• Anonym (MnM)

Vantrivs på jobbet - gravid

Jag hittar inget vettigt ställe att lägga min tråd på så det fick bli en halvdan kategorisering. 

Jag har jobbat på min arbetsplats i snart nio år och är nu gravid i vecka 22. Jag berättade för min chef att jag var gravid redan när jag var i vecka 9, så hen har vetat om detta länge. 
    Min chef är allmänt känt en svår person som i perioder är totalt oresonlig, fattar beslut utan att lyssna på arbetsgruppen, brusar upp osv. Det har varit många perioder när chefen behandlat både mig och andra anställda illa. 

Sedan några veckor tillbaka tycks min och chefens relation ha skurit sig och situationen är nu ohållbar. Det hela började med att chefen beslutade sig för att dra in vår tidigare så generösa flexmöjlighet samt möjlighet att arbeta hemifrån. Jag har mått väldigt dåligt under graviditeten men har kunnat arbeta heltid tack vare flexmöjlighet och hemarbete. När denna ändring kom frågade jag chefen om det fanns möjlighet att göra ett undantag för min del för att jag skulle slippa sjukskrivning. Jag uppmärksammade även chefen om att hen skulle göra en riskbedömning mot bakgrund av att jag som gravid f.o.m vecka 20 skulle betraktas som riskgrupp. Chefen bemötte mig med en otroligt nedlåtande jargong och anklagade mig för saker som absolut inte stämmer, vilket jag också påtalade. Vi har även haft ett möte bara jag och chefen där det stod klart att det inte finns någon potential för förbättring, chefen har bestämt sig för att vara på tvären och det återstår för mig att rätta in mig i ledet. 

Hur som helst mår jag otroligt dåligt och jag vet inte längre hur jag ska hantera situationen. Varje dag jag åker till jobbet har jag en enorm klump i magen, gråten i halsen och pulsen ligger på långt över hundra. Kvällarna spenderas åt att bara känna ren och skär ångest över att det snart är en ny morgon och dags att åka in till jobbet igen. Jag vantrivs något fruktansvärt! Jag känner att jag mentalt inte kommer klara av att arbeta fem månader till innan det är dags för bebis ankomst, men samtidigt känns det inte aktuellt att säga upp mig då jag som sagt var bara har fem månader kvar innan jag blir föräldraledig. 

SNÄLLA ge mig tips, råd eller kloka tankar. Detta håller på att fullständigt äta upp mig och jag ser absolut ingen ljusning på situationen. 

• Svar på tråden Vantrivs på jobbet - gravid
  • Anonym (Lilo)
    moaguuun skrev 2022-01-31 10:43:53 följande:
    Detta gäller nog dock inte längre. Med tanke på den mildare varianten omikron, samt möjligheten till vaccination. Är helt sjukt restriktionerna fortfarande finns kvar.
    Restriktionerna lär försvinna inom kort och då finns inget skäl för varken risk eller avstängning. Sen undrar jag om inte ts sett till att vaccinera sig som riskgrupp. 
  • Mimosa86
    Anonym (MnM) skrev 2022-01-31 09:19:42 följande:
    När jag till slut fick till stånd en riskbedömning blev utlåtandet "det finns inga risker på vår arbetsplats". Så chefens bedömning är att det inte finns några risker för mig att jobba från kontoret vilket i sig gör att jag inte kan bli omplacerad eller avstängd, eftersom det är något chefen måste initiera. Vad jag förstår räknas jag som riskgrupp sedan två veckor tillbaka, vad är det som förändras eller inträffar om 11 veckor? Jag tänker om det är något jag missat. 

Min plan är att ta en lång föräldraledighet och under tiden söka nytt jobb. Problemet är att jag måste härda ut i fem månader till innan jag får gå hem. Tanken att säga upp mig nu direkt och söka nytt jobb har slagit mig, men jag är ändå kvar här i tre månader till pga uppsägningstid och jag känner därtill en stor oro inför att inte vara särskilt eftertraktad som gravid på slutspurten vilket i sin tur skulle drabba min föräldrapenning. 

Jag har varit i kontakt med arbetsmiljöverket och tyvärr verkar arbetsgivaren ha möjlighet att tvinga anställda att arbeta från kontoret då hemarbete enbart är en rekommendation, detta oavsett hur arbetet kunnat bedrivas sedan tidigare. Att succesivt styra om arbete till kontor låter vettigare än, som för oss, tvinga tillbaka alla samtidigt. 

Jag blir glad av att läsa att det blev bättre för dig när du bytte arbetsplats, det är dränerande på både energi och livslust att inte trivas på sitt jobb. 
    Och om du meddelar chefen löpande att du känner dig snuvig och skav i halsen? Man får ju inte återgången man riskerar att smitta någon.

kontakta sjukvården om du kan få till stånd en sjukskrivning.

sen måste du bort, låter super att leta nytt under föräldraledigheten.
  • Anonym (Risk)
    Mimosa86 skrev 2022-01-31 12:17:42 följande:
    Och om du meddelar chefen löpande att du känner dig snuvig och skav i halsen? Man får ju inte återgången man riskerar att smitta någon.

