• Tue 1 Feb 2022 19:42
    8017 visningar
    31 svar
    31
    8017

    Katt som vägrar äta torrfoder

    Hej!
    kanske är det någon som kan hjälpa mig eller har erfarenhet.
    det är så att jag har skaffat mig en kattung, av rasen brittisk korthår.
    Han äter blötmat och är helt galen i det men vägrar torrfoder.
    Jag har köpt sådan torrfoder som uppfödaren hade, pratat med veterinär och uppfödare Men inget hjälper.

    Om jag blandar i torrfoder i blöt maten så äter han det, men äter inte annars ur skålen. Jag har provat att ha torrfoder i vatten och andra fabrikat men inget hjälper.

    Någon som har något annat tips?
  • Svar på tråden Katt som vägrar äta torrfoder
  • Tue 1 Feb 2022 21:48
    #1

    Jag har inte några tips, min katt är precis det omvända. Äter i princip allt vilket torrfoder som helst, men ratar all blötmat. Såsen slickar hon i sig men resten lämnar hon.

    Däremot tänker jag på om det verkligen är nödvändigt med torrfoder? Alla veterinärer brukar alltid prata om att det är bättre för katterna med bara blötmat. Är det helt uteslutet för er? Vad säger veterinären om just det?

  • Tue 1 Feb 2022 21:54
    #2

    Jag var jourhem åt en katt som var så. Jag gav mjukmat tillslut 4 gånger om dagen istället, och vissa godisar gick bra (bra för tandsten osv att katten får tugga lite). Tyvärr har jag inga tips då jag provade allt också, gick bra att blanda lite med torrfoder här också men åt absolut bäst med enbart mjukmat.

  • Tue 1 Feb 2022 22:01
    #3

    Förstår att det är jobbigt men det är trots allt det absolut bästa för katten så fortsätt med blötmaten.

  • Wed 2 Feb 2022 04:58
    #4

    Katten mår ju bäst på blötmat av bra kvalitet så ge den många mindre portioner blötmat per dag och ha torrfoder stå framme utifall den ändrar sig.

  • Wed 2 Feb 2022 05:52
    #5

    Vår katt tyckte helt enkelt inte om smaken av endel torrfoder. Vi testade oss fram. Skaffade smakprovspåsar av olika sorter. 


    Är det som snacks/mellanmål torrfodret är tänk och blötmat annars? 

  • Wed 2 Feb 2022 06:04
    #6

    Jag tänker mer på helger om man vill hitta på saker och inte behöva vara hemma och servera blötmat. Det ö är ju mer praktiskt om han äter av torrfodret då man ej är hemma.

  • Wed 2 Feb 2022 06:08
    #7
    AMCG skrev 2022-02-02 05:52:10 följande:

    Vår katt tyckte helt enkelt inte om smaken av endel torrfoder. Vi testade oss fram. Skaffade smakprovspåsar av olika sorter. 


    Är det som snacks/mellanmål torrfodret är tänk och blötmat annars? 


     Ja precis och att han äter utav torrfodret när hsn är hungrig.
    men uppfödaren påstår att han åt torrisar hemma hos henne. min makes Kollega är också uppfödare och hsn har sagt till honom att vi måste svälta ut katten för att han ska vilja äta torrfoder.
    jag personligen tycker det låter sjukt ochbibget jag vill göra.
  • Wed 2 Feb 2022 06:10
    #8
    Mizzys skrev 2022-02-02 06:04:52 följande:

    Jag tänker mer på helger om man vill hitta på saker och inte behöva vara hemma och servera blötmat. Det ö är ju mer praktiskt om han äter av torrfodret då man ej är hemma.


    Då får du fortsätta testa olika torrfoder tills du hittar något katten gillar. Många kvalitetsfoder har smakgaranti dvs du får lämna tillbaka foderpåsen och få pengarna tillbaka om du har kvitto.
  • Jbn
    Wed 2 Feb 2022 07:19
    #9

    Vad ger du för torrfoder? 
    Jag brukade alltid köpa kvalitetsfoder till våra katter utan spannmål och deras favorit var taste of the wild, orijen och acana. Och så en vattenfontän till så de får i sig tillräckligt med vatten. 


    Annars som många skriver är det bra med blötmat. Våra hade inte fri tillgång till mat utan fick mat 2 gånger om dagen och de fick BARF några gånger i veckan (även hela råa kycklingvingar, ben är bra för tänderna). 
    Om de inte måste ha mat framme så gör det inget att de bara äter blötmat. Alternativt kan du testa successivt blanda i torrfoder i blötmaten så kanske de vänjer sig.

  • Wed 2 Feb 2022 07:46
    #10

    Nejnej, svält absolut inte katten till han äter! Katter är inte som hundar, utan kan faktiskt svälta så länge att det blir farligt.

Svar på tråden Katt som vägrar äta torrfoder