• anonym 5an

    Hur mycket klarar man?

    som rubriken är undrar jag över just detta.
    Min älskade syster dog på jul efter en tids sjukdom och i slutet av veckan är det begravning, saknar henne så Gråter av och till.
    Jag har OP tid nästa måndagmorgonen och äter just nu 2 olika sorters antibiotika (har fått springa på toa sen i går morse) lyckats fått i mej lite rostat bröd, yougurt.
    Har lust att kontakta sjukhuset och ställa in OP pga panikångest och bara fokusera på min systers begravning och sorgen efter henne.

  • Svar på tråden Hur mycket klarar man?
  • Trudy86

    Låter som att det kanske är en bra idé då du inte alls låter pig på omvärlden just nu. En operation är mycke energi tagande och känner du att du inte orkar nu så tycker jag att du ska prata med din läkare om det. Din hälsa kommer först och orkar man inte psykotiskt så orkar man inte mycket annat. Så prata med din läkare. Han/hon kommer att förstå dig.

  • Aliona

    Tycker också att det låter som en bra idé att ställa in operationen om det går utan större risk för din hälsa. Visst, du kommer att klara båda om du måste, men varför kan utsätta sig i onödan? Fokusera på att bearbeta sorgen, och vänta med operationen tills du har mental och fysisk kraft att ägna dig åt operationen. Vi måste vara snälla mot oss själva! 

  • anonym 5an
    Trudy86 skrev 2022-01-31 20:33:53 följande:

    Låter som att det kanske är en bra idé då du inte alls låter pig på omvärlden just nu. En operation är mycke energi tagande och känner du att du inte orkar nu så tycker jag att du ska prata med din läkare om det. Din hälsa kommer först och orkar man inte psykotiskt så orkar man inte mycket annat. Så prata med din läkare. Han/hon kommer att förstå dig.


    Har pratat med sjukhuset och dom säger att det är bra om jag gör denna OP det är en polyp i livmodern som ska tas bort dock är det ingen cancer 

    När dom gjorde biopsin så blev jag lovad bedövning eller lustgas men läkaren tyckte inte det var nödvändigt detta ökar panikångest inför en OP
  • KittyK80

    Oftast har de väl tyvärr ingen större helheltbild inom vården. De vill bota just det problem de är inriktade på. Vet dock inte hur pass allvarlig din åkomma är, så om de insisterar kanske du bör lyssna. Om inte, vänta lite.

    Beklagar verkligen! Förstår att du har det oerhört jobbigt nu.

  • anonym 5an
    Aliona skrev 2022-01-31 20:38:14 följande:

    Tycker också att det låter som en bra idé att ställa in operationen om det går utan större risk för din hälsa. Visst, du kommer att klara båda om du måste, men varför kan utsätta sig i onödan? Fokusera på att bearbeta sorgen, och vänta med operationen tills du har mental och fysisk kraft att ägna dig åt operationen. Vi måste vara snälla mot oss själva! 


    Det är ingen risk för min hälsa att ställa in däremot känns det som en hälsorisk att gå genom en OP snart.
    Som du skriver vi måste vara snälla mot oss själva men det känns som att jag är misslyckad om jag lämnar återbud 
    Om min syster hade levt hade hon sagt gör operationen och hon hade stöttat mej precis som jag stöttar henne under hennes cancer kamp
  • Trudy86

    Om du blivit lovad och du känner att du vill ha det så ska du få det. 


    så tyckte läkaren att du ska göra. Men hur känner du? Detta är något som du själv måste känna av vad du vill och vad du orkar. Du kommer först och främst i detta. Glöm inte bort det. Så känn efter och gå på det <3

  • anonym 5an
    KittyK80 skrev 2022-01-31 20:44:22 följande:

    Oftast har de väl tyvärr ingen större helheltbild inom vården. De vill bota just det problem de är inriktade på. Vet dock inte hur pass allvarlig din åkomma är, så om de insisterar kanske du bör lyssna. Om inte, vänta lite.

    Beklagar verkligen! Förstår att du har det oerhört jobbigt nu.


    Jag har en ofarlig polyp i livmodern 
    Det är en enorm förlust 
  • anonym 5an
    Trudy86 skrev 2022-01-31 20:44:46 följande:

    Om du blivit lovad och du känner att du vill ha det så ska du få det. 


    så tyckte läkaren att du ska göra. Men hur känner du? Detta är något som du själv måste känna av vad du vill och vad du orkar. Du kommer först och främst i detta. Glöm inte bort det. Så känn efter och gå på det <3


    ??
  • Anonym (H)

    Jag hade nog gjort det. Så att det blev gjort och slapp ha det hängandes över mig. 


    Kan du kanske få någon lugnande tablett innan? Kommer inte ihåg vad den hette men fick en lugnande /ångestdämpande innan min operation. 

  • anonym 5an
    anonym 5an skrev 2022-01-31 20:47:02 följande:
    ??
    Trudy86 skrev 2022-01-31 20:44:46 följande:

    Om du blivit lovad och du känner att du vill ha det så ska du få det. 


    så tyckte läkaren att du ska göra. Men hur känner du? Detta är något som du själv måste känna av vad du vill och vad du orkar. Du kommer först och främst i detta. Glöm inte bort det. Så känn efter och gå på det <3



    Det skulle ha varit ett hjärta och inte frågetecken 
Svar på tråden Hur mycket klarar man?