• Anonym (Spel)

Ni med barn som spelar tex Fortnite - hur hittar ni en struktur så de stänger av i lagom tid?

Ni med barn som spelar tex Fortnite och likande spel som tar lite olika lång tid från gång till gång och inte heller bara går att stänga av när som helst: Hur skapar ni struktur så att det funkar att stänga av vid olika tider, tex vid middagen, när de ska iväg på tex en träning, när det är läggdags?

Och hur länge i taget spelar era barn? Vad är minsta tid (för att det ska vara någon ide att börja spela med någon) och mesta tid i sträck?

Vi vet inte riktigt hur vi ska hitta en bra regel som både respekterar spelet och spelandet men också gör att det går att stänga av utan konflikter när det är tider som ska passas?

• Svar på tråden Ni med barn som spelar tex Fortnite - hur hittar ni en struktur så de stänger av i lagom tid?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (1 timme) skrev 2022-02-01 10:02:37 följande:
    Och ett barn som har koll på klockan kan vara för litet med, min äldsta kunde klockan vid 4 år ...medan en annan var pinsamt sen på att lära sig klockan, och definitivt hade kunnat spela fortnite om det funnits på den tiden, innan klockan kundes

Med det sagt TS, du frågade om ålder på mitt barn - han blir 9 i år, fortnite, minecraft och roblox spelar han. Han har som sagt 1 timme/dag, och då får han välja själv hur han lägger upp det, men när timmen har gått SKA spelet stängas av alldeles oavsett.
    Jag förstår resonemanget. Men just det där med att stänga av efter exakt en timme är det som är abstrakt och ibland orättvist.
    Experter har jämfört det med en tennismatch, du kollar ju inte klockan efter 45 min och säger hörru WIlle, nu drar vi, nu är klockan 18:45, om matchen inte är slut. På samma vis vill inte barn bli avbrutna mitt i en match i fortnite eller när man teamar ihop i minecraft.
    Det absolut bästa sättet är att sitta med barnen i början och lära sig upplägget. Jag tycker personligen att de var det tråkigaste jag gjort för det gav mig ingenting av att se en gubbe med dinosauriehuvud hoppa runt på en platå. Men det fick mig att förstå upplägget så att jag kunde säga "två omgångar till - sen är det mat" istället för "om en kvart stänger du av".  
  • Mrs Moneybags

Det blir någon timme varje dag för sonen, 10 år. Jag brukar vara okej med att han spelar färdigt det spel han är inne i, men ger ett par "varningar" att nu är det 20 min. kvar och nu är det 5 min kvar osv så att han får chansen att mentalt och praktiskt förbereda sig. 

De har ju otroligt kul med spelet och det är en annan värld idag än när jag var liten. En stor del av umgänget sker via spelet och det vill jag inte exkludera honom ifrån. 

• Anonym (LS)

Vi har bytt fokus från begränsad tid, till att vardagen ska fungera.

Har en 14-åring och det ingår i min värld att man behöver förvarna 15-20 min innan mat om att det snart är mat, eftersom man ju inte vet exakt vilket spel som spelas, eller vad barnet gör. Personligen tycker jag det blir väldigt mycket onödig frustration att ha en exakt tid som alla ska ha koll på, så vi tycker helt enkelt att det är lättare att ibland vänta på tonåringen.

Speltid/wifi tar slut vid 21:15 om inte det bestämts något annat. 

Som mindre körde vi med speltid mer begränsat och tidsbestämt, men min erfarenhet av det var att det blev väldigt mycket fokus på tid, snarare än att ha vettiga vanor.

• Anonym (1 timme)
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-01 11:15:10 följande:
    Jag förstår resonemanget. Men just det där med att stänga av efter exakt en timme är det som är abstrakt och ibland orättvist.
    Experter har jämfört det med en tennismatch, du kollar ju inte klockan efter 45 min och säger hörru WIlle, nu drar vi, nu är klockan 18:45, om matchen inte är slut. På samma vis vill inte barn bli avbrutna mitt i en match i fortnite eller när man teamar ihop i minecraft.
    Det absolut bästa sättet är att sitta med barnen i början och lära sig upplägget. Jag tycker personligen att de var det tråkigaste jag gjort för det gav mig ingenting av att se en gubbe med dinosauriehuvud hoppa runt på en platå. Men det fick mig att förstå upplägget så att jag kunde säga "två omgångar till - sen är det mat" istället för "om en kvart stänger du av".  
    Fast då får man välja om man vill ge sig in i en till match och riskera att avbryta eller inte om klockan närmar sig en timme, helt upp till barnet, annat med minecraft och roblox förstås där man inte avbryter på samma sätt. På samma sätt får ju jag välja om jag vill titta på en tennismatch när jag vet att jag måste iväg vid en viss tidpunkt, och riskera att ev. inte se slutet, mitt val. 
  • Anonym (11åring)

På vardagar är det kanske någon timme, brukar bli efter mellanmål och läxor innan middagen, jag brukar säga till en stund innan maten är klar, typ 10-15 minuter eller så och då kan han välja att inte börja nivå eller vad det kallas (fortnite), han han inte hunnit klart innan maten är klar så får han tyvärr bara stänga av ändå.

