Inlägg från: Fossil |Visa alla inlägg
  • Fossil

Vad är rimlig hyra

Susannegu skrev 2022-01-30 17:55:00 följande:

I hyran för källaren ingår elen. Det är inget jag helt plötsligt kan säga till om för vi har kontrakt. Min sambo säger att efrersom det är mitt hus ska han inte betala hälften för han betalar en hyra som inte ska ändras. Hade vi varit gifta eller haft barn hade det varit annorlunda. Hälften blir nog runt 3000 i vanliga fall, som han betalar  eftersom han inte ska behöva amortera på mitt hus. Så jag får väl vara nöjd med det men hänger upp mig på att han känner att han inte har någon delalktighet i den höga elräkningen och räknar på de som hyr av mig att jag får in en del där. 
    Tråkigt med bråk om pengar. Mer principfråga känner jag än att jag bryr mig om pengar. Hur kan man inte vilja hjälpa till. 

Ingår elen så har hyresgästen betalat den som ska betalas när 4000 kommit in på ditt konto.

Din sambo är inte hyresgäst utan boende i ditt hus. Han bör betala, precis som du säger, 50% på allt utom amorteringar.
    Eller har du och sambon kommit överens om en hyra som han ska betala? Isåfall har han ju rätt.

Din inkomst på uthyrningen har han inte med att göra.
  • Fossil
    Susannegu skrev 2022-01-30 18:00:45 följande:

Min fråga är hur kan man beräkna hur mycket mindre han ska betala i el än mig eftersom mina hyresgäster har en del i den stigande elen?

Hur mycket brukar elen kosta i vanliga fall på ett ungefär?
    Hur mycket mer el går det åt sedan hyresgästen flyttade in?
  • Fossil
    Guldnovan skrev 2022-01-30 19:34:40 följande:
    Jaa, det bör gå att kolla exakt på "mina sidor" hos el-leverantören. 
    Precis.
    Sen borde en liten källarlägenhet ändå vara det lilla i sammanhanget. Och oavsett, ingår elen i hyran så gör den.
Svar på tråden Vad är rimlig hyra