Vad är rimlig hyra
Du har rätt.
Han bor förmodligen ganska billigt och kan lägga pengar på hög, eller köpa ett hus/äganderätt och hyra ut.
Du har rätt.
Han bor förmodligen ganska billigt och kan lägga pengar på hög, eller köpa ett hus/äganderätt och hyra ut.
Inte mer än han frågade: räcker 3000? Och jag sa ja. Vi gick aldrig in i några diskussioner i om det skulle beröra honom eller inte vid oförutsedda händelser såsom tredubblade elavgifter. Men i min värld så är det lite oskrivna regler att som sambos hjälps man åt. Hans argument är att det är inte hans hus. Varför ska han betala hälften plus att jag har källarens inkomst. Det hade varit skillnad om vi var gifta eller hade barn också menar han att han betalar en hyra till mig. Det är inte hans problem vad som förändras kostnadsmässigt för mitt hus.
I somras hade vi ett bråk angående om han ska vara delaktig vid köp av nya möbler. Jag anser att om vi behöver en ny soffa eller en säng så delar man på det. För vid eventuell separation får man ju bara dela lika. Men han menar att varför ska han handla möbler till ett hus som inte är hans. Nu har jag accepterat hans beslut och tänker att jag kanske hade tänkt likadant. Att det inte är roligt att lägga pengar på ett hus som inte är ditt. Men samtidigt tänker jag varför ska han njuta av en ny soffa men inte kan bidra till den.
Ni kanske tänker att varför han inte köper in sig i mitt hus. Vi har pratat om det flyktigt men det rann ut i sanden. Men vid så olika tankar kring ekonomi kanske det inte är bästa iden just nu.