• Anonym (Snipp snapp slapp)

Kostnad vasektomi?

Hur mycket betalade du för din vasektomi och vilken region tillhör du? Vilket år var detta? 

• Svar på tråden Kostnad vasektomi?
  • Anonym (Länge sen)

Var 35 år sedan i Östergötland. Minns inte att jag betalade något alls

• Anonym (Typ 200 kr)

Min man betalade patientavgift som för ett vanligt läkarbesök i vårt grannlän. Hade han gjort det hemma hade det kostat flera tusen. Detta var 4-5 år sedan. 

• Anonym (Snipp snapp slapp)

Tack för svar!

någon i Västernorrland som gjort detta ingrepp nyligen och vet ungefärlig kostnad. Framgår inte av hemsidan och vad jag förstår så kostar det olika beroende på vilken region man tillhör logiskt nog. Tänker att vi betalar ungefär liknande skatt och att vi bör ha ungefär samma sjukvård när vi bor i Sverige. 

• Censur

Min man gjorde i Skåne för några månader sedan, 300 kr betalade han. 

• Anonym (*)
    Anonym (Snipp snapp slapp) skrev 2022-01-29 11:58:30 följande:

Tack för svar!

någon i Västernorrland som gjort detta ingrepp nyligen och vet ungefärlig kostnad. Framgår inte av hemsidan och vad jag förstår så kostar det olika beroende på vilken region man tillhör logiskt nog. Tänker att vi betalar ungefär liknande skatt och att vi bör ha ungefär samma sjukvård när vi bor i Sverige. 

Jag googlade och fick flera träffar som säger att region Västernorrland, sedan två år tillbaka, tar 2500 kr för en sterilisering (oavsett kön). 

Jag håller med om att det är märkligt att vården har så olika villkor i olika regioner. Det gäller inte bara avgifter utan också vilken vård man anses ha rätt att få. Jag har hört om familjer som flyttat för att deras sjuka/funktionshindrade barn blir beviljade mycket mer hjälp i en region än i än annan.
  • Anonym (Typ 200 kr)
    Anonym (Snipp snapp slapp) skrev 2022-01-29 11:58:30 följande:

Tack för svar!

Vad det kostar beror inte på var du bor utan på var du utför ingreppet. Min man åkte tex till grannregionen och fick det nästan gratis. Det står var och en fritt att söka vård i vilken region man vill. 
  • KimLinnefeldt

Landstinget i Stockholm, får många år sen. Minns inte annat än att det var normal patientavgift. 

Korkat att ta mycket betalt. Tänk på alla onödiga aborter de slipper.

Svar på tråden Kostnad vasektomi?