• BuoBä

Smakprover till bebis?

Rekommendationen är att ge "smaksensationer" från 4 månader, dvs väldigt små mängder av det ni äter. Det ska alltså inte vara några portioner utan bara provsmakning. Det BVC sa om potatis och morot är ganska förlegat, för att säga det snällt... 
    Allt som kan mosas kan barnet få smaka på. Såser, frukt, grönsaker, rotsaker etc. Googla smaksensationer så får du massor med tips.

• BuoBä
    Kvinna1989 skrev 2022-01-30 16:44:13 följande:
    Ja jag googlade och det var det som gjorde mig förvirrad. Många ger som du skrev allt som kan mosas typ kan ges men BVC sa "bestämt" att först bara potatis några dagar, sedan morot och sedan blanda båda dom osv. Helt annorlunda än vad jag läser samt hur vänner har gjort, samt mina föräldrar.

Blir väll lätt så när allt är nytt, mycket förrvirirng när ena säger de andra, jag skulle gärna ge banan tex  men ja.. :)
    Ditt BVC:s råd är från typ 80-talet. Du kan ge banan om du vill. Men som sagt, i början handlar det om typ en slick på fingret. 
  • BuoBä
    Kvinna1989 skrev 2022-01-31 10:38:47 följande:

Men en grej jag funderar på är ju att hon plötsligt börjat äta mycket på nätterna, hon åt länge 0-1 gång nu blir de 2-3 gånger, så läste jag i nått forum om att de kan bero på att ersättningen inte räcker längre? Aldrig hört något sånt och qka fråga i slutet av veckan på BVC såklart.

Förmodligen har hon en tillväxtperiod och behöver mer mat helt enkelt. Vill du styra bort det från natten kan du testa att ge mer/oftare dagtid, men det är inte säkert det funkar. Kanske se över storleken på dinappen också, ifall det behövs en med större hål? 
    Barn som ammas har också perioder när de äter mer och oftare, och fördelning över dygnet varierar, så det är inget konstigt.
  • BuoBä
    Glinda från Oz skrev 2022-02-02 17:06:34 följande:
    Jag tycker inte du behöver ta upp det med läkaren, strunta i det bara. 
    Enig! Läkarna brukar ha ännu mindre koll på såna där praktiska råd. 
Svar på tråden Smakprover till bebis?