• Anonym (Råttor!)

Vill skaffa råttor - Kan man skaffa hemmagjord bur som råttor trivs och mår bra?

Hej,

jag vill skaffa råttor, men prio ett är att råttorna själva skall må bra över att ha mig. Att köpa en stor bur till min lilla etta känns onödigt eftersom livstiden på råttor är så kort. Så jag tänker att jag köper två hon råttor och har dem så länge de lever, vilket är max 3 år, tydligen, tyvärr.

Jag vet att jag inte skulle klara av att känna en kärlek till någonting som varar så kort tid och på gång efter gång får uppleva saknaden. Därför tror jag att jag skaffar två råtthonor och sedan får det vara.

Kan man möjligtvis göra någonting i sitt hem som kan anses som bur och som råttor trivs och mår bra i? Jag har läst väldigt noggrant hur stor specifikt en råttbur behöver vara. Och att släppa lös de i hemmet, skall inte vara några problem efter att jag lyckats få bort/dölja/täcka alla kablar för dem söta gnagarna!

Jag vill ha så bra tips som möjligt och finns det inget alternativ än att faktiskt köpa bur, så får jag helt enkelt låta bli! Men jag kollar om det finns eventuellt en alternativ, vilket jag hoppas så starkt på! :)

• Svar på tråden Vill skaffa råttor - Kan man skaffa hemmagjord bur som råttor trivs och mår bra?
  • Anonym (J)

Är nog väldigt svårt att göra en själv. En som både säker och praktisk. Råttor är bra på att rymma så den måste vara i ett starkt material. Samt att den inte får vara av ett material de kan få i sig som är giftigt, då de gnager på et mesta.
    Och som går att hålla ren och hygienisk. 

• Kexsmula

Tanken är ju trevlig, men i praktiken är det i princip omöjligt att göra en egen bur så att den blir lika säker som en köpt, lika praktiskt, lika välanpassad och lika enkel att rengöra som en köpt. Nej, satsa på en köpt istället tycker jag. Har man inte råd att lägga  ut 2000-3000kr på en bur har man inte råd att ha råttor öht.

• Anonym (Råttor!)
    Kexsmula skrev 2022-01-31 18:04:00 följande:

Tanken är ju trevlig, men i praktiken är det i princip omöjligt att göra en egen bur så att den blir lika säker som en köpt, lika praktiskt, lika välanpassad och lika enkel att rengöra som en köpt. Nej, satsa på en köpt istället tycker jag. Har man inte råd att lägga  ut 2000-3000kr på en bur har man inte råd att ha råttor öht.

Det handlar om att jag inte har råd. Det handlar helt enkelt om att vad jag skall göra av med en stor bur efter ca tre år?

Känns bara onödigt. Det handlar om ekonomiska skäl och inte om att jag icke har råd. Jag har råd. Det är inga problem. :)

• Anonym (huh?)
    Anonym (Råttor!) skrev 2022-01-31 17:52:48 följande:
    Vill skaffa råttor - Kan man skaffa hemmagjord bur som råttor trivs och mår bra?

Hej,

jag vill skaffa råttor, men prio ett är att råttorna själva skall må bra över att ha mig. Att köpa en stor bur till min lilla etta känns onödigt eftersom livstiden på råttor är så kort. Så jag tänker att jag köper två hon råttor och har dem så länge de lever, vilket är max 3 år, tydligen, tyvärr.

Jag vet att jag inte skulle klara av att känna en kärlek till någonting som varar så kort tid och på gång efter gång får uppleva saknaden. Därför tror jag att jag skaffar två råtthonor och sedan får det vara. 

Kan man möjligtvis göra någonting i sitt hem som kan anses som bur och som råttor trivs och mår bra i? Jag har läst väldigt noggrant hur stor specifikt en råttbur behöver vara. Och att släppa lös de i hemmet, skall inte vara några problem efter att jag lyckats få bort/dölja/täcka alla kablar för dem söta gnagarna!

Jag vill ha så bra tips som möjligt och finns det inget alternativ än att faktiskt köpa bur, så får jag helt enkelt låta bli! Men jag kollar om det finns eventuellt en alternativ, vilket jag hoppas så starkt på! :)

Lite saker som är svåra att fatta i ditt inlägg:

1) Du vet att du inte kommer att klara av att känna kärlek till nånting som varar så kort tid, men ändå tänker du skaffa råttor - varför? 

2) Varför behöver du ha en bur överhuvudtaget om du anser att du kan ha dem löst i hemmet? 

3) Varför inte bara skaffa en riktig bur (om du nu inte kan ha dem löst trots allt)? Är de väldigt dyra, eller vad?
  • Anonym (J)
    Anonym (Råttor!) skrev 2022-01-31 18:07:13 följande:

Det handlar om att jag inte har råd. Det handlar helt enkelt om att vad jag skall göra av med en stor bur efter ca tre år?

Känns bara onödigt. Det handlar om ekonomiska skäl och inte om att jag icke har råd. Jag har råd. Det är inga problem. :)

Går säkert att sälja sen
  • Drottningen1970
    Anonym (Råttor!) skrev 2022-01-31 18:07:13 följande:

Men samma problem kommer ju att uppstå med en stor hemmagjord bur? Måtten på buren måste ju vara samma som på en köpt bur om djuren ska ha det braZ
  • Anonym (J)
    Anonym (huh?) skrev 2022-01-31 18:10:51 följande:
    Lite saker som är svåra att fatta i ditt inlägg:

1) Du vet att du inte kommer att klara av att känna kärlek till nånting som varar så kort tid, men ändå tänker du skaffa råttor - varför? 

2) Varför behöver du ha en bur överhuvudtaget om du anser att du kan ha dem löst i hemmet? 

3) Varför inte bara skaffa en riktig bur (om du nu inte kan ha dem löst trots allt)? Är de väldigt dyra, eller vad?
    Det är vanligt att låta smådjur springa lös i lgh någon timme per dag. För att ge motion samt stimulans. Det går inte att ha dem lösa utan uppsikt! 
  • Kexsmula

Du har råd men vill ändå göra en själv av ekonomiska skäl skriver du och att du inte vill ha fler råttor efter de dött och då inte vet var du ska göra av buren?
     Exakt samma problem kommer ju uppstå om du gör en hemmagjord bur som du inte behöver efter ca 3 år. Skillnaden är att en köpt bur är säkrare och mer hygienisk än en hemmagjord och du kan dessutom enkelt sälja den vidare efter du har bestämt att du inte vill ha råttor längre. Andrahandsvärdet på just råttburar är ju jättebra!

Tycker att du har helt fler utgångsläge för att skaffa råttor om jag ska vara ärlig. Hur kan du vilja ha ett husdjur du redan innan bestämt att du inte kan älska och vet på förhand att du aldrig någonsin vill ha igen? Och vad fan gör du när råttorna blir sjuka (det blir dem tyvärr med största sannolikhet) och kostar dig flera tusenlappar i veterinärvård? Det är inte ekonomiskt att ha husdjur, så enkelt är det.

• Anonym (Garderob/skåp)

Det går att göra fina burar av skåp där man sätter galler i dörren. Googla på det. Finns grupper på fb oxå. Botten kläs med en matta som klarar urinen. Råttor klättrar väl så den kan kanske vara stående. 

Krävs ju att man är händig iofs. Jag skulle satsa på en köpt bur och sedan sälja den. 

Svar på tråden Vill skaffa råttor - Kan man skaffa hemmagjord bur som råttor trivs och mår bra?