• Mizzys

Katt som vägrar äta torrfoder

Hej!
    kanske är det någon som kan hjälpa mig eller har erfarenhet.
    det är så att jag har skaffat mig en kattung, av rasen brittisk korthår.
    Han äter blötmat och är helt galen i det men vägrar torrfoder.
    Jag har köpt sådan torrfoder som uppfödaren hade, pratat med veterinär och uppfödare Men inget hjälper.

Om jag blandar i torrfoder i blöt maten så äter han det, men äter inte annars ur skålen. Jag har provat att ha torrfoder i vatten och andra fabrikat men inget hjälper.

Någon som har något annat tips?
  • Svar på tråden Katt som vägrar äta torrfoder
  • AMCG
    Mizzys skrev 2022-02-02 06:08:52 följande:
     Ja precis och att han äter utav torrfodret när hsn är hungrig.
    men uppfödaren påstår att han åt torrisar hemma hos henne. min makes Kollega är också uppfödare och hsn har sagt till honom att vi måste svälta ut katten för att han ska vilja äta torrfoder.
    jag personligen tycker det låter sjukt ochbibget jag vill göra.

Katter är petiga djur. Gillar de inte smaken på maten så kommer de inte äta den oavsett hur länge du skulle svälta katten. Det tycker jag är en dålig idé. 

Jag tror på att testa dig fram med olika märken och smaker tills du hittar något han gillar smaken på. 

• Dexter dot com
    Mizzys skrev 2022-02-02 06:08:52 följande:
     Ja precis och att han äter utav torrfodret när hsn är hungrig.
    men uppfödaren påstår att han åt torrisar hemma hos henne. min makes Kollega är också uppfödare och hsn har sagt till honom att vi måste svälta ut katten för att han ska vilja äta torrfoder.
    jag personligen tycker det låter sjukt ochbibget jag vill göra.
    Självklart ska du inte svälta katten !! En katt behöver äta mindre mål många gånger per dygn så ge blötmat när ni är hemma, ställ fram blötmat när ni åker , ha alltid torrfoder framme så katten har möjlighet att äta torrfoder när blötmaten är slut om ni är borta över dagen.
  • Jbn
    Dexter dot com skrev 2022-02-02 18:12:29 följande:
    Självklart ska du inte svälta katten !! En katt behöver äta mindre mål många gånger per dygn så ge blötmat när ni är hemma, ställ fram blötmat när ni åker , ha alltid torrfoder framme så katten har möjlighet att äta torrfoder när blötmaten är slut om ni är borta över dagen.

En frisk katt ska egentligen äta Bara två gånger om dagen. Det är om de har magproblem man rekommenderar flera mindre mål om dagen. 

Framförallt innekatter brukar ha problem med övervikt och ska inte ha fri tillgång till mat.

• Mizzys
    Jbn skrev 2022-02-02 07:19:45 följande:

Vad ger du för torrfoder? 
    Jag brukade alltid köpa kvalitetsfoder till våra katter utan spannmål och deras favorit var taste of the wild, orijen och acana. Och så en vattenfontän till så de får i sig tillräckligt med vatten. 

Annars som många skriver är det bra med blötmat. Våra hade inte fri tillgång till mat utan fick mat 2 gånger om dagen och de fick BARF några gånger i veckan (även hela råa kycklingvingar, ben är bra för tänderna). 
    Om de inte måste ha mat framme så gör det inget att de bara äter blötmat. Alternativt kan du testa successivt blanda i torrfoder i blötmaten så kanske de vänjer sig.

Jag ger honom musch bollar morgon och kväll, blandar i torrfoder i det, han äter upp allt då.
    jag ger honom samma torrfoder som uppfödaren hade och den heter purizon och den ska vara bra enligt henne. Det Finns inte att köpa i butik utan måste beställas på zooplus.
    det är lite konstigt att han käkar torrfodret i köttet.
  • Mizzys
    Jbn skrev 2022-02-02 07:19:45 följande:

Vad ger du för torrfoder? 
    Jag brukade alltid köpa kvalitetsfoder till våra katter utan spannmål och deras favorit var taste of the wild, orijen och acana. Och så en vattenfontän till så de får i sig tillräckligt med vatten. 