Till vissa arbetsplatser så tillåter chefer att man får arbeta trotts förkylning om snabbtest är negativa, TS chef verkar ju vara lite speciell också så skulle inte förvåna mig om hennes chef skulle tillåta det. 
  • Anonym (Qq)

Vad har ts vaccinationsstatus med dethär att göra? Du kan fortfarande bli smittad trots vaccination och jag förstår oron över sjukdom överlag när man är gravid

• Anonym (Ph)

Jag har flera kollegor som är gravida och jobbat ända fram till en månad innan bf. Har också jobb med mycket kontakter. Det där med riskbedömning är inte helt glasklart. Du kan lika gärna bli smittad på Ica eller på bussen eller av din sambo. På jobbet kan man göra saker för att minska risken. Munskydd, visir, avstånd, handsprit. Det låter som största bekymret är vantrivsel och då skulle jag säga att det är att bita ihop. 5 månader klarar man om man vet att det har ett slut. Sök sedan nytt jobb. Sjukskriv dig några dagar när det blir för tungt. Tyvärr är det dock väldigt många som helst vill stanna hemma under pandemin, det blir påfrestande även för en arbetsgivare. Sållar agnarna från veten så att säga. Kanske din chef uppfattar dig så. 

• Anonym (MnM)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2022-01-31 09:53:00 följande:

Förstår att det är en jobbig sits, det jag kan säga om det är någon tröst är att vi fick covid hela familjen i Januari och för mig var det inte värre än en förkylning (var i v 24 då). Vi har jobbat hemifrån i snart 2 år men blev smittade från annat håll. Du kan också ha munskydd när du träffar klienter. 

Du kan höra med ditt fack ang föräldralön, många saco-förbund har det. 

60 dagar innan bf kan du gå på föräldraledighet, så det är ju samma som din uppsägningstid. Förstår däremot att det är olustigt att slösa föräldrapenning som man inte direkt blir rik utan om man orkar och vill jobba tiden ut? 

När jag sa upp mig från ett tidigare jobb kom jag överens med min chef att korta ner uppsägningstiden till 1 månad istället, men det är svårt om relationen är sådär och även om det är en mindre arbetsplats där det är svårare att ersätta dig.

Vad skönt att ni verkar ha klarat er rätt bra, covid till trots! Jag känner mig inte superorolig för att bli jättesjuk även om jag skulle få covid men givetvis tänker man på det man hör och läser kring att risken för tidig födsel ökar. Precis som du säger ska jag göra det jag kan med munskydd i både klientmöten och transport till och från jobbet (jag åker kollektivt och då jag nu inte har möjlighet att anpassa mina arbetstider till när färre reser åker jag på fulla tåg och bussar två gånger om dagen). 

Tack för tips, det ska jag definitivt göra! 

Ja precis det har känts tråkigt att "slösa" föräldradagar så mycket innan, speciellt om man kan och orkar jobba. Min barnmorska pratade redan tidigare om att sjukskriva mig men behovet har inte funnits då jag kunnat pussla med mina arbetstider och därmed jobba mer än mina avtalade 40 timmar per vecka. Vidare känns det inte särskilt lockande att leva på sjukpenning, då känns det närmre till hands att bara försöka härda ut både fysiskt och psykiskt i några månader till. 

Om jag skulle kunna få till en så kort uppsägningstid skulle jag gärna byta jobb redan nu, jag tror dock att utsikterna ser ganska dåliga ut för det. Dels till följd av den försämrade relationen och dels då arbetsplatsen är relativt liten och det redan varit en del manfall. 
  • Anonym (MnM)
    Anonym (Risk) skrev 2022-01-31 10:10:49 följande:
    Riskbedömning ska göras ändå för du kommer ändå i kontakt med andra människor.

även om du är gravid så får du inte gå hem med betald ersättning från v.20 för det är från och med då du riskerar att föda för tidig. Jag är också gravid och blev avstängd i v.20, jag har dessutom nära patientkontakt men jag fick inte gå hem tidigare än det. info om det står på f.kassans hemsida 
    Gravida bedöms vara riskgrupp för covid-19 och kan söka graviditetspenning

Socialstyrelsen har bedömt att gravida under den senare delen av graviditeten har en högre risk att föda för tidigt om de insjuknar i covid-19.

Den gravidas arbetsgivare gör en riskbedömning av arbetsmiljön. Om arbetsgivaren inte kan omplacera sin medarbetare eller anpassa arbetsuppgifterna, till exempel att den gravida får arbeta hemifrån, kan arbetsgivaren förbjuda medarbetaren att arbeta. Den gravida har rätt till graviditetspenning om arbetsgivaren förbjuder medarbetaren att arbeta.

