• Anonym (Spel)

Ni med barn som spelar tex Fortnite - hur hittar ni en struktur så de stänger av i lagom tid?

Ni med barn som spelar tex Fortnite och likande spel som tar lite olika lång tid från gång till gång och inte heller bara går att stänga av när som helst: Hur skapar ni struktur så att det funkar att stänga av vid olika tider, tex vid middagen, när de ska iväg på tex en träning, när det är läggdags?

Och hur länge i taget spelar era barn? Vad är minsta tid (för att det ska vara någon ide att börja spela med någon) och mesta tid i sträck?

Vi vet inte riktigt hur vi ska hitta en bra regel som både respekterar spelet och spelandet men också gör att det går att stänga av utan konflikter när det är tider som ska passas?

• Svar på tråden Ni med barn som spelar tex Fortnite - hur hittar ni en struktur så de stänger av i lagom tid?
  • Gameofthrones

Sätt in en timer, 

Sätt ett klockslag,. Förberedelser gillar väl många?. 15 min innan det blir middagar, läggdags, exempelvis 

Va konsekvent, annars blir det samma skit igen.

• Anonym (gräns)

Det är ju bara att sätta en tid för när spelandet ska vara över. Då är det upp till honom att välja om han hinner med ett till spel eller om det är lika bra att inte börja sista matchen för då riskerar han att inte få slutföra eftersom prick t.ex. 18:00 ska han ha stängt av. Annars spärrar ni wifi så att han oavsett inte får spela efter klockslaget. 

• Anonym (1 timme)

Här får man spela max 1 timme/vardag, efter middagen, sedan ska spelet stängas av. Punkt. Då får barnet disponera den timmen hur denne vill.

• Anonym (Spel)
    Anonym (1 timme) skrev 2022-01-31 21:38:48 följande:
    Här får man spela max 1 timme/vardag, efter middagen, sedan ska spelet stängas av. Punkt. Då får barnet disponera den timmen hur denne vill.
    Hur gammal är barnet med den regeln?
  • Anonym (Spel)
    Anonym (gräns) skrev 2022-01-31 21:36:03 följande:
    Det är ju bara att sätta en tid för när spelandet ska vara över. Då är det upp till honom att välja om han hinner med ett till spel eller om det är lika bra att inte börja sista matchen för då riskerar han att inte få slutföra eftersom prick t.ex. 18:00 ska han ha stängt av. Annars spärrar ni wifi så att han oavsett inte får spela efter klockslaget. 
    Vi måste börja hitta en struktur, han har ganska nyligen börjat spela fortnite. Och så måste vi hitta ett sätt att påminna (typ en app eller äggklocka). Och därav att vi funderar hur gränserna ska fungera. 
  • Obscenitet

Min elvaåring född 2010 så snsrt tolv  spelar fifa. Brukar spela när han kommer hem frpn skolan, uppehåll vid middag och spelar sen igen till 20:30-21. 

undantag läxkvällsar 2--3 dagsr vecka och fotbollsträning 3 g vecka. Då blir det såklart mindre. Min son går det bra för, tror det dör är individuell. min son brinner  för fotboll och fifa, hela hand umgänge likadant. 

• Anonym (Spel)
    Obscenitet skrev 2022-01-31 22:59:29 följande:

Min elvaåring född 2010 så snsrt tolv  spelar fifa. Brukar spela när han kommer hem frpn skolan, uppehåll vid middag och spelar sen igen till 20:30-21. 

undantag läxkvällsar 2--3 dagsr vecka och fotbollsträning 3 g vecka. Då blir det såklart mindre. Min son går det bra för, tror det dör är individuell. min son brinner  för fotboll och fifa, hela hand umgänge likadant. 

Jag var främst ute efter tips kring hur ni gör för att han ska stänga av så det tex funkar med att det inte påbörjats en ny match just när ni ska äta eller när han ska på träning? Har han själv koll på klockan?
  • Anonym (Mia)

När min son var i den åldern hade han 12 "block" speltid per vecka. Varje block var 30 min. Han fick max sitta en timme per skoldag. Vissa dagar blev det en timme, andra en halvtimme. Ibland ville han spara mer speltid till helgen.
    Äggklocka är bra, med en påminnelse när det är en liten stund kvar. 
    Så att man hinner avsluta i lugn och ro och lär sig att inte dra igång en ny omgång som tar 10 min om det bara är  5 min kvar.... 

Jag vet också många som begränsar antalet spel/omgångar eftersom det är svårt att veta exakt i tid hur lång tid det tar. Att om man tycker att det börjar bli dags att avsluta så får man spela klart det spelet man är inne i eller spela en omgång till, sen är det mat/läggdags.

• nernu
    Anonym (Spel) skrev 2022-02-01 08:29:32 följande:
    Jag var främst ute efter tips kring hur ni gör för att han ska stänga av så det tex funkar med att det inte påbörjats en ny match just när ni ska äta eller när han ska på träning? Har han själv koll på klockan?
    Ett barn som inte har koll på klockan är för litet för att spela fortnite
  • Anonym (1 timme)
    nernu skrev 2022-02-01 09:57:04 följande:
    Ett barn som inte har koll på klockan är för litet för att spela fortnite
    Och ett barn som har koll på klockan kan vara för litet med, min äldsta kunde klockan vid 4 år ...medan en annan var pinsamt sen på att lära sig klockan, och definitivt hade kunnat spela fortnite om det funnits på den tiden, innan klockan kundes

Med det sagt TS, du frågade om ålder på mitt barn - han blir 9 i år, fortnite, minecraft och roblox spelar han. Han har som sagt 1 timme/dag, och då får han välja själv hur han lägger upp det, men när timmen har gått SKA spelet stängas av alldeles oavsett.
Svar på tråden Ni med barn som spelar tex Fortnite - hur hittar ni en struktur så de stänger av i lagom tid?