• Anonym (???)

Kaos - varsel - arbetsbrist på jobbet!

Egentligen vet jag inte vad jag vill med den här TS. Men ialla fall. Vi jobbar i team (4 personer). Jag är arbetsledare för mitt team.  Det  är flera olika team på arbetsplatsen med 3-4 personer per team.
    Men nu är det skett varsel och i de olika teamen har folk  varslats om arbetsbrist.  Det kommer att ske omgrupperingar och team kommer att slås samman senare i år.
    En person (A)i mitt team blev varslad och har hittat nytt jobb och kommer att sluta inom kort. MEN!!!! Idag kom besked till den person (A) som ska sluta att det hade blivit fel och personen var inte varslad!! Och hade inte behövt söka nytt jobb.
    Och ännu värre en annan person (B) i mitt team är i stället varslad och fick det beskedet idag och som fick en chock. Och B är längre bak i kön av de som varslade och kommer istället att få sluta. 
    HR bad om ursäkt för misstaget.

Hur kan man lita på HR? Finns det inga säkerhetsrutiner för att sådant här inte ska kunna inträffa? 
    Stackars B helt i chock.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-31 21:12
    Tillägg:

Alla som skulle bli varslade blev fick beskedet för ett par månader sedan(inklusive A). Så både B kände sig säker på sitt jobb. Så båda fick besked idag A att det var fel varsel och att B skulle istället ha blivit varslad. Fel i pappren eller datan. Helsnurrigt.

• Svar på tråden Kaos - varsel - arbetsbrist på jobbet!
  • Anonym (Maxima)

Hade jag varit facklig där så hade jag undersökt möjligheten att dra AG till AD för att få skadestånd för felaktig uppsägning av A.

Klantar man sig till den milda grad ska man ha pisk, och jag har jobbat både som HR och facklig.

B borde be facket förhandla åt hen om det går, eller annars se om det finns hjälp att få via TRR med coaching, någon kortare utbildning eller liknande. Om B har varit anställd länge kanske det går att få lite bättre vilkor.

• Anonym (???)
    Anonym (Maxima) skrev 2022-01-31 21:23:59 följande:

Hade jag varit facklig där så hade jag undersökt möjligheten att dra AG till AD för att få skadestånd för felaktig uppsägning av A.

Klantar man sig till den milda grad ska man ha pisk, och jag har jobbat både som HR och facklig.

B borde be facket förhandla åt hen om det går, eller annars se om det finns hjälp att få via TRR med coaching, någon kortare utbildning eller liknande. Om B har varit anställd länge kanske det går att få lite bättre vilkor.

Vi är kommunalt anställda. Kan man dra en kommun till AD? Och B har varit anställd i ca 10 år. Vad är TRR?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (???) skrev 2022-01-31 21:30:10 följande:
    Vi är kommunalt anställda. Kan man dra en kommun till AD? Och B har varit anställd i ca 10 år. Vad är TRR?

självklart kan man ta upp ett fall mot kommunen i AD. Vem som är arbetsgivaren Är inte relevant.

Varför är B varslad? Rimligen gäller först in sist ut och där borde ni alla kunnat konstatera att B hade kortare anstläkningstid?

Naturligtvis bör facket kopplas in i detta läge

• Anonym (Ja)

Sist in först ut? blev fel där 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Ja) skrev 2022-01-31 21:41:00 följande:

självklart kan man ta upp ett fall mot kommunen i AD. Vem som är arbetsgivaren Är inte relevant.

Varför är B varslad? Rimligen gäller först in sist ut och där borde ni alla kunnat konstatera att B hade kortare anstläkningstid?

Det finns ju numera rätt generösa undantagsregler som gör att fler personer kan förbises för att bli av med någon som jobbat där längre. Kanske B inte har så många efter sig att hen kan vara helt trygg i sin anställning.
  • Anonym (???)
    Anonym (Ja) skrev 2022-01-31 21:41:00 följande:

HR säger att de har blivit fel i några papper/siffor/datum (väldigt oklart hur det kunnat bli fel) i B´s papper. Att det blivit en miss och att det borde ha varit B istället för A som skulle blivit varslad. Det är flera personer som har ungefär lika lång anställningstid.  Är inte facket inkopplade redan ifrån början när varsel sker? Har inte dom insyn i processen?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (???) skrev 2022-01-31 21:48:12 följande:
    HR säger att de har blivit fel i några papper/siffor/datum (väldigt oklart hur det kunnat bli fel) i B´s papper. Att det blivit en miss och att det borde ha varit B istället för A som skulle blivit varslad. Det är flera personer som har ungefär lika lång anställningstid.  Är inte facket inkopplade redan ifrån början när varsel sker? Har inte dom insyn i processen?

Jo det skall dom ha. Men den person som nu råkat ut för detta bör naturligtvis ta hjälp av facket ändå 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-01-31 21:48:01 följande:
    Det finns ju numera rätt generösa undantagsregler som gör att fler personer kan förbises för att bli av med någon som jobbat där längre. Kanske B inte har så många efter sig att hen kan vara helt trygg i sin anställning.

Vad för regler syftar du på som jag missat?
    Naturligtvis kan man omorganisera och på så sätt komma till läget där personer med längre anställningstid inte har rätt kompetens. Men jag förstår det som att det inte är så fallet är denna gång

• Anonym (Ja)
    Anonym (???) skrev 2022-01-31 21:48:12 följande:
    Så a och b visste inte själva att B hade kortare anställningstid än A?
  • Anonym (???)
    Anonym (Ja) skrev 2022-01-31 21:54:59 följande:
    Så a och b visste inte själva att B hade kortare anställningstid än A?
    Nej, våra team är utspridda och arbetar oftast inte på samma ställe.
Svar på tråden Kaos - varsel - arbetsbrist på jobbet!