Hoppas det finns någon chans till dig att få gå hem pga risk, jag hade kontaktat facket om jag vore du 

Som sagt var så är min chef av uppfattningen att hen gjort en riskbedömning som resulterat i att inga risker finns. Enligt chefen finns det således ingen, eller i vart fall låg, risk att utsättas för smitta genom mina dagliga arbetsuppgifter på kontoret. Eftersom min chef gjort denna bedömning finns det inget jag kan göra, jag har varit i kontakt med både försäkringskassan, arbetsmiljöverket och facket och alla har informerat om att arbetsgivarens riskbedömning gäller och att det saknas möjlighet att överklaga denna. Så jag är helt enkelt "fast" i att arbeta heltid från kontoret, som min chef beslutat om efter den gjorda riskbedömningen. 

Jag har förstått att det är från vecka 20 man som gravid klassas som riskgrupp, jag är nu i vecka 22 och de ändrade åtgärder jag försökt få till har alltså varit för tid från vecka 20 och framåt. Jag har alltså inte försökt få till några förändringar för tiden innan graviditetsvecka 20. Jag har heller inte velat bli förbjuden att arbeta eller ens försökt få igenom hemarbete på heltid utan jag har velat hitta en pragmatisk lösning med min chef som skulle funka för både mig och arbetsplatsen. 

Jag får nog försöka dra det en till sväng med facket. Jag trodde inte att en arbetsgivare och chef sedan så lång tid skulle behandla mig på detta sätt, så jag känner mig minst sagt utelämnad och otroligt ensam. 
  • Anonym (MnM)
    moaguuun skrev 2022-01-31 10:43:53 följande:
    Detta gäller nog dock inte längre. Med tanke på den mildare varianten omikron, samt möjligheten till vaccination. Är helt sjukt restriktionerna fortfarande finns kvar.
    Anonym (Risk) skrev 2022-01-31 11:44:43 följande:
    Det gällde senast jag pratade med dem häromdagen.

vad som sen säg om 2 veckor vet jag inte 
    Anonym (Lilo) skrev 2022-01-31 12:05:09 följande:
    Restriktionerna lär försvinna inom kort och då finns inget skäl för varken risk eller avstängning. Sen undrar jag om inte ts sett till att vaccinera sig som riskgrupp. 
    Informationen om att gravida från graviditetsvecka 20 räknas som riskgrupp för covid-19 finns fortsatt på både försäkringskassans och arbetsmiljöverkets hemsida. Om detta är på gång att ändras eller helt slopas kan jag inte svara på, men fram tills dess att nya råd kommer får antas att de gamla fortsätter gälla vilket i förlängningen innebär att det är sådant arbetsgivaren ska ta i beaktande vid bedömning. Mig veterligen ska inte arbetsgivaren lägga egna bedömningar om varken smittläget eller smittspridningen utan har att förhålla sig till de råd och rekommendationer som föreligger. 

Hur det av mitt inlägg kan utläsas att jag inte skulle vara vaccinerad förstår jag verkligen inte, men för kännedom kan meddelas att jag tagit två doser vaccin samt även vaccinerats mot säsongsinfluensa. Så snart jag får ta en tredje dos kommer jag givetvis att göra det också. Nu är det ju dock så att gravida efter graviditetsvecka 20 räknas som riskgrupp oavsett om man vaccinerats eller ej, så hur det skulle kunna vara relevant för bedömning förstår jag inte heller. 

• BuoBä

Om du har råd har du rätt att vara ledig i 7 veckor innan BF utan att ta ut några föräldradagar från FK (paragraf 4 i föräldraledighetslagen). Det påverkar inte din ersättning senare. Föräldrapenning kan du få från 60 dagar innan. Om du har semesterdagar och kanske inarbetad flex dessutom, så är det inte många veckor till du måste stå ut.

Om du har så stora besvär att du kommer bli sjukskriven om du måste ta dig till kontoret så kan du försöka förhandla med det som argument. Att antingen jobbar du hemifrån, eller så jobbar du inte alls. 

• Anonym (MnM)
    Mimosa86 skrev 2022-01-31 12:17:42 följande:

Om jag sjukanmäler mig skulle jag givetvis inte bli tvingad till arbete, men att sjukanmäla sig var och varannan dag i fem månader känns onekligen besvärligt. Sen vill jag helst av allt arbeta, både för att jag tror mig må bättre av att sysselsätta mig men även då det känts onödigt att gå med mycket mindre pengar varje månad när jag hade kunnat arbeta. 

Min barnmorska har tidigare lyft frågan om sjukskrivning till följd av mitt mående men jag har känt att jag klarat av tillvaron hjälpligt genom att anpassa mina arbetstider och därigenom fått ihop mer än mina avtalade 40 timmar i veckan. Jag kanske får ta upp det med henne på vårt möte på torsdag så får vi se om hon tycker att sjukskrivning fortfarande är aktuellt och kanske framförallt med de förändrade arbetsvillkoren. 

Tack för pepp att söka mig vidare! När man varit på samma arbetsplats så länge som jag ändå har är det lätt att bli bekväm och fundera på om man verkligen fattar rätt beslut i att byta, även om man blir illa behandlad. 
Svar på tråden Vantrivs på jobbet - gravid