Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Boka abort eller inte....

Anonym (....) skrev 2022-02-02 00:29:05 följande:

Om JAG var i din situation hade jag inte gjort abort. Jag hade flyttat ifrån honom så fort som möjligt och gått igenom graviditeten med honom på avstånd. Sen vilket ansvar han vill ta när barnet väl är fött hade varit upp till honom men jag hade inte skrivit under för gemensam vårdnad...

Detta för att jag, när jag försöker sätta mig in i din situation, tror att jag har en längtan efter att få bli mamma och åldern springer ifrån mig. Jag hade varit för stressad att börja om efter 30, tänk om jag aldrig får uppleva livet som mamma.

Bara för att du inte hade skrivit under för gemensam vårdnad innebär det inte att du hade fått ensam vårdnad. Pappan kan väcka talan om gemensam vårdnad i domstol och då är det upp till domstolen att avgöra om det blir gemensam vårdnad eller ej. Skulle inte rekommendera någon att låta det gå så långt. En rättegång är en dyr och lång process. 
  • Anonym (L)

Vilken jobbig situation du har satt dig själv i, ts. Nästa gång bör du tänka ett steg längre och inte ha oskyddat sex med en partner som du är osäker på om du vill fortsätta leva med. Då slipper du hamna i en situation som denna igen.

Nu när graviditeten är ett faktum så är det upp till dig vad du ska göra. Vill du behålla så kan det ju bli så att förhållandet med honom tar slut inom en snar framtid och då blir du ensamstående. Er ekonomi är inte bra och det är dyrt att ha barn så oddsen är ju emot er där. Sedan kanske han också vill ha barnet och då kommer du behöva ha kontakt med honom i minst 18 år till eller så vill han inte ha barnet och du blir helt ensam med barnet.

För mig är det viktigt att jag ser till att jag kommer ha en bra föräldrapenning innan barn kommer på fråga. Det underlättar enormt mycket om ekonomin är god. Det är inte roligt att leva på existensminimum eller behöva vända på varje krona och öre för att få ekonomin att gå ihop. Har du inte jobbat tidigare eller varför skulle du få en sådan usel föräldrapenning? Du är ju trots allt 31 år. Visst kan du behålla och det kanske skulle lösa sig med tiden men risken är också stor att det skulle bli väldigt jobbigt och struligt. Det finns aldrig en perfekt tidpunkt för barn men man kan ha någorlunda goda förutsättningar och det har inte ni. Jag råder dig att ta tag i ditt eget liv och din ekonomi innan du sätter ett barn till världen.

Svar på tråden Boka abort eller inte....