• Kvinna1989

Smakprover till bebis?

Hur gammal var er bebis när ni gav smakprover? Vad gav ni? Hur ofta? Ammade ni eller flaskmatade ni?

BVC sa att vi borde/kan ge smakprover från 4 månaders ålder men absolut senast vid 6 månaders. 
    Tjejen är nu ca 4,5 månader och har blivit flask matad sedan ca 3 månaders ålder (om de har betydelse?) 

Hom har haft super känslig mage sedan hon var 14 dagar så är väldigt nervös för smakprover faktiskt... Men hon har plötlsigt börjat äta mer på nätterna så kanske är dags med smakprover ändå..?

BVC rekomenderade först potatis och sedan morot. Man fick absolut inte ge frukt, när jag var bebis var de första jag fick banan men rekomendationerna ändras väl. :)

• Svar på tråden Smakprover till bebis?
  • Anonym (Em)

Med första barnet började vi vid 3,5 månader för att BVC sa att vi skulle göra det. Han fick massa krångel med magen men älskade mat. Ammade tills han var 5 månader. 

med andra barnet tog vi det lugnare, började smått vid 6 månader men det var först vid 8 månader som han började äta riktiga mål med mat. Helammade till 6 mån, sen ytterligare ett halvår. Han fick inga problem med magen. Men han var inte lika förtjust i mat, ett tag fick han varannan sked frukt för då åt han även riktigt mat :D 

Nu är de stora och riktiga storätare som älskar all mat. Skulle jag gå fler barn skulle jag definitivt ta det lugnt med maten i börja, finns ingen anledning att stressa och skynda. 

• Kvinna1989
    Anonym (Em) skrev 2022-01-30 13:43:36 följande:

Med första barnet började vi vid 3,5 månader för att BVC sa att vi skulle göra det. Han fick massa krångel med magen men älskade mat. Ammade tills han var 5 månader. 

med andra barnet tog vi det lugnare, började smått vid 6 månader men det var först vid 8 månader som han började äta riktiga mål med mat. Helammade till 6 mån, sen ytterligare ett halvår. Han fick inga problem med magen. Men han var inte lika förtjust i mat, ett tag fick han varannan sked frukt för då åt han även riktigt mat :D 

Nu är de stora och riktiga storätare som älskar all mat. Skulle jag gå fler barn skulle jag definitivt ta det lugnt med maten i börja, finns ingen anledning att stressa och skynda. 

Jag känner personligen att jag kanske vill vänta lite , sambon (pappan) vill så gärna börja nu med smakprover. :D

Men tex både jag och sambon födda 91 och 89 fick inte smakprover förän 6 månaders ålder. Men de är väll olika i familjer och kanske inte har med när man är född då.
  • Anonym (2 olika)

Barn 1. helammad, delammad, lite ersättning började så smått vid ca 5,5 månad. Allt gick ner med stor glädje, inga problem. Vid 9,5 månad åt han enbart vanlig mat.
    Barn 2: helammad till 6 månader, kolik. Provade lite efter 6 månader, mycket skeptisk, fick ta det väldigt sakta. Åt inte en portion förrän vid 8 månader. Känslig mage länge, delammad flera år

• Kvinna1989
    Anonym (2 olika) skrev 2022-01-30 14:49:18 följande:

Barn 1. helammad, delammad, lite ersättning började så smått vid ca 5,5 månad. Allt gick ner med stor glädje, inga problem. Vid 9,5 månad åt han enbart vanlig mat.
    Barn 2: helammad till 6 månader, kolik. Provade lite efter 6 månader, mycket skeptisk, fick ta det väldigt sakta. Åt inte en portion förrän vid 8 månader. Känslig mage länge, delammad flera år

Min likka hade en kolik period, så kanske vore bättre att vänta då..(?)
  • BuoBä

Rekommendationen är att ge "smaksensationer" från 4 månader, dvs väldigt små mängder av det ni äter. Det ska alltså inte vara några portioner utan bara provsmakning. Det BVC sa om potatis och morot är ganska förlegat, för att säga det snällt... 
    Allt som kan mosas kan barnet få smaka på. Såser, frukt, grönsaker, rotsaker etc. Googla smaksensationer så får du massor med tips.

• Kvinna1989
    BuoBä skrev 2022-01-30 16:33:54 följande:

Rekommendationen är att ge "smaksensationer" från 4 månader, dvs väldigt små mängder av det ni äter. Det ska alltså inte vara några portioner utan bara provsmakning. Det BVC sa om potatis och morot är ganska förlegat, för att säga det snällt... 
    Allt som kan mosas kan barnet få smaka på. Såser, frukt, grönsaker, rotsaker etc. Googla smaksensationer så får du massor med tips.

Ja jag googlade och det var det som gjorde mig förvirrad. Många ger som du skrev allt som kan mosas typ kan ges men BVC sa "bestämt" att först bara potatis några dagar, sedan morot och sedan blanda båda dom osv. Helt annorlunda än vad jag läser samt hur vänner har gjort, samt mina föräldrar.

Blir väll lätt så när allt är nytt, mycket förrvirirng när ena säger de andra, jag skulle gärna ge banan tex  men ja.. :)
  • BuoBä
    Kvinna1989 skrev 2022-01-30 16:44:13 följande:
    Ja jag googlade och det var det som gjorde mig förvirrad. Många ger som du skrev allt som kan mosas typ kan ges men BVC sa "bestämt" att först bara potatis några dagar, sedan morot och sedan blanda båda dom osv. Helt annorlunda än vad jag läser samt hur vänner har gjort, samt mina föräldrar.

Blir väll lätt så när allt är nytt, mycket förrvirirng när ena säger de andra, jag skulle gärna ge banan tex  men ja.. :)
    Ditt BVC:s råd är från typ 80-talet. Du kan ge banan om du vill. Men som sagt, i början handlar det om typ en slick på fingret. 
  • Anonym (2 olika)
    Kvinna1989 skrev 2022-01-30 16:23:14 följande:
    Min likka hade en kolik period, så kanske vore bättre att vänta då..(?)
    Jag skulle nog gjort det. Vi fick en påse provgröt och jösses så dålig i magen min lille blev! Gav bara egen gröt och som sagt inte ens en portion före 8 månader. Börjat med banan till båda. Med äldsta gick det snabbt med allehanda mat. Han smakade tom citron med stor glädje redan vid 7 månader! FörvånadGlad Den yngre, näpp, allt spottades ut typ. Men jag gav både potatis, broccoli, morötter, ja, allt som gick göra puré av. Kokt fisk, köttfärs. Kryddade med dill och vitpeppar för smak. Frös in i iskuber och tog fram och gjorde en portion. Men i början gav jag typ en halv kaffesked med nåt att smaka.
  • Spucks
    Kvinna1989 skrev 2022-01-30 16:44:13 följande:

Så gjorde jag med mina barn och vad jag vet är det fortfarande rådet där jag bor (Österrike). Anledning till det är när man ger en ny sak i taget får man reda på om barnet tål det. Om man däremot blandar från början eller ger något nytt varje dag och bebisen inte tål något av det vet man inte vad det är.
    Jag började när första barnet (helammat) var 6 m
    ånader, men hon åt knappt något tills hon var 8 månader, först då blev det intressant. Andra barnet (flaska) började jag när han var 6,5 månader, där blev det riktige måltider väldig snabbt.
Svar på tråden Smakprover till bebis?