• Anonym (linn)

Gravid trots blödningar, hur exakt är BM beräkning??

Har precis fått reda på att jag är gravid men har ingen aning om hur långt gången jag är pga jag haft min mens som vanligt plus inga grav symptom, mensen har varit en aningen kortare de senaste månaderna men inget konstigt då den brukar vara kortare till och från. Stickan visade positivt i princip direkt behövde inte ens vänta i 1 minut. Ska träffa barnmorskan imorgon, förhoppningsvis får man reda på vilken vecka man är i mha ultraljud. Min fråga är hur exakt är BM beräkning av vilken vecka man är i om man inte har något datum på sista mens första dag?? kan hon tex. säga vecka 11 och några veckor senare flytta fram mig till vecka 14 eller 15?? hur har det varit för er andra har det hänt att ni blivit framflyttade flera veckor under grav gång?? 

• Svar på tråden Gravid trots blödningar, hur exakt är BM beräkning??
  • Anonym (Nja)

Hon kan beräkna hur långt gången du är på fostrets storlek. 

säg att hon får det till v.9, om du då skulle göra kub i v.12 sedan så kan du bli framflyttad eller tillbaka flyttad några dagar.

min första graviditet så var jag i v.13+1 när jag gjorde kub men blev tillbaka flyttad 6 dagar, nästan en vecka.

gång nummer 2 så blev jag tillbaka flyttad 2 dagar och denna graviditet så blev jag framflyttad 3 dagar. 

men det är inte så vanligt att det skulle handla om 2-3 veckor, även om det har hänt.

dom är rätt så skickliga på att mäta och beräkna 

• Anonym (Medi)
    Du har ju redan fått ett bra svar, men jag skulle vilja tillägga att ju tidigare i graviditeten de kollar (utom de allra första veckorna då), desto exaktare kan de göra beräkningen. Från andra halvan av graviditeten kan det utan problem slå på några veckor. Men vi får väl anta att du trots allt är relativt i början av din graviditet.

Lite svårt att utläsa av din ts om du vill vara gravid, men jag hoppas så klart det, och passar på att säga grattis :)
  • Anonym (+- en vecka)

I början är det mer exakt. Sen kan det ganska fort skena iväg. På RUL med mitt första barn låg han klart över vad gäller storlek. B.f ändrades dock inte eftersom jag gjort IVF. Ett exakt datum kommer du mao inte att få, men inom några veckor i alla fall.

Svar på tråden Gravid trots blödningar, hur exakt är BM beräkning??