• känslobomb

    Träning första trimestern

    Hej!! 


    jag går snart in i v8. Har senaste året trämat väldigt frekvent, 4-5 dagar i veckan och försökt åstadkomma mål.
    Sen jag blev gravid så har jag däremot knappt orkar gå till gymmet. Jag har ingen energi alls, mår illa och lusten till träning är totalt borta. Detta är ju rätt tråkigt eftersom jag verkligen kämpat med träningen och började bli nöjd med resultatet.
    Nu är jag mest bara svullen.. 
    hur har ni andra gjort som tränat? Har ni märkt av i början att ni tappat det och har ni sedan hittat motivationen sen efter v 12 kanske? 


    ge mig alla tips ni har!! 

  • Svar på tråden Träning första trimestern
  • Jbn

    Exakt så var det för mig. Jag mådde så illa att jag knappt lämnade hemmet på några veckor under första trimetern (jobbade hemifrån pga Corona). 


    Jag lät det vara, det var nog den längsta perioden i mitt liv jag varit helt utan träning eller i princip någon form av motion utöver enstaka kortare promenader. 


    Någonstans efter v 12, när jag blev mindre trött och piggare fick jag åter igen ork och motivation och kunde börja träna igen, vilket höll i sig. Kunde träna nästan som vanligt förutom vissa övningar på gymmet blev ju svåra med mage mot slutet. Ganska stolt var jag när jag sprang milen dagen innan min förlossning satte igång i v 41. Sen tog det några månader innan jag kom igång igen. 

  • känslobomb

    Kan ju tillägga att vi har covid här hemma så har alltså även legat i karantän osv de har ju inte heller bidragit positivt till träningen 

  • känslobomb
    Jbn skrev 2022-01-30 09:43:30 följande:

    Exakt så var det för mig. Jag mådde så illa att jag knappt lämnade hemmet på några veckor under första trimetern (jobbade hemifrån pga Corona). 


    Jag lät det vara, det var nog den längsta perioden i mitt liv jag varit helt utan träning eller i princip någon form av motion utöver enstaka kortare promenader. 


    Någonstans efter v 12, när jag blev mindre trött och piggare fick jag åter igen ork och motivation och kunde börja träna igen, vilket höll i sig. Kunde träna nästan som vanligt förutom vissa övningar på gymmet blev ju svåra med mage mot slutet. Ganska stolt var jag när jag sprang milen dagen innan min förlossning satte igång i v 41. Sen tog det några månader innan jag kom igång igen. 


    Tack för ditt svar! Det ger mig hopp! 


    det var himla grymt av dig måste jag få lov att säga! Imponerande!! 

  • Jbn
    känslobomb skrev 2022-01-30 09:57:53 följande:

    Tack för ditt svar! Det ger mig hopp! 


    det var himla grymt av dig måste jag få lov att säga! Imponerande!! 


    Jag tror du kommer igång, låt det ta den tid det tar, det är rätt påfrestande med en graviditet. 

  • lottizm

    Samma här. Tränat regelbunden 3-5ggr/v i flera år men varit så otroligt trött, orkeslös, svullen och illamående i en månad nu (v.9 nu). Hade covid en vecka på det också. Men har som fler säger, hört många som får tillbaka energin lite längre fram och orkar träna på bra ganska länge, jag hoppas det kan vara så för mig med. när man är van att träna så blir man ju ännu mer frustrerad av att inte orka göra det, brukar kunna känna mig stark och lätt i kroppen men nu är det enbart säl-känsla. 

Svar på tråden Träning första trimestern