Annars som många skriver är det bra med blötmat. Våra hade inte fri tillgång till mat utan fick mat 2 gånger om dagen och de fick BARF några gånger i veckan (även hela råa kycklingvingar, ben är bra för tänderna). 
    Om de inte måste ha mat framme så gör det inget att de bara äter blötmat. Alternativt kan du testa successivt blanda i torrfoder i blötmaten så kanske de vänjer sig.

Jag ger honom musch bollar morgon och kväll, blandar i torrfoder i det, han äter upp allt då.
    jag ger honom samma torrfoder som uppfödaren hade och den heter purizon och den ska vara bra enligt henne. Det Finns inte att köpa i butik utan måste beställas på zooplus.

kycklingvingar? hur ofta ger du det? Ersätter det en måltid eller det är som snacks? Lägger du den rå i skålen och så får katten gnaga på den?

är helt oerfaren, mitt första husdjur så all tips är välkomna :).

ska definitivt inte svälta min lilla katt 
  • Jbn
    Mizzys skrev 2022-02-02 18:51:50 följande:
    Ja, katter kan vara kluriga. Min ena vägrade också torrfodret hon fick hos uppfödaren, tror det var royal canin.
    Men om du ger morgon och kväll och lämnar fram torrfoder de gånger du inte är hemma under hans mattid borde det väl inte vara några problem?
    Jag hade testar lite olika som många föreslagit, kanske finns något han gillar. Finns att köpa ganska små smakpåsar. 
  • Jemp
    Jbn skrev 2022-02-02 18:32:02 följande:

En frisk katt ska egentligen äta Bara två gånger om dagen. Det är om de har magproblem man rekommenderar flera mindre mål om dagen. 

Framförallt innekatter brukar ha problem med övervikt och ska inte ha fri tillgång till mat.

Nej, det där är helt felaktigt. Katter mår bäst av att äta lite men ofta. Smidigast är fri tillgång om hullet tillåter. 

I ts fall hade jag gett blötmat typ 4 gånger/dag men låtit torrfodret stå framme. 
  • Jbn
    Jemp skrev 2022-02-02 20:42:25 följande:
    Nej, det där är helt felaktigt. Katter mår bäst av att äta lite men ofta. Smidigast är fri tillgång om hullet tillåter. 

I ts fall hade jag gett blötmat typ 4 gånger/dag men låtit torrfodret stå framme. 
    Hur ofta bör en katt äta?

Det finns inget generellt behov av regelbundenhet hos friska katter. I det vilda jagar de sina byten och äter stora skrovmål när föda finns och svälter däremellan. För tama innekatter ser det dock lite annorlunda ut. Särskilt som de rör sig betydligt mindre. För dem rekommenderar vi utfodring en till två gånger per dag. Har man en katt med diagnostiserade magproblem så bör den äta flera mindre måltider per dag istället. Gärna minst tre stycken.
    https://evidensia.se/tandskola-katt/atbeteende-matsmaltning/

• Jemp
    Jbn skrev 2022-02-02 20:53:09 följande:
    Hur ofta bör en katt äta?

Det finns inget generellt behov av regelbundenhet hos friska katter. I det vilda jagar de sina byten och äter stora skrovmål när föda finns och svälter däremellan. För tama innekatter ser det dock lite annorlunda ut. Särskilt som de rör sig betydligt mindre. För dem rekommenderar vi utfodring en till två gånger per dag. Har man en katt med diagnostiserade magproblem så bör den äta flera mindre måltider per dag istället. Gärna minst tre stycken.
    https://evidensia.se/tandskola-katt/atbeteende-matsmaltning/

Lustigt, det är inte de rekommendationerna man brukar se, och inte heller vad Jordbruksverket skriver i sina föreskrifter och råd. 
  • Jbn
    Jemp skrev 2022-02-02 22:38:49 följande:
    Lustigt, det är inte de rekommendationerna man brukar se, och inte heller vad Jordbruksverket skriver i sina föreskrifter och råd. 
    Jag har bara sett fodertillverkare rekommendera fri tillgång till mat. Jordbruksverket rekommenderar fri tillgång till vatten står inget om hur ofta de ska äta, bara att de inte ska vara för tjocka eller för magra. Tyvärr är det förstnämnda ett stort problem bland innekatter. Det är inte alla katter som klarar fri tillgång till mat, annorlunda om man har utekatt som kommer in och äter någon gång och är ute och rör sig för det mesta. 
    Du får gärna visa var Jordbruksverket rekommenderar fri tillgång till mat? 
Svar på tråden Katt som vägrar äta torrfoder