Efter middagen (äter runt 18 ca) blir det ibland att vi tittar på någon serie på tv'n tillsammans men mobil och dator läggs bort, vill han inte titta med oss så får han leka i rummet, är det runt 20 eller senare så får han göra sig i ordning för natten och läsa en bok fram till 21 då han ska sova.

På helgerna spelas det lite mer, speciellt när vädret inte är superroligt, inte innan 12 och sen brukar jag försöka säga till lite då och då så han gör något annat, ibland sätter han timer, kan bli någon timme ibland 2 på raken, lite beroende på vad vi föräldrar själva gör, har vi slapparsöndag i mjukisbyxor och film så brukar även sonen få spela lite mer om det inte är en film vi alla kan se.

När han spelat runt 12 brukar han få ta en paus tills någon kompis ringer och vill spela och kan då logga in en stund igen.

• Anonym (LS)
    Anonym (1 timme) skrev 2022-02-01 11:37:53 följande:
    Fast då får man välja om man vill ge sig in i en till match och riskera att avbryta eller inte om klockan närmar sig en timme, helt upp till barnet, annat med minecraft och roblox förstås där man inte avbryter på samma sätt. På samma sätt får ju jag välja om jag vill titta på en tennismatch när jag vet att jag måste iväg vid en viss tidpunkt, och riskera att ev. inte se slutet, mitt val. 
    Men om man som vuxen råkar "behöva" avbryta spelet tidigare p.g.a. exempelvis gäster, att maten blev klar tidigare eller att man ska iväg, så blir det väldigt fixerat när man har en enda liten väldigt helig timme.

Om kompisarna faktiskt träffas över nätet och umgås är en timmes speltid också att göra att barnet är utanför...

Jag tänker att en timme funkar utmärkt med en 7-8 åring, men faktiskt rätt dåligt på ett äldre barn som har intresse för spel. Barn har problem med att hantera och förstå sin tid och personligen tycker jag det fungerar bättre att styra mera och inte ha fasta exakta bestämmelser. Ingen skulle idag gå in och detaljstyra barns läsning på det extrema sätt som spel tydligen "behöver" justeras.
  • Anonym (Anna)

Min son spelar ett annat spel där det också är matcher som är allt mellan 15-45 minuter långa. Jag säger till honom ca 20 minuter innan middag, det brukar funka bra. Sen får han inte starta en ny match efter kl 20. Då brukar det bli lagom till när han ska stänga ned för kvällen. 

• Anonym (1 timme)
    Anonym (LS) skrev 2022-02-01 13:45:45 följande:
    Men om man som vuxen råkar "behöva" avbryta spelet tidigare p.g.a. exempelvis gäster, att maten blev klar tidigare eller att man ska iväg, så blir det väldigt fixerat när man har en enda liten väldigt helig timme.

Om kompisarna faktiskt träffas över nätet och umgås är en timmes speltid också att göra att barnet är utanför...

Jag tänker att en timme funkar utmärkt med en 7-8 åring, men faktiskt rätt dåligt på ett äldre barn som har intresse för spel. Barn har problem med att hantera och förstå sin tid och personligen tycker jag det fungerar bättre att styra mera och inte ha fasta exakta bestämmelser. Ingen skulle idag gå in och detaljstyra barns läsning på det extrema sätt som spel tydligen "behöver" justeras.
    Jag har ju just en 8-åring. Inga av hans kompisar spelar, annat än mariocart tillsammans ibland på switch mot tv:n, tillsammans i samma rum. Det är väldigt mycket fokus på ute, fysisk aktivitet m.m. här var vi bor, och inte så mycket datorer och paddor.

Kommer plöstsligt oinbjudna gäster skulle vi inte tvinga ett barn avsluta sin timme tidigare för det, och middag äter vi samma tid varje dag, möjligen att det blir senarelagt snarare än annat, så VI avbryter inte timmen på förhand.
  • Obscenitet
    Anonym (Spel) skrev 2022-02-01 08:29:32 följande:
    Jag var främst ute efter tips kring hur ni gör för att han ska stänga av så det tex funkar med att det inte påbörjats en ny match just när ni ska äta eller när han ska på träning? Har han själv koll på klockan?
    När han ska iväg på match eller något annat inget problem 
    när han ska äta så brukar han få spela klart sin match 
    Tar max fem tio minuter 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (1 timme) skrev 2022-02-01 11:37:53 följande:
    Nu var det inte titta på en tennismatch som avsågs, vilket du säkert förstår. Utan att spela den. Om ditt barn spelar tennis och det brukar ta 45 min för att avklara en match så avbryter du inte efter 45 min för att tiden är slut, men matchen i högsta grad fortfarande pågår.
    Jag är helt med på att barn får lära sig steg för steg att om jag bara har  5 min till mitt förfogande så kan jag inte starta en match som jag vet tar minst 10 min.
    Men innan barnet fått in det tänket (och inte känner sig snuvade på 5 min spel om de går ifrån tidigare så att säga) så kan det vara en väg att låta barnet spela 10 matcher eller 5 matcher eller vad man nu vill kalla det. Och inte prick 60 min.
    Men alla gör som de vill. 
Svar på tråden Ni med barn som spelar tex Fortnite - hur hittar ni en struktur så de stänger av i lagom tid?