitet bygger på att hon är mamma. Vad försöker man sig på när man blir gammal om man inte haft ett arbete? 
  • Anonym (Finne)

Hon har 13 barn och kämpar på.Hon har annat i sitt liv ochså.Vissa vill helt enkelt skaffa många barn,egen vilja.Och mycket jobb.

• Anonym (Blenda Tupp Mjölson)

Man skaffar flera barn för att man inte ser något problem i att barnen från början får lära sig respekt, hänsyn, dela med sig, vänta på sin tur och att hjälpa till. Jag har svårt att förstå folk som förfäras över att två eller fler syskon hjälper varandra att borsta tänderna, plocka disk och följs till skolan. Samma folk som samtidigt hävdar att man skaffat syskon för att de ska kunna ha varandra... Sverige är dessutom det land som nästan har störst kvadratmeter att bo på per person i världen (USA leder) vilket gör att vi är ganska bortskämda med att alla ska ha egna rum och gott om plats. I England är genomsnittliga ytan att bo på för en familj ca 70 kvadrat, i Sverige är det 112 kvadrat (om jag minns rätt från programmet Grand Designs) 

• Fjäril kär
    Anonym (Marcus) skrev 2022-01-28 22:18:39 följande:
    Dom bor i en mindre stad, hon försörjer inte familjen och det blev nog inte helt fantastiskt att separera. Hur delar man på en familj med så många barn?

Hela hennes identitet bygger på att hon är mamma. Vad försöker man sig på när man blir gammal om man inte haft ett arbete? 
    Hon försörjer familjen. Efter skilsmässan såg hon till att skaffa inkomst. 
  • Anonym (Fanny)

Låter inte klokt att skaffa så många barn. Jag tror föräldrarna har någon slags känsla av tomrum som gör att de behöver fyll på med barn i sitt hus. För mig räcker det med två. 

• Kvinna1989

Kan inte svara på din fråga. Har själv en bebis på 4 månader, vet inte om de blir fler eller inte.

Men, kolla in "22 kids and counting" serien eller "The Radfords" på youtube ,där snackar vi många barn ;)

• lövet2

Det var många "om" i din trådstart. De flesta stora familjer jag träffat på har inte haft dålig ekonomi och inte varit trångbodda. Föräldrarna har haft mer tid för sina barn än de flesta fåbarnsföräldrar.

Så varför skaffa många barn? Antagligen av samma skäl som andra föräldrar lägger tid och pengar på det just de brinner för. Någon kanske reser mycket, någon skaffar 5 hundar, någon lägger all sin fritid på fotboll. Så är det vi som helst vill vara med våra barn varje ledig minut och hellre lägger pengarna på dem än på något annat. Då känns det lite fjuttigt med bara 1-2 barn.

• Anonym (Finne)

En annan har 10 barn och verkar inte vara klar än.Lyckliga .

• Anonym (Marcus)
    lövet2 skrev 2022-01-28 22:41:56 följande:

Det var många "om" i din trådstart. De flesta stora familjer jag träffat på har inte haft dålig ekonomi och inte varit trångbodda. Föräldrarna har haft mer tid för sina barn än de flesta fåbarnsföräldrar.

Så varför skaffa många barn? Antagligen av samma skäl som andra föräldrar lägger tid och pengar på det just de brinner för. Någon kanske reser mycket, någon skaffar 5 hundar, någon lägger all sin fritid på fotboll. Så är det vi som helst vill vara med våra barn varje ledig minut och hellre lägger pengarna på dem än på något annat. Då känns det lite fjuttigt med bara 1-2 barn.

Ja men nu pratar vi inte bara om folk man träffar eller som någon tog upp serien familjen annorlunda. Mirkas familj verkar faktiskt trevlig och dom såg ut att ha riktigt kul. 

Men verkligheten för många är trångboddhet, social utslagning, barn som ingen tar hand om och ett livslångt utanförskap. 

Svar på tråden Varför skaffa många